Mitä kiinteää ruokaa vauvalle voi antaa ja milloin?

· 6.8.2018

Vauvalle muun ruoan kuin rintamaidon antaminen voi olla monimutkainen kysymys. Oikea aika aloittaa kiinteän ruoan sisällyttäminen vauvasi ruokavalioon riippuu hänen kehityksestään. Tässä artikkelissa kerromme eräistä loistavista vaihtoehdoista, joita kannattaa kokeilla, kun hetki ensimmäisten kiinteiden ruokien nauttimiseen koittaa.

American Pediatrics Association -yhdistyksen mukaan vauvojen tulisi alkaa syödä kiinteää ruokaa 4-6 kuukauden iässä. Iän lisäksi on eräitä tekijöitä kehitykseen liittyen, jotka lääkärit ottavat huomioon määrittäessään, ovatko lapset valmiita kokeilemaan ensimmäisiä kiinteitä ruokiaan.

Tässä tulee eräitä tärkeimpiä merkkejä valmiudesta, joita kannattaa etsiä – kun ne ilmenevät, tiedät että vauvasi on valmis vaihtelevaan kiinteään ruokaan.

  • Vauvasi on menettänyt suusta ulostyöntämisen refleksinsä. Tämä on se heijaste, joka saa vauvan työntämään lusikan tai ruoan ulos suustaan.
  • Lapsesi osoittaa kiinnostusta tai uteliaisuutta, kun muut ihmiset syövät hänen ympärillään. Hän saattaa myös yrittää ulottua ruokaan.
  • Vaikka hän edelleen tarvtseekin tukea, vauvasi pystyy istumaan ja hallitsemaan omaa päätään.
  • Vauvan paino on kaksinkertaistunut syntymän hetkestä.

Kun tulee oikea aika ottaa kiinteät ruoat mukaan vauvasi ruokavalioon, pidä huolta että valitset hyvät tuotteet ottaen huomioon hänen fysiologisen kehityksensä tason. Ruokien valmistaminen oikealla tavalla on myös avainasia, jotta voisit pitää ruokavalion ravitsevana ja terveellisenä.

Seuraavaksi katsomme eräitä sellaisia tuotteita, jotka sopivat erinomaisesti vauvan ensimmäisiin kiinteän ruoan aterioihin.

4 ensimmäisiksi kiinteiksi ruoiksi soveltuvaa tuotetta

1. Avokado

Tämä on erinomainen valinta vauvoille, jotka ovat juuri aloittamassa kiinteän ruoan nauttimisen. Avokado sisältää terveellisiä rasvoja, jotka ovat hyväksi kasvulle ja kehitykselle. Sen pehmeä ja kermainen koostumus on ihanteellinen vauvan herkän ruoansulatuksen järjestelmän kannalta.

Tämä hedelmä sisältää runsaasti A- ja C-vitamiineja, niasiinia, folaatteja, kaliumia, fosforia, rautaa, magnesiumia ja kalsiumia. Jotta voisit syöttää vauvallesi avokadoa, poista vain sen kuori ja kivi, ota palanen, ja murskaa se haarukalla.

”Me synnymme kaikki samanlaisina; erot alkavat ruokavaliosta.” – Hernan Jaramillo Botero, lääkäri

2. Banaani

Banaanitkin ovat ihanteellista ruokaa vauvoille. Tämän hedelmän ominaisuudet tekevät siitä erinomaista ravintoa vauvojen ruoansulatukselle. Sen makea maku ja pehmeä koostumus ovat pikkuisille houkuttelevia, ja se sisältää A- ja C-vitamiineja, folaatteja, kaliumia, fosforia, magnesiumia ja kalsiumia.

Ennen kuin annat vauvallesi banaania, kuori ja murskaa se soseeksi. Jos haluat banaanista vielä pehmeämpää, voit kuumentaa sitä hiukan. Voit myös lisätä sekaan hiukan rintamaitoa tai laittaa mukaan korviketta, jotta voisit valmistaa seoksen, joka vauvan on helpompi nauttia.

vauvalle sopivat ensiruoat

3. Liha

Kun vauvasi alkaa syödä kiinteää ruokaa, hänellä on taipumusta saada puutoksia eräitä ravinteita koskien. Kaikkein tavallisimmat näistä ravinteista ovat rauta, sinkki ja B12-vitamiini, joita kaikkia saadaan eläintuotteista.

Vaikka rautaa onkin myös kasviksissa, tämän tyyppinen rauta on vaikeammin imeytettävissä nuoren lapsen ruoansulatuksessa.

Siten on hyvä idea laittaa vauvan aterioihin mukaan hiukan lihaa. Hyvä tapa antaa hänelle lihaa on kypsentää se ensin hyvin ja sitten sekoittaa tehosekoittimessa. Varmista, että liha on kuitenkin hyvälaatuista.

Voit liottaa lihaa pienessä määrässä vettä tai lihalientä (ilman suolaa), jotta se olisi helpommin käsiteltävissä vauvan elimistössä.

4. Mango

Tämä makea trooppinen hedelmä tarjoaa monet ravinteet vauvasi kasvavalle keholle. Se sisältää paljon A-, C-, E- ja  K-vitamiineja, folaatteja, kaliumia, fosforia, magnesiumia, kalsiumia ja natriumia. Kuten koskee muitakin saman tyyppisiä tuotteita, kuori hedelmä ja ota pois kivi, ja sitten murskaa hedelmäliha pehmeäksi soseeksi.

vauvan ensiruoat

Suosituksia vauvan ruokavalion suunnitteluun

  • Rintamaidon tai korvikkeen tulisi edelleen olla osa vauvan ruokavaliota tässä vaiheessa, vaikka kiinteitä tuotteitakin annetaan. Maidosta vauva saa pääosan kaloreista ja ravinteista ensimmäisen vuotensa aikana.
  • Ateria-aikoina yritä varmistaa, että vauvasi on rauhallinen, puhdas ja tyytyväinen. Tällä tavoin hän pystyy nauttimaan ruoastaan ja tulee yhdistämään ateria-ajat myönteisiin tunteisiin.
  • Valitse yksi ruoka kerrallaan vauvallesi esiteltäväksi. Anna hänelle sitä muutaman päivän ajan ennen kuin annat mitään muuta. Tällä tavoin kaikki allergiset reaktiot on helppo havaita.
  • Jos huomaat ripulia, ihottumaa tai oksentelua minkä tahansa ruoan nauttimisen jälkeen, ota tuote pois ruokavaliosta ja ota yhteyttä lääkäriin.
  • Jos aiot antaa vauvalle viljaa tai leseitä, varmista että ne ovat sopivia vauvasi ikää ajatellen. Leseet, jotka on suunniteltu juuri pienille, sisältävät usein eräitä ravinteita lisättyinä.

Vaikka tämä ei olekaan kiinteä ruokaa, lihaliemi ilman suolaa tai mausteita on myöskin hyväksi vauvoille. Sen koostumus on helposti käsiteltävä ja se sisältää tasapainoisesti ravinteita, ja siksi sekin on erinomainen valinta vauvasi keholle.

Eräs suositus, joka on syytä aina pitää mielessä, on se että aina tulisi tarkistaa, että ruoka on tuoretta ja hyvälaatuista, mikäli aiot antaa sitä vauvallesi.

Tällä tavoin pystyt varmistamaan, että olet kehittämmässä tervellisiä ruokailutottumuksia lapsellesi heti hänen ensimmäisistä kuukausistaan alkaen.