4 vinkkiä, joiden avulla ehkäistä lapsen ylipainoa

13.6.2019
Tässä artikkelissa jaamme neljä vinkkiä, joiden avulla lapsen ylipainoa voidaan pyrkiä ehkäisemään. Jos tiedät lapsellasi olevan ongelmia painonhallinnan suhteen, jatka lukemista ja yritä tehdä nämä muutokset lapsesi päivittäisiin rutiineihin.

Lasten ylipaino on vakava terveydellinen ongelma, joka valitettavasti yleistyy koko ajan. Useimmiten tilanne on vanhempien aiheuttama. Lapselle kannattaa alkaa opettaa terveitä elintapoja ja ruokailutottumuksia jo tämän ollessa pieni. Tässä artikkelissa jaamme muutamia vinkkejä, joiden avulla ehkäistä lapsen ylipainoa.

Tänään tehdyt muutokset ehkäisevät tulevaisuuden sairauksia

Terveen painon ylläpitämiseksi lapsen syömät kalorit tulisi tasapainottaa fyysisellä aktiivisuudella. Vaikka tavoitteena onkin hillitä liiallista painonnousua, on lapsen terve kasvu ja kehitys turvattava.

Jos lapsen painon huomataan nousevan huomattavasti, suosittelemme keskustelemaan neuvolan hoitajan ja tarvittaessa lääkärin kanssa. Vanhempien vastuulla on myös tehdä tiettyjä muutoksia lapsen elintapoihin. Tämä laskee lapsen riskiä sairastua myöhemmin esimerkiksi astmaan, diabetekseen, korkeaan verenpaineeseen tai sydän- ja verisuonitauteihin – unohtamatta mielenterveydellisiä ongelmia, kuten masennusta ja huonoa itsetuntoa.

Voit ehkäistä lapsen ylipainoa tekemällä tiettyjä muutoksia lapsen elintapoihin

Parhaat vinkit, joiden avulla ehkäistä lapsen ylipainoa

1. Kannusta lasta terveellisiin ruokailutottumuksiin

  • Tarjoa lapselle runsaasti hedelmiä ja kasviksia sekä vähärasvaista lihaa kuten kanaa ja kalaa proteiinin saamiseksi. Näin lapsi tottuu niihin.
  • Pidä annoskoot kohtuullisen kokoisina.
  • Kannusta lasta juomaan vettä runsaasti päivän aikana. Veden juominen paitsi täyttää vatsaa, se myös vähentää epäterveellisten ruokien houkutuksia.
  • Rajoita sokeristen juomien ja roskaruuan kulutusta.

2. Pidä lapsi aktiivisena

Toinen tärkeä keino ehkäistä lapsen ylipainoa on fyysisten aktiviteettien suorittaminen sekä istuma-asentoon painottuvan elämäntyylin välttäminen. Vaikka lukeminen ja koulutehtävien tekeminen on tärkeää, rajoita lapsen TV:n edessä viettämää aikaa, videopelien pelaamista sekä internetissä surfailua.

Sen lisäksi, että säännöllinen liikunta on hauskaa, on sillä monia muitakin hyötyjä: luuston vahvistaminen, painonhallinnan edistäminen, parantunut itsetunto sekä stressin ja ahdistuksen väheneminen.

Muista myös, että lapsi matkii kaikkea, mitä aikuiset tekevät, joten ehkä myös sinun tulee aloittaa liikunnan harrastaminen, tai mikä vielä parempaa, harrastaa urheilua yhdessä lapsesi kanssa!

Lapsen fyysinen aktiivisuus on tärkeää painonhallinnan kannalta

3. Rajoita lapsen ruutuaikaa

Nykypäivänä on jos jonkinlaista elektronista laitetta, ja monet lapset jäävätkin mielummin kotiin pelaamaan videopelejä kuin leikkimään muiden lasten kanssa.

Aktiivisen elämäntyylin edistäminen tarkoittaa myös minimaalista aikaa elektronisten laitteiden parissa. Nämä laitteet ovat usein esteenä ulkoilmassa tapahtuvien aktiviteettien harrastamiselle.

Ajan viettäminen naulattuna eri ruutuihin, kuten televisioon, liittyy merkittävästi lapsen ylipainoon.

Näiden istuma-asentoon painottuvien aktiviteettien rajoittaminen on avainasemassa kannustamaan lasta tuottavampiin aktiviteetteihin, jotka ovat hyödyllisiä lapsen terveydelle. Ollessaan vanhempia, heillä on kyllä aikaa istua tietokoneen äärellä.

4. Älä anna lapsen syödä television ääressä

Viimeinen suosituksemme on, että lapsen ei anneta syödä television ääressä. Sen lisäksi, että se vähentää aikaa yhdessä perheen kanssa ja keskustelua, lapsi ei myöskään huomaa, kun hänen vatsansa on täynnä.

Tämä johtuu siitä, että puolet lapsen huomiosta suuntautuu lempiohjelmaansa. TV:n ääressä syöminen voi heikentää myös ruuansulatustoimintoja ja aiheuttaa vatsakipuja.

Haluamme vielä muistuttaa, että jokaisen perheenjäsenen tulisi sitoutua näihin elintapamuutoksiin kehonpainosta huolimatta, jotta lapsi ei tunne olevansa yksin asian kanssa.

Noudattakaa tämän artikkelin tarjoamia vinkkejä, joiden avulla voi ehkäistä lapsen ylipainoa sekä sopeutua terveellisiin elintapoihin. Kaikki positiiviset muutokset alkavat omasta tahdosta.

  • Pandita, Aakash et al. “Childhood obesity: prevention is better than cure”Diabetes, metabolic syndrome and obesity : targets and therapy vol. 9 83-9. 15 Mar. 2016, doi:10.2147/DMSO.S90783
  • Tips for Parents–Ideas to Help Children Maintain a Healthy Weight. Centers for disease control and prevention. [Online] Avaiable at: https://www.cdc.gov/healthyweight/children/index.html

  • Population-based approaches to childhood obesity prevention. World Health Organization. 2012. [Online] Avaiable at: https://www.who.int/dietphysicalactivity/childhood/WHO_new_childhoodobesity_PREVENTION_27nov_HR_PRINT_OK.pdf