Yleiset huonot opiskelutavat, joita kannattaa pyrkiä välttämään
 

Yleiset huonot opiskelutavat, joita kannattaa pyrkiä välttämään

Yleiset huonot opiskelutavat, joita kannattaa pyrkiä välttämään
Olga Carbajo

Kirjoittanut ja tarkastanut biologi Olga Carbajo.

Viimeisin päivitys: 19 lokakuuta, 2022

Lasten heikko opiskelukyky kulkee usein käsi kädessä motivaation puutteen kanssa, jonka puolestaan voivat aiheuttaa huonot opiskelutavat. Lapsi saattaa siis olla laiska opiskelemaan, koska hän ei osaa opiskella tehokkaasti.

Hyvien opiskelutapojen omaksuminen on siis tärkeää lapsen opiskelumotivaation ja koulumenestyksen kannalta. Seuraavaksi listaamme yhdeksän yleistä huonoa opiskelutapaa, joihin sortuvat niin lapset kuin vanhemmatkin opiskelijat.

Yleiset huonot opiskelutavat

1. Suunnitelmallisuuden puute

On tärkeää laatia aikataulu koulun ulkopuolisille aktiviteeteille ja suunnitella, miten paljon aikaa mihinkin asiaan käytetään minäkin päivänä. Esimerkiksi kokeeseen lukemiselle ja isompien koulutehtävien tekemiselle kannattaa varata jo hyvissä ajoin aikaa kalenterista viime hetken kiireen välttämiseksi.

Yleiset huonot opiskelutavat, joita kannattaa pyrkiä välttämään

2. Musiikin tai radion kuuntelu opiskelun lomassa

Aiheesta riippuen opiskelu vaatii enemmän tai vähemmän keskittymistä. Jos taustalla soi musiikki, lapsen huomio herpaantuu helposti ja hän keskittyy esimerkiksi kappaleen sanoihin. Instrumentaalimusiikki on parempi vaihtoehto, mutta sitäkin kannattaa kuunnella vain sellaisten tehtävien taustalla, jotka eivät vaadi valtavasti keskittymistä.

3. Sotkuinen opiskelutila

Kukaan meistä ei halua opiskella tai työskennellä sotkuisessa tilassa, joka on täynnä papereita ja roskia. Lapsen opiskelutila on tärkeä pitää siistinä ja puhtaana, jotta siellä on miellyttävä viettää aikaa ja opiskella.

Työtilan täytyy myös olla rauhallinen ja hiljainen, ja kaiken opiskeluun tarvittavan tulisi olla lapsen käden ulottuvilla. Lapsi tarvitsee myös kokoonsa sopivan pöydän ja ergonomisen tuolin.

4. Sängyssä opiskeleminen

Jos lapsi on esimerkiksi valmistautumassa kokeeseen, hän joutuu todennäköisesti opiskelemaan useamman tunnin kerralla. Tällöin lapsen on tärkeää voida tehdä olonsa mukavaksi, mutta sängyssä tai sohvalla opiskelu on silti huono vaihtoehto. Pehmeässä paikassa makoilu houkuttelee nukkumaan, ja mukava tuoli hyvin valaistussa huoneessa onkin parempi vaihtoehto.

5. Huonosti organisoitu opiskelumateriaali

Huonosti suunniteltu opiskeluaikataulu sekä heikosti organisoidut opiskelumateriaalit ja sitä kautta rästiin jääneet koulutyöt tekevät opiskelusta huomattavasti vaikeampaa kuin sen tarvitsisi olla. Pahimmassa tapauksessa tämä aiheuttaa lapselle ahdistusta, eikä hän pysty keskittymään itse opiskeluun ja haluaa luovuttaa ennen kuin kunnolla aloittaakaan. Hyvä suunnitelma, rutiini ja päivittäiset muistiinpanot estävät tällaista tilannetta syntymästä.

“Motivaatio saa sinut aloittamaan. Tapa saa sinut jatkamaan.”

– Jim Ryun

6. Sisällön ulkoa opettelu

Toisinaan opiskeleminen ja kirjojen pänttääminen voi tuntua lapsesta tylsältä. Mikään ei kuitenkaan estä hyödyntämästä esimerkiksi tietotekniikkaa opiskelussa ja asioiden opettelussa. Erilaiset listat, kaaviot ja vaikkapa YouTube-videot voivat tehostaa opiskelemista ja auttaa asian oppimisessa.

7. Liian monet häiriötekijät

Tietotekniikan ja elektronisten laitteiden hyödyntämisessä ei ole mitään vikaa, mutta tässäkin asiassa on muistettava kohtuus ja kontrolli. Tietotekniikan hyödyntäminen ei tarkoita sitä, että lapsi saisi opiskelunsa ohessa selata sosiaalisen median kanavia tai viestitellä ystäviensä kanssa – kaikki tämä vie huomion varsinaisesta asiasta.

Yleiset huonot opiskelutavat, joita kannattaa pyrkiä välttämään

8. Taukojen unohtaminen

Opiskelumaratonit eivät ole tuottavia. Yleisesti ottaen ihminen pystyy keskittymään kunnolla 50-60 minuuttia kerrallaan, ja mitä nuorempi henkilö on, sitä lyhyempi tämä aika yleensä on. Lapsen kannattaa siis pitää vähintään kerran tunnissa tauko, jonka aikana hän voi jaloitella, syödä välipalaa tai esimerkiksi haukata raitista ilmaa.

9. Olohuoneessa tai keittiössä opiskeleminen

Lapsen on todennäköisesti vaikea keskittyä opiskeluun kodin yleisissä tiloissa, joissa samaan aikaan äiti puhuu puhelimessa, pikkusisarus katsoo televisiota ja koira haukkuu ulkoa kantautuville äänille. Jos mahdollista, lapselle kannattaa järjestää oma opiskelutila, jossa on rauhallista ja hiljaista.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Quintanilla Paz Soldán, FHábitos de estudio. [material de apoyo al tutor]. Recuperado de: www.prepa8.unam.mx
  • Laureano, C. A., & Ampudia, L. G. (2019). Procrastinación: Revisión Teórica. Revista de investigación en psicología, 22(2), 363-378. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8162710
  • Pastor-Vicedo, JC, Martínez-Martínez, J., Jaén Tévar, Y., & Prieto-Ayuso, A. (2019). Los descansos activos y la mejora de los aprendizajes en educación infantil: una propuesta de intervención. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte , 67-72. doi:10.6018/sportk.401131
  • Pérez, GC, García, EC, Carbó, AR, & Antolí, NS (2010). Organizarse mejor.: Habilidades, estrategias, técnicas y hábitos de estudio . Editorial

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.