Perheen kesken vietetyn ajan tärkeys
On selvää, että yhteinen aika vahvistaa perheenjäsenten välisiä suhteita, mutta perheen kesken vietetyn ajan merkitys on suuri myös siksi, että se auttaa lasta oppimaan hänen kehityksensä kannalta elintärkeitä arvoja. Se, että perhe viettää aikaa yhdessä, ei ole tärkeää ainoastaan lapsille. Jokainen perheenjäsen, vanhemmat mukaan lukien, oppii siitä.
Perheen kesken vietetyn ajan merkitys
Perheen kesken vietetyn ajan suurin merkitys on sen opettamissa arvoissa, jotka tukevat päivittäistä kehitystämme. Seuraavaksi listaamme tärkeimpiä arvoja, jotta tunnistat, kuinka suuri merkitys keskustelulla, kannustamisella tai kauniilla eleellä voi perheessä olla.
- Asioiden ilmaiseminen muille
- Kyky kuunnella muita ihmisiä
- Omien tunteiden ilmaiseminen on emotionaalisesti turvallista
- Tuen ja turvan tunne
- Positiivinen itsetunto asioiden tekemisessä
Älypuhelimet kotona
Älypuhelimet, internet ja sosiaalinen media ovat saapuneet jokaiseen kotiin kaikissa maailman kolkissa. Jokaisella perheenjäsenellä on tyypillisesti oma puhelimensa ja mahdollisesti myös tablettinsa tai tietokoneensa.
Älypuhelimista on runsaasti hyötyä esimerkiksi nopean viestinkulun ja informaation tehokkaan löytämisen kannalta. Älypuhelinten jatkuva käyttö on kuitenkin johtanut siihen, että kiinnitämme usein enemmän huomiota puhelimeemme kuin ympärillämme oleviin ihmisiin.
Viettääksemme enemmän aikaa perheen kesken, on vältettävä liiallista älypuhelinten käyttöä. Toisinaan tämä on vaikeaa esimerkiksi töistä johtuen, mutta tästäkin huolimatta on tärkeää pyrkiä laittamaan puhelimet sivuun kotiin saavuttaessa. Jokaisen on hyvä muistaa, että todellinen elämä tapahtuu ympärillämme, ei älypuhelimen näytöllä.
Kuinka edistää perheen kesken vietettyä aikaa?
Alla esittelemme aktiviteetteja, joita perhe voi suorittaa viettääkseen yhteistä aikaa ja pitääkseen hauskaa yhdessä.
Syökää yhdessä
Jokaisella perheenjäsenellä on usein oma elämänsä aikatauluineen, ja voi olla vaikeaa saada koko perhe samaan paikkaan samaan aikaan. On kuitenkin tärkeää, että perhe syö yhdessä yhden aterian päivittäin, oli se sitten aamiainen tai päivällinen.
Tämä aika kannattaa hyödyntää keskustelemalla kunkin perheenjäsenen päivästä, viimeaikaisista tapahtumista tai muista perheelle tärkeistä asioista.
Kokatkaa perheen kesken
Alkakaa kokkaamaan perheen kanssa yhdessä yhtenä päivänä viikosta, esimerkiksi viikonloppuna. Silloin lapset ovat kotona sekä aikuisilla on enemmän aikaa yhteisille aktiviteeteille.
Myös perheen pienimmät oppivat vastuullisuutta tehtävistä, joita aterioiden valmistamiseen kuuluu. Samalla yhdessä kokkaaminen vahvistaa perheenjäsenten välisiä suhteita sekä tarjoaa tilaa keskusteluille.
Kokkaamisella on myös lapsen itsetuntoa edistävä vaikutus. Syötyäsi aterian voit kehua lastasi hyvästä työstä. Voit kertoa lapselle, kuinka ylpeä olet hänestä, kun hän hoiti niin tärkeän vastuullisen tehtävän, kuin koko perheelle kokkaamisen.
Katsokaa televisiota yhdessä
Valitse jokin ilta viikosta, kun keräännytte yhdessä perheen kanssa television ääreen ja katsotte jotain sarjaa tai elokuvaa. Joka viikko eri perheenjäsen saa valita, mitä tv:stä katsotaan – näin ohjelman valinta pysyy reiluna ja samalla lapset oppivat toisten mielipiteiden kunnioittamista.
Lukekaa kirjaa
Lukeminen on yksi arvokkaimmista asioista, joita perhe voi tehdä yhdessä. Voit auttaa lapsesi lukemaan oppimisessa esimerkiksi lukemalla hänelle iltasatuja.
Tämä auttaa kannustamaan lasta lukemaan enemmän sekä luo arvokkaita muistoja lapsellesi.
Perhe, joka leikkii yhdessä, pysyy yhdessä
Osoita lapsellesi, että myös vanhemmat haluavat leikkiä ja viettää aikaansa lapsen kanssa. Ei ole olemassa parempaa tapaa osoittaa lapselle rakkautta, kuin omistaa aikaa lapsen kanssa leikkimiselle.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Brenes, A. R. B. (2014). Convivencia en el contexto familiar: un aprendizaje para construir cultura de paz. Revista Electrónica” Actualidades Investigativas en Educación”, 14(1), 1-19. https://www.redalyc.org/pdf/447/44729876008.pdf
- Pérez, E. R., Tielbe, E. L., & Tamayo, A. L. G. (2008). Convivencia familiar: una lectura aproximativa desde elementos de la Psicología Social. Diversitas: perspectivas en psicología, 4(2), 427-441. https://www.redalyc.org/pdf/679/67940215.pdf
- Seguí, P. V., & Pérez, N. S. (2015). La participacion de las familias en el analisis y la transformacion de su realidad mediante un debate familiar sobre valores y convivencia. Universitas Psychologica, 14(1), 355-367.
- Vélez, M. D. C. D., & Blanco, D. M. L. (2018). Las relaciones de convivencia familiar y su impacto en la formación de valores de los adolescentes. Revista Pertinencia Académica. ISSN 2588-1019, (6), 133-150. https://core.ac.uk/download/pdf/234159534.pdf