Virtuaalitodellisuuden käyttö ahdistuneiden lasten hoidossa
Virtuaalitodellisuus käyttää teknologiaa todellisen ympäristön simuloimiseen kaikkine komponentteineen, mukaan lukien äänet, kuvat ja ärsykkeet. Tuloksena on uppoutuminen erilaiseen skenaarioon, joka antaa tunteet, että olet todella siellä. Juuri tämän ominaisuuden vuoksi sitä käytetään käsittelemään erilaisia ongelmia eri ikäisillä. Tänään tutustumme virtuaalitodellisuuden käyttöön ahdistuneiden lasten hoidossa.
Virtuaalitodellisuuden käyttö psykologiassa
Virtuaalitodellisuudella on nykyään erilaisia sovelluksia. Sen avulla voimme esimerkiksi matkustaa kaukaisiin paikkoihin tai osallistua erilaisiin liikuntamuotoihin. Sen tuomien erilaisten etujen vuoksi sitä alettiin käyttää myös psykologiassa. Näissä puitteissa yksi yleisimmistä käyttöalueista on ahdistus, ja erityisesti lasten ahdistus.
Lapset, joilla on leikkausta vaativa sairaus, on hyvä esimerkki. Jotkut pelkäävät muun muassa sairaalahoitoa, neuloja tai vanhemmistaan erossa oloa. Epäilemättä jokainen näistä näkökohdista herättää erilaisia tunteita. Samaan aikaan lapset saapuvat leikkauksen virtuaalitodellisuuden avulla rennommin ja erilailla valmistautuneena.
Virtuaalitodellisuudesta on hyötyä myös fobiasta kärsivien lasten auttamisessa. Tämäntyyppisessä häiriössä asteittainen altistuminen on yksi suosituimmista tekniikoista. Sen käyttö pienten lasten kanssa on kuitenkin vaikeampaa. Tämä johtuu siitä, että heistä tulee erittäin hermostuneita, kun he kohtaavat pelätyn ärsykkeen. Tämä menetelmä tarjoaa harjoitusympäristön.
Mitä virtuaalitodellisuuden käyttö tarjoaa ahdistuneille lapsille?
Jotkut virtuaalitodellisuuden käytön eduista lapsuuden ahdistukseen ovat seuraavat:
- Se tarjoaa siirtymätilan. Tällä tavalla lapset ovat käytännössä alttiina tilanteelle, mutta eivät täysin alttiina. He voivat esimerkiksi aloittaa simulaation ja poistua sieltä, kun he eivät tunne oloaan mukavaksi. Digimaailmaan tutustuminen ensin tekee tilanteesta usein ystävällisemmän.
- Se tarjoaa ei-lääkkeellisen hoidon.
- Se antaa lapsille aktiivisen roolin. Lapset tuovat leikkiin erilaisia taitoja ratkaista ja selviytyä tilanteissa. He voivat esimerkiksi kehittää ja vahvistaa sosiaalisia taitoja keskustella, olla vuorovaikutuksessa ja löytää oman tyylinsä tehdä niin.
- Se luo kuvitteellisen tilan ilman vaikean tilanteen aiheuttamaa todellista stressiä. Se tuo myös mielikuvituksen peliin.
- Se tarjoaa terapian, joka on yleensä lyhyempi verrattuna muihin hoitotyyppeihin.
- Sitä voidaan käyttää rentoutustekniikoiden opettamiseen tai ohjaamiseen. Lasten on joskus vaikea keskittyä ja oppia rentoutumaan. Virtuaalitodellisuuden avulla voi kuitenkin olla helpompi uppoutua rauhalliseen ympäristöön.
- Sen avulla ammattilainen voi seurata lasta ja tallentaa livenä, mitä lapselle tapahtuu. Tällä tavalla hän voi sekä tukea lasta että suunnitella tehokkaita ja henkilökohtaisia strategioita. Samalla lapsi voi tallentaa tilanteen tuottamia kehollisia tuntemuksia. Tällä tavoin se auttaa häntä tuntemaan itsensä, rekisteröimään kehonsa ja tunteensa ja lopettamaan tällaisten reaktioiden pelkäämisen.
Virtuaalitodellisuuden käytön haitat
Meidän on kuitenkin mainittava myös joitain tekniikan käytön haittoja. Nimittäin:
- Kustannukset: Koska kyseessä on työkalu, joka vaatii suurta suunnittelua sen kehittämisessä, se ei monissa tapauksissa ole edullinen, vaikkakin poikkeuksia on. Esimerkiksi lentofobiasta kärsiville virtuaalitodellisuuden käyttö on halvempaa kuin itsensä altistaminen lentomatkalle.
- Ammattilaisen koulutus. Vaikka se ei ole monimutkaista, on tärkeää, että sitä työkaluna käyttävä ammattilainen tietää, miten se toimii.
Teknologian käyttö terveydessä
Epäilemättä monet aikuiset pohtivat, valitako virtuaalitodellisuus lasten hoitoon vai ei. On kuitenkin tärkeää pitää mielessä, että lapset kasvavat tekniikan mukana, joten ne eivät ole kaksi erillistä maailmaa. Digitaalinen ja virtuaali ovat osa heidän jokapäiväistä elämäänsä. Tärkeintä on osata löytää hyöty ja positiivinen puoli.
Kuten kaikissa sovelluksissa, vaaditaan kuitenkin ohjausta ja mukana oloa. On tärkeää muistaa, että teknologia ei hallitse meitä, vaan päinvastoin; meidän on valittava, milloin ja miten käytämme sitä. Tästä huolimatta kaikki hyvinvointiin viittaava tieteellinen edistys on tervetullutta.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Botella, C., García-Palacios, A., Quero, S., Baños, R. M., & Bretón-López, J. M. (2006). Realidad virtual y tratamientos psicológicos: una revisión. Psicología Conductual, 3(1), 491-510.
- Jeffs D, Dorman D, Brown S, Files A, Graves T, Kirk E, Meredith-Neve S, Sanders J, White B, Swearingen CJ. Effect of virtual reality on adolescent pain during burn wound care. J Burn Care Res. 2014 Sep-Oct;35(5):395-408. doi: 10.1097/BCR.0000000000000019. PMID: 24823326.