Kuinka selvitä synnytyksen jälkeisestä ajasta?

20 tammikuu, 2020
 

Synnytyksen jälkeinen aika ei valitettavasti ole pelkkiä puhtaita lakanoita, hattaraa, rauhallisia aamuja ja ruusuilla tanssimista, jota niin usein näemme sosiaalisen median kanavissa mainostettavan. Synnytyksen jälkeisestä ajasta selviää kuitenkin kunnialla pitämällä huolta itsestään ja kiinnittämällä erityistä huomiota tiettyihin seikkoihin, joista puhumme alla.

Kipu, unettomat yöt, pelot ja epäilykset, väsymys, emotionaalinen epävakaisuus, uuteen tilanteeseen sopeutuminen ja muutokset omassa ja kumppanin roolissa kuuluvat kaikki ensimmäisiin lapsen syntymän jälkeisiin päiviin ja viikkoihin. Onneksi nuo ajat ovat myös täynnä onnea, naurua ja rakkautta.

Kuinka selvitä synnytyksen jälkeisestä ajasta?

Seuraavaksi perehdymme muutamiin tekijöihin, jotka kannattaa pitää mielessä raskauden ja synnytyksen jälkeisestä ajasta toivuttaessa.

Muiden avun vastaanottaminen

Moni tuore äiti pyrkii olemaan superihminen ja uskoo pystyvänsä paitsi hoitamaan vauvan paremmin kuin kukaan muu (mikä saattaa pitää paikkansa, mutta ei tarkoita, etteivätkö muutkin siinä onnistuisi), myös huolehtimaan kaikista muista arkisista askareista ja velvoitteista.

Vastasyntyneen hoitaminen vaatii kuitenkin äidin kaiken huomion, minkä vuoksi itsensä kannattaa ympäröidä ihmisillä, jotka voivat auttaa tarpeen tullen – olipa kyse sitten ruokakaupassa käymisestä, kotitöistä tai lapsen vaippojen vaihtamisesta. Ensimmäiset päivät ja viikot lapsen kanssa ovat huomattavasti vähemmän stressaavia, kun hyväksyy läheisten avun – tai pyytää sitä, jos sitä ei muuten huomata tarjota.

 

Lepo

Kuinka selvitä synnytyksen jälkeisestä ajasta?

Jokainen tuore äiti on kuullut neuvon siitä, kuinka kannattaa nukkua silloin, kun vauva nukkuu, ja tätä ohjetta kannattaakin noudattaa parhaansa mukaan. Äidin kehon täytyy paitsi saada palautua kuormittavasta raskaudesta ja synnytyksestä, sen on myös vastattava lapsen tarpeisiin – mikä tarkoittaa myös imettämisen mahdollistamista, jos vauvaa on päätetty rintaruokkia.

Tätä varten keho tarvitsee energiaa, jota saadaan lepäämällä. On turha käyttää vauvan nukkumia tunteja kodin siivoamiseen, ruoanlaittoon ja muihin askareisiin – on huomattavasti tärkeämpää levätä, nukkua ja levätä vähän lisää.

Liikunnan harrastaminen

Liikunnan vaikutuksia tietyissä naisen elämänvaiheissa on tutkittu paljon, ja erityisesti on keskitytty raskausaikaan, vaihdevuosiin ja synnytyksen jälkeiseen aikaan. Tuoreen äidin ei tarvitse odottaa kehonsa palautuvan täysin raskaudesta ja synnytyksestä ennen kuin hän voi aloittaa kevyen aerobisen liikunnan, kuten kävelyn, harrastamisen.

Myös hypopressiivisia harjoituksia suositellaan tiettyjen kehon osien, kuten vatsan ja lantionpohjan, harjoittamiseksi. Ennen kuntoilun aloittamista kannattaa kuitenkin aina keskustella neuvolan hoitajan tai lääkärin kanssa.

 

Seksin harrastaminen

On hyvin yksilöllistä, milloin seksiä aletaan harrastaa uudestaan lapsen syntymän jälkeen. Yleisesti ottaen seksielämän aloittamisessa synnytyksen jälkeen ei ole vaaraa, eikä se aiheuta suuria komplikaatioita. On tärkeää, että äiti tuntee itsensä valmiiksi niin henkisesti kuin fyysisestikin, ja ottaa tarvitsemansa ajan tähän siirtymäkauteen.

Seuraavat tekijät vaikuttavat suoraan synnytyksen jälkeiseen seksuaaliseen kanssakäymiseen:

  • Kipu: Joillekin äideille seksi voi olla synnytyksen jälkeen kivuliasta. Yleensä tämä kipu johtuu alapään ompeleista ja tikeistä. On normaalia, että välilihan alue on arka ja herkkä jonkin aikaa arpeutumisesta.
  • Uupumus: Lapsen hoitaminen ympäri vuorokauden on uuvuttavaa sekä henkisesti että fyysisesti. Kun äiti ja isä vihdoin pääsevät vuoteeseensa, heidän mielessään on usein vain uni.
  • Kehonkuva: Moni juuri synnyttänyt nainen tuntee olonsa vähemmän viehättäväksi kuin aikaisemmin, mikä vaikuttaa myös seksihaluihin.
Kuinka selvitä synnytyksen jälkeisestä ajasta?

Vaikka lääketieteelliseltä kannalta katsottuna ei ole olemassa mitään syytä, miksi seksiä ei voitaisi harrastaa jo muutaman päivän päästä synnytyksestä, on kuitenkin hyvä tietää, että synnytyksen jälkeinen vuoto saattaa kestää kahdesta neljään viikkoa. Vuodon lisäksi yllä mainitut väsymys ja mahdollisen episiotomian jälkeinen kipu voivat olla tekijöitä, jotka lykkäävät seksuaalista kanssakäymistä kauemmas tulevaisuuteen.

 

Hygieniasta huolehtiminen

Kylpyjä, uimista, tamponien käyttöä ja muuta vastaavaa suositellaan välttämään vähintään kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen. Tänä aikana kohdussa on edelleen haava alueella, johon istukka oli kiinnittyneenä, ja alue voi pahimmillaan tulehtua. Päivittäisestä hygieniasta kannattaa huolehtia käymällä suihkussa.

Mitä tulee synnytyksen jälkivuotoon, suosittelemme käyttämään hengittäviä puuvillaisia alushousuja ja puuvillaisia terveyssiteitä, jotta alue saa hengittää mahdollisimman vapaasti.

Hyvin syöminen ja juominen

Vaikka moni tuore äiti onkin innokas pääsemään eroon raskauden aikana kertyneistä kiloista, dieetille ei kannata ryhtyä välittömästi synnytyksen jälkeen. Tärkeintä on syödä terveellisesti ja monipuolisesti ilman, että rajoittaa syömisiään liikaa, mutta kuitenkin niin, ettei ahmi liikaa epäterveellistä ruokaa. Myös nesteytyksestä on tärkeä huolehtia, etenkin, jos imettää vauvaa.

Jokainen nainen kokee raskauden ja myös raskauden jälkeisen ajan eri tavalla, eikä raskaudesta palautumiseen ole tarjolla taikakeinoja. Tärkeintä on ylläpitää terveellistä elämäntapaa yleisesti.