7 asiaa, joita nainen murehtii raskauden aikana

18 joulukuu, 2020

Olipa kyseessä ensimmäinen tai kolmas raskaus, jokainen odottava äiti murehtii joitain asioita. Onneen, innostukseen ja malttamattomaan odotukseen sekoittuu usein jännitystä, epävarmuutta ja pelkoja. Tämä on täysin normaalia, ja sen sijaan, että nainen pitää huolensa ja tunteensa sisällään, hänen kannattaa puhua niistä puolisolleen, muille läheisilleen ja tarvittaessa myös äitiysneuvolan hoitajalle tai lääkärille.

7 asiaa, joita nainen murehtii raskauden aikana

1. Mitä jos saan keskenmenon?

Keskenmeno on yksi suurimmista raskauden aikaisista peloista, ja etenkin suuririskisimmät raskauden ensimmäiset viikot voivat olla naiselle henkisesti rankkoja. On totta, että kyseessä on kohtalaisen yleinen ongelma, sillä noin 10-20 % kliinisesti todetuista raskauksista päätyy keskenmenoon. Tutkimusten mukaan keskenmenon riski on matalin 25-27-vuotiailla (9,5-9,8 %) ja korkein alle 20-vuotiailla (15,8 %) ja yli 45-vuotiailla (53,6 %). Suurin osa keskenmenoista tapahtuu raskauden varhaisessa vaiheessa, ja 12 raskausviikon jälkeen keskenmenon riski pienenee selvästi.

Yksittäisen keskenmenon syytä ei yleensä saada selville, mutta se tiedetään, että yli puolet keskenmenoista johtuu sikiön kromosomipoikkeavuudesta, jonka riski kasvaa naisen iän myötä. Muita syitä raskauden keskeytymiselle voivat olla kohdun rakennepoikkeavuudet, hormonaaliset syyt ja toisinaan erilaiset tulehdukset.

Myös tupakointi, ylipaino sekä huonossa hoitotasapainossa olevat sairaudet, kuten diabetes, munuaistaudit, kilpirauhasen toimintahäiriö ja keliakia, lisäävät keskenmenon riskiä. Keskenmenoa ei voida ehkäistä millään toimenpiteillä tai lääkehoidoilla, mutta odottava äiti voi pienentää sen riskiä huolehtimalla omasta terveydestään ja välttämällä tupakointia ja päihteiden käyttöä.

7 asiaa, joita nainen murehtii raskauden aikana

2. Mitä jos aamupahoinvointi on voimakasta?

Odottava äiti voi murehtia aamupahoinvoinnista ja yleisestä huonosta olosta, mutta on hyvä tietää, että lievä pahoinvointi ja oksentelu on täysin normaalia, eikä kyse ole sikiötä vahingoittavasta ongelmasta. Pieni osa odottavista äideistä kärsii kuitenkin hyperemeesistä eli vakavasta raskauspahoinvoinnista, joka vaatii toisinaan jopa sairaalahoitoa. Lievä pahoinvointi väistyy yleensä itsestään raskauden edetessä, ja lääkäri saattaa voida määrätä naiselle pahoinvointia lievittävän lääkityksen.

Vakava raskauspahoinvointi aiheuttaa tyypillisesti pahoinvointia, huimausta ja oksentelua sekä kehon elektrolyyttien epätasapainoa ja painon putoamista, jos ravinto ja neste eivät pysy sisällä. Oireet alkavat tavallisena raskauspahoinvointina, mutta parin viikon kuluessa oksentelu lisääntyy ja toistuva yökkäily alkaa usein aiheuttaa ylävatsakipua.

3. Mitä minun pitää syödä, jotta vauva saa tarvitsemansa ravinnon?

On tavallista, että odottavaa äitiä huolettaa se, syökö hän ruokaa, joka tukee sikiön terveyttä ja myös päinvastoin ruokaa, joka on haitaksi sikiön kehitykselle. Hyvä uutinen on, että kyse ei ole rakettitieteestä, vaan tärkeintä on varmistaa, että ruokavalio on terveellinen ja monipuolinen ja sisältää tärkeimmät ravintoaineet. Raskaana oleva nainen tarvitsee kuitua, proteiinia, rautaa, foolihappoa ja tiettyjä vitamiineja. On myös tiettyjä ruokia, kuten mahdollisesti elohopeaa sisältävä kala, joita naisen kannattaa välttää raskauden aikana.

Lue myös: Odottavalle äidille tärkeät vitamiinit

4. Mitä jos stressini vaikuttaa vauvaan?

On miltei mahdotonta olla kokematta stressiä hormonivaihteluiden, huolien, väsymyksen, epämukavan olon sekä työelämän ja arjen tasapainottelun keskellä. Ajoittainen stressi ei vahingoita sikiötä, mutta pitkittyneellä tai vakavalla ahdistuneisuudella tai masennuksella voi olla haitallisia seurauksia vauvalle. Tällaisessa tilanteessa raskaus voi olla normaalia vaikeampi, ja pahimmassa tapauksessa liiallinen stressi voi johtaa ennenaikaiseen synnytykseen.

7 asiaa, joita nainen murehtii raskauden aikana

5. Mitä jos en pysty pudottamaan raskauskiloja?

Monet raskaana olevat naiset murehtivat sitä, pystyvätkö he palautumaan siihen kuntoon ja painoon, jossa olivat ennen raskautta. Tähän auttaa se, että äitiyshuollossa pidetään kirjaa painon kehittymisestä raskauden aikana, ja lääkäri voi antaa suosituksiaan koko raskauden ajan. Eräs hyvä asia tässä on se, että imetys auttaa polttamaan lisäkaloreita ja siten auttaa painonpudotuksessa – sen lisäksi, että se on elintärkeää vauvalle.

6. Mitä jos synnytys on vaikea ja kivulias?

Tätä moni nainen murehtii raskauden aikana, etenkin jos on kyseessä ensimmäinen raskaus, tai jos hänellä on ilmennyt komplikaatioita edellisessä raskaudessa. Jos tällaiset ajatukset valtaavat mielesi, on hyvä muistaa, että olet jo aikaisemmin kokenut kovaa kipua sekä vaikeita kokemuksia, ja siten pystyt selviämään mistä tahansa koettelemuksesta. Yksi käytännön vinkki on käydä erilaisissa synnytysvalmennuksissa, joissa opit oikeanlaisen hengitystekniikan ja valmistaudut suuren päivän kohtaamiseen.

7. Tulenko olemaan hyvä äiti?

Tämä on yksi yleisimmistä huolenaiheista raskauden aikana. Jotta tämä asia ei piinaisi sinua, sinun kannattaa alkaa työstää itsetuntoasi, jotta tuntisit olosi luottavaisemmaksi. Hae tukea kumppaniltasi ja perheeltäsi heti alusta alkaen ja pohdi, mitä arvoja haluat lapsellesi opettaa. Älä anna pelkojen pilata tätä uskomatonta kokemusta, jossa saatat maailmaan pienen ihmisen. Tärkeintä on muistaa, että on täysin normaalia tuntea levottomuutta vauvan saapumista kohtaan, mutta älä jää näiden huolien alle.