7 virhettä läksyjä lapsen kanssa tehdessä - Äitiyden Ihme
 

7 virhettä läksyjä lapsen kanssa tehdessä

Ennen kuin teet läksyjä lapsesi kanssa, kannattaa kysyä itseltäsi, miltä sinusta tuntuu. Kerromme lisää tässä artikkelissa.
7 virhettä läksyjä lapsen kanssa tehdessä
Maria Fátima Seppi Vinuales

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Maria Fátima Seppi Vinuales.

Viimeisin päivitys: 17 heinäkuuta, 2023

Kun istahdat tekemään läksyjä lapsesi kanssa, saatat kokea ristiriitaisia tunteita. Yhtäältä tunnet iloa tämän tehtävän jakamisesta hänen kanssaan, mutta toisaalta pelkoa siitä, että teille tulee viestintävaikeuksia ja yhteinen hetki päättyy riitaan. Jatka lukemista, niin kerromme yleisistä virheistä joita saatamme tehdä, kun teemme läksyjä lapsen kanssa.

Yleisiä virheitä kun teet läksyjä lapsen kanssa

Jotkut yleisimmistä virheistä ovat seuraavat:

1. Tehtävien ratkaiseminen auttamisen sijaan

Ehkä sinulla on hyvä aikomus auttaa häntä näkemään miten se tehdään, tai saada tehtävä valmiiksi nopeammin, kun ratkaiset kotitehtävät lapsesi puolesta, mutta näin estät häntä oppimasta. Kotitehtävien tekeminen ei rajoitu itse tehtävän ratkaisemiseen, vaan tuo mukanaan myös muita taitoja ja tarjoaa monia muita etuja. Esimerkiksi autonomian kehittäminen, kyky löytää itselleen sopivin opiskelu- ja ratkaisutapa sekä itsetunnon ja organisointikyvyn vahvistaminen.

2. Yrität saada hänet tekemään kaikki läksyt kerralla

Joskus vanhemmat ajattelevat, että on parempi, että lapsi tekee kerralla kaikki läksyt ja voi sitten vapaasti leikkiä tai tehdä muita asioita. Tällä innokkuudella kotitehtävärupeamasta tulee pitkä, eikä se anna lapselle taukoa levätä. Huomiokyky, motivaatio ja keskittymiskyky kestävät vain rajoitetun ajan. Tästä syystä on parempi perustaa työlohkoja, joiden välissä on aikaa levolle, energian palauttamiselle ja syömiselle.

Äiti tekee läksyjä lapsen kanssa.
On tärkeää, että lapsella on kotitehtävien tekoon paikka, jossa hän tuntee olonsa mukavaksi, jossa ei ole häiriötekijöitä ja jossa on hyvät valaistus- ja ääniolosuhteet.

3. Ympäristöä ei oteta huomioon

Joskus voi käydä niin, että jäät lapsesi kanssa jumiin liikenneruuhkaan tai sähköt katkeavat kotona ja joudut etsimään toisen paikan läksyjen tekoon. Tämän pitäisi kuitenkin olla poikkeus. Ihannetapauksessa lapsellasi tulisi olla paikka, jossa ei ole häiriötekijöitä ja jossa hänellä on kaikki tarvittavat elementit läksyjen tekemiseen.

Saatat olla kiinnostunut seuraavasta aiheesta: Näin estät lapsia syömästä näytön ääressä

4. Jätät kaikki sattuman ja lapsesi hyvän tahdon varaan

Sen mukaan, missä kehitysvaiheessa lapsi on, sinun on seurattava häntä enemmän tai vähemmän. Älä odota, että hän saa inspiraation ja istuutuu tekemään läksyjä ilman kehotusta.

Varsinkin nuoremmilla lapsilla on todennäköisesti houkutus leikkiä sen sijaan, että he suorittaisivat läksynsä loppuun. Jos he eivät vielä ole tarpeeksi kypsiä ottamaan läksyistä vastuuta ilman muistuttamista, aikuisen tulee auttaa tässä. Vastuullisuus ja sinnikkyys ovat myös arvoja, joita opetetaan ja viljellään tottumuksen kautta.

5. Useiden asioiden tekeminen samanaikaisesti

Maailmassa, jossa multitaskaaminen on yliarvostettua, on tärkeää palauttaa tilat ja ajat, jotka on omistettu yhteen tarkoitukseen. Tämä koskee erityisesti lapsia, jotka tarvitsevat apua kehittääkseen ja vahvistaakseen taitoja, kuten tehtävän aloittamista ja lopettamista tai keskittymistä.

6. Kaiken kritisoiminen

Yksi yleinen virhe on kritisoida lasta esimerkiksi hänen käsialansa tai huolimattomuutensa vuoksi, koska hän kysyy liikaa tai koska kirjoittaminen kestää liian kauan. Jos huomaat, että joissakin asioissa on parannettavaa, älä kritisoi, vaan varaa hetki silloin tällöin yksinomaan näiden asioiden harjoitteluun.

Äiti kritisoi tytärtään, kun tämä tekee läksyjä.
Jos kritisoit lasta, hän menettää keskittymiskykynsä ja turhautuu yrittäessään ratkaista läksynsä ja täyttää odotuksesi.

7. Opettajista, koulusta ja kotitehtävistä puhuminen negatiiviseen sävyyn

Sinun voi olla vaikea istua alas tekemään läksyjä lapsen kanssa, tai saatat ajatella, että läksyjä on liikaa tai ohjeet eivät ole selkeitä. Saatat jopa olla oikeassa. Lasten edessä valittaminen ei kuitenkaan ole ratkaisu.

Jos sinusta todella tuntuu, että jokin on vialla, että tehtävien ohjeet eivät esimerkiksi ole tarpeeksi selkeät päivä toisensa jälkeen, ota yhteyttä kouluun ja tutki asiaa sitä kautta, aina kuitenkin valittamatta.

Kotiläksyt ovat mahdollisuus viettää aikaa lasten kanssa

Monissa perheissä läksyjenteko muistuttaa taistelukenttää. Joten strategian suunnittelu, jolla saat lapsesi istumaan tekemään läksyjä, on avainasemassa. Tästä syystä sinun on sovitettava aikatauluja, lykättävä muita asioita, keskusteltava lapsesi kanssa ja kannustettava häntä olemaan turhautumatta.

Se ei ole helppoa, ja vielä vähemmän nykyaikana, jolloin koulun on kilpailtava sovellusten, pelien ja viihteen kanssa. Aikuisena voit kuitenkin etsiä positiivisia puolia: lapseesi tutustumista, hänen kiinnostuksenkohteidensa ja häntä eniten kiinnostavien aiheiden löytämistä ja hänen mukanaan oloa maailman löytämisessä.

Läksyt ovat hyvä syy viettää aikaa yhdessä. Lopuksi, ennen kuin istut alas tekemään läksyjä lapsen kanssa, kannattaa myös miettiä, miltä sinusta tuntuu. Jos sinulla ei ole ollut hyvä päivä, on parasta odottaa, kunnes voit paremmin, jotta vältytään tappeluilta tai ikäviltä kohtauksilta.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Álvarez, L. F. F., Ruiz, B. R., & González, R. A. M. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: La visión del profesorado. Aula abierta48(1), 77-84.
  • Cañizales, Josefa Yamira. (2004). Estrategias didácticas para activar el desarrollo de los procesos de pensamiento en el preescolar. Investigación y Postgrado19(2), 179-200. Recuperado en 15 de diciembre de 2022, de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872004000200008&lng=es&tlng=es.
  • Valle, A., González Cabanach, R., Cuevas González, L. M., & Fernández Suárez, A. P. (1998). Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista de Psicodidáctica, (6),53-68.[fecha de Consulta 15 de Diciembre de 2022]. ISSN: 1136-1034. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17514484006

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.