Aitoa ravintoa -ruokafilosofia kannustaa terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon

13 lokakuu, 2019
Olipa Aitoa ravintoa -ruokafilosofia sinulle tuttu tai ei, kannattaa sinun ehdottomasti lukea tämä artikkeli.

Viime vuosina Aitoa ravintoa -ruokafilosofia on levinnyt kulovalkean tavoin ympäri maailman, etenkin sosiaalisen median kanavissa. Yhä useampi valitsee tämän ruokavalion, jossa on kyse juuri siitä, mihin sen nimi viittaa – aidon ruoan nauttimisesta.

Mitä Aitoa ravintoa -ruokafilosofia pitää sisällään?

Ruokafilosofian keksijän Carlos Rioksen mukaan Aitoa ravintoa -ruokafilosofia perustuu elämäntyyliin, jossa syödään aitoa, prosessoimatonta ravintoa. 

Ruokafilosofia on paljon muutakin kuin vain ohimenevä trendi. Kyse on paluusta niiden ruokien ääreen, jotka olemme tunteneet koko elämämme. Isoäidin valmistama karjalanpaisti sekä muu tuttu ravinto, joka koostuu prosessoimattomista raaka-aineista. Lisäksi karsitaan pois ruoat, jotka sisältävät loputtoman määrän aineksia ja lisäaineita, jotka eivät hyödytä kenenkään terveyttä.

Ensisilmäyksellä voikin vaikuttaa siltä, että ruokakaupasta poistutaan nopeasti, sillä siellä on tarjolla laaja valikoima prosessoitua ruokaa. Aitoa ravintoa -ruokafilosofia sisältää kuitenkin myös muutaman poikkeuksen.

Aitoa ravintoa -ruokafilosofia kannustaa terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon

Poikkeuksiin kuuluvat ruoat ovat käyneet läpi jonkinlaisen prosessin. Nämä ruoat ovat kuitenkin harmittomia ja voivat jopa edistää terveyttäNäiden prosessien tavoitteena on saada ruoka säilymään pidempään ja tehdä ruoasta turvallisempaa ja helpompaa syödä. Prosessi voi olla mekaaninen, kemiallinen tai fyysinen.

Alla on lista terveellisesti prosessoiduista ruoista, joita meistä jokainen saattaa nauttia enemmän tai vähemmän.

  • Extra-neitsytoliiviöljy
  • Iskukuumennettu maito
  • Fermentoidut maitotuotteet
  • Tölkkipavut
  • Säilykekalat
  • Täysjyväpasta
  • Täysjyväleipä
  • Pakastevihannekset

Miksi aito ruoka on hyväksi?

Ihmiset alkavat noudattaa tätä ruokafilosofiaa monista eri syistä, joista tärkein on varmasti terveys. Viime vuosikymmeninä olemme joutuneet todistamaan ylipainon hälyyttävää lisääntymistä, ja näyttää siltä, että tilanne ei ole muuttumassa paremmaksi. Tämä pätee sekä aikuisiin että lapsiin. Myös liikalihavuuteen liittyvät sairaudet, kuten kakkostyypin diabetes, verenpainetauti ja korkea kolesteroli ovat lisääntyneet.

Tilanne vain pahenee, samoin kuin huonot ruokailutottumukset, joihin lukeutuu liiallinen prosessoidun ruoan kuluttaminen. Taistellaksemme tätä epidemiaa vastaan, tarvitsemme muutosta. Tämä muutos alkaa siitä, että terve elämäntyyli ja terveelliset ruokailutottumukset opetellaan kotona.

Näihin tapoihin olisi hyvä sisällyttää aidon ja terveellisen ruoan nauttiminen. Tällaisia ruokia ovat esimerkiksi hedelmät, kasvikset, lehtivihannekset, pavut, pähkinät, siemenet, vähärasvaiset lihat, kala, kananmunat ja maitotuotteet.

Tämän lisäksi tulisi harrastaa jonkin verran liikuntaa joka päivä. Muuttamalla nämä tavat, modernin yhteiskunnan jäsen pystyy säilyttämään sekä fyysisen että psyykkisen hyvinvointinsa pitkään.

Sopiiko Aitoa ravintoa -ruokafilosofia kaikille?

Vastaus kysymykseen on kyllä. Jokaisen meistä olisi hyvä karsia ruokavaliostamme pitkälle prosessoidut ruuat ja nauttia aitoa ravintoa. Jokainen perheenjäsen, aina nuorimmasta vanhimpaan, hyötyy tästä elämäntapamuutoksesta.

Aidon ruoan nauttimisen hyödyt ovat lapselle pitkällä aikavälillä suuret. Ihmisen ensimmäisten elinvuosien aikana luodaan terveelliset ruokailutottumukset, jotka vaikuttavat myös tulevaisuuteen. Mikä siis olisikaan tärkeämpää, kuin luoda hyvät syömistottumukset lapsen ollessa vielä pieni?

Terveelliset ruokailutottumukset tulee vakiinnuttaa jo lapsuudessa

Näiden tapojen vakiinnuttaminen lapselle ei kuitenkaan aina ole helppoa. Seuraavaksi tarjoammekin listan neuvoja, joiden avulla voit helpottaa prosessia.

  1. Valmista värikkäitä ja monipuolisia aterioita. Kun käytät hieman mielikuvitusta, onnistut yllättämään lapsen ja tarjoamaan hänelle houkuttelevia, herkullisia ja terveellisiä ruokia.
  2. Poista prosessoidut elintarvikkeet ostoslistalta. Jos kotona on saatavilla ainoastaan terveellistä ruokaa, nälkäisenä tulet tarttumaan vain niihin. Jos kuitenkin kaapeistasi löytyy roskaruokaa, tulet turvautumaan niihin nälän iskiessä.
  3. Näytä lapselle hyvää esimerkkiä. Lapsen on hyvä nähdä roolimallinsa nauttivan terveellistä ravintoa.
  4. Ota lapset mukaan elämäntapamuutokseen. Ota lapsi mukaan ruokakauppaan ja anna hänen auttaa aterioiden valmistuksessa. Ei ole parempaa tapaa tutustua terveelliseen ruokavalioon kuin tutkia aitoja ja terveellisiä raaka-aineita yhdessä lapsen kanssa.