Pienten lasten käytösongelmat
 

Pienten lasten käytösongelmat

Pienten lasten käytösongelmat voivat näkyä tottelemattomuutena ja auktoriteetin uhmaamisena.
Pienten lasten käytösongelmat
Maria Fátima Seppi Vinuales

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Maria Fátima Seppi Vinuales.

Viimeisin päivitys: 24 toukokuuta, 2023

Vanhemmuus on päivittäinen haaste: ateriat, aikataulut, kotiläksyt ja aktiviteetit. Jotta kaikki toimisi, tarvitaan sääntöjä. Jotkut lapset kuitenkin vastustavat niitä jo pienestä pitäen. Vastustaminen ei ole huono asia – itse asiassa sitä pidetään jopa terveenä, koska se edistää autonomiaa ja oman persoonallisuuden kehittymistä. Mutta kun vastaanhangoittelu on jatkuvaa, voidaan puhua pienten lasten käytösongelmista.

Pienten lasten yleisimmät käytösongelmat

Lapsilta voi odottaa “kapinallista” asennetta. Käytösongelmilla tarkoitetaan kuitenkin jatkuvaa, ikään sopimatonta käyttäytymistä. Niihin liittyy tottelemattomuutta ja sääntöjen ja auktoriteetin uhmaamista. Tämän seurauksena perhe-, sosiaalisessa ja kouluympäristössä ilmenee vaikeuksia.

Kun tällainen käytös pitkittyy, se voi johtaa uhmakkuushäiriöön. Häiriö voi alkaa ennen kahdeksan vuoden ikää, ja sen on kestettävä vähintään kuusi kuukautta, jotta se voidaan diagnosoida sellaiseksi. Lisäksi sitä esiintyy useammin pojilla kuin tytöillä. Pienten lasten yleisimmät käytösongelmat ovat seuraavat:

  • Tottelemattomuus ja auktoriteetin uhmaaminen. Lapsi ei suostu noudattamaan vanhempien tai muiden aikuisten käskyjä.
  • Sääntöjen ja normien tahallinen rikkominen. Ei neuvottelua, ymmärrystä tai rajojen kunnioittamista.
  • Töykeä käytös.
  • Yhteistyöhaluttomuus.
  • Ärtyneisyys. Lapsi menettää malttinsa ja riitelee aikuisten kanssa.
  • Muiden syyttäminen omasta käytöksestä.

Joissakin tapauksissa lapsi voi tällaisella käytöksellä ilmaista esimerkiksi vanhempiensa avioeron tai läheisen menettämisen aiheuttamaa tuskaa. Tämän voi vahvistaa ammattilainen.

Lapsi hyppii sohvalla ja huutaa äidilleen.
Ota aina huomioon lapsen elämäntilanne, eli mitä hän käy läpi kullakin hetkellä.

Kuinka käsitellä pienten lasten käytösongelmia?

Seuraavassa on joitakin suosituksia, jotka auttavat käsittelemään pienten lasten käytösongelmia:

  • Selitä sääntöjen noudattamisen merkitys. Osoita, miksi ihmisten on tehtävä yhteistyötä.
  • Ymmärrä lapsen tunteita, mutta aseta rajat. Monet lapset sanovat mieluummin leikkivänsä, koska heistä on tylsää siivota huonettaan. Kerro lapselle ymmärtäväsi häntä, mutta sano myös, että joskus huvin eteen on nähtävä vaivaa.
  • Korosta hänen saavutuksiaan. Tällä tavalla rohkaiset häntä jatkamaan haluttuja käyttäytymismalleja.
  • Sivuuta huono reaktio. Esimerkiksi kun lapsi huutaa saadakseen jotain, älä anna sitä hänelle. On hyvä asettaa rajat ja ohjata oikeanlaiseen käyttäytymiseen. Esimerkiksi: “Jos haluat saada tämän pelin, voit puhua minulle nätisti. Sinun ei tarvitse huutaa.”
  • Neuvottele yhteisistä säännöistä. Tee sopimuksia. Lapselle on myös tehtävä selväksi, että joistakin säännöistä ei voida neuvotella joko siksi, että ne liittyvät tiettyihin arvoihin tai koska ne suojelevat lasta.
  • Tee selväksi tietynlaisen käytöksen seuraukset. Näiden seurausten tulee olla oikeassa suhteessa lapsen ikään ja ongelman vakavuuteen. Rajat tulee asettaa lapsen käytökselle välittömästi ja niiden tulee olla johdonmukaisia. Huonon käytöksen seurauksia ei tule asettaa sen mukaan, kuinka pahalla mielellä tai kärsimätön itse olet, vaan sen mukaan, mitä tapahtui. Eli sinun ei tulisi käyttää parametrinä “tunnelämpömittaria”.
  • Varaa luppoaikaa. Stressi vaikuttaa lasten terveyteen samalla tavoin kuin aikuisten. Nykyään lapsilla on täyteen ahdettu kalenteri, jossa ei ole paljon vapaa-aikaa ja hengähdyshetkiä.
  • Opeta rentoutustekniikoita. Esimerkiksi hidasta hengitystä. Pieniä lapsia voi pyytää täyttämään ja tyhjentämään itsensä kuin ilmapallon.
  • Työstä sosiaalisia ja viestintätaitoja. On erityisen tärkeää painottaa impulssien hallintaa. Auta lasta miettimään, mikä saa hänet tuntemaan niin tai miten tilanne ajautui siihen pisteeseen.
  • Pyydä ammattiapua. Monet pienten lasten käytösongelmat vaativat ammattiapua, koska ne ylittävät henkilökohtaiset voimavaramme. Joskus lapset tarvitsevat paikan, jossa he voivat pohtia itseään ja omaa tilannettaan. Ja jonkun, joka auttaa heitä rakentamaan parhaat selviytymismekanismit konfliktitilanteisiin.

Saatat olla kiinnostunut tästäkin artikkelista: Hiljaisten lasten piirteet ja käytös

Pieni tyttö peittää korvansa, kun hänen äitinsä huutaa hänelle.
Kun vaivut samalle tasolle lasten kanssa, suutut, huudat tai haukut, välittämäsi viesti on epäjohdonmukainen. Lisäksi tällainen asenne ruokkii käytösongelmia entisestään.

Yhteistyö aikuisten kanssa on tärkeää

Ensinnäkin on tärkeää, että vanhempana tai aikuisena mietit omaa käytöstäsi. Esimerkiksi kasvatustyyliäsi, tapaasi käsitellä lasten kiukuttelua ja omaa konfliktinsietokykyäsi. Sinun tulee muistaa, että erittäin autoritaarinen ja joustamaton kasvatustyyli ei tehoa käytösongelmiin, vaan päinvastoin lisää niitä.

On totta, että joskus pinna vain palaa, mutta kun huomaat niin käyvän, on parempi rauhoittua, pyytää anteeksi ja myöntää käytös lasten edessä. Sitten kun olet rauhallisempi, sinun tulisi aloittaa keskustelu uudelleen. Oma hyvä käytös on lapsille hyvä esimerkki.

Kodin ilmapiirin paraneminen vaikuttaa suotuisalla tavalla myös omaan käytökseesi. Puhu lapsille ystävällisesti ja kerro lempeästi, missä heidän tulee parantaa.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Monsalve Robayo, A., Mora Caro, L. F., Ramírez López, L. C., Rozo Hernández, V., & Rojas Puerto, D. M. (2017). Estrategias de intervención dirigidas a niños con trastorno negativista desafiante, una revisión de la literatura. Revista Ciencias de la Salud, 15(1),105-127.[fecha de Consulta 26 de Febrero de 2023]. ISSN: 1692-7273. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56249528009
  • Ortiz Giraldo, B., Giraldo Giraldo, C. A., & Palacio Ortiz, J. D. (2008). Trastorno oposicional desafiante: enfoques diagnóstico y terapéutico y trastornos asociados. Iatreia, 21(1),54-62.[fecha de Consulta 26 de Febrero de 2023]. ISSN: 0121-0793. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180513861007

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.