Kuinka taistella selluliittia vastaan?

18.6.2019
Selluliitti on ihon epätasaisuutena näkyvä rasvakertymä, jota esiintyy sekä naisilla että miehillä, mutta naisilla selvästi yleisemmin. Selluliitille altistavat esimerkiksi perintötekijät, hormonitoiminta ja huonot elämäntavat.

Selluliitti on ihonalaista rasvaa, joka kertyy sidekudoksen väleihin näkyen ihon epätasaisuutena. Kyseessä on siis koteloitunut rasva. Selluliittia esiintyy miehiä enemmän naisilla, joilla rasva kertyy helpoiten reisiin, käsivarsiin, takapuoleen, vyötärölle ja lantiolle. Tässä artikkelissa tarjoamme neuvoja, joiden avulla taistella selluliittia vastaan ja ehkäistä sen syntymistä.

Ensinnäkin on tärkeä tietää, että kosmeettinen selluliitti ei ole terveydelle vaarallista, vaan enemmänkin esteettinen ongelma. On olemassa myös selluliitti-niminen sairaus, jossa on kyse vakavasta ihonalaisesta tulehduksesta. Myös kosmeettisen selluliitin tiedetään muodostuneen kivuliaaksi vaivaksi vakavissa tapauksissa. Tällöin rasvalokeroiden turvotus haittaa veren ja imunesteen kiertoa, muuttaen ihon turvonneeksi ja harmahtavaksi. Kertynyt ylimääräinen neste voi aiheuttaa ihon arkuutta ja pinkeää tunnetta.

Mistä selluliitti johtuu?

Selluliitti on yleistä ja perinnöllistä, ja jopa 90 % naisista on selluliittikudosta. Estrogeenin ansiosta selluliittia esiintyy 80-90 % naisista. Naissukuhormonista johtuen selluliitti lisääntyy tyypillisesti murrosiän, raskauden ja hormonivalmisteiden käytön seurauksena.

Osa selluliitista selittyy myös huonoilla elintavoilla, joita ovat muun muassa epäterveellinen ruokavalio, liiallinen syöminen, ruoansulatusongelmat, tupakan ja alkoholin runsas käyttö sekä stressi. Myös liikunnan puutteen, ryhtivirheiden, puristavan vaatetuksen ja huonon ergonomian aiheuttamat laskimoverenkierron ja imunestekierron häiriöt voivat aiheuttaa selluliittia.

Parhaat keinot, joiden avulla taistella selluliittia vastaan

1. Ruokavalio

Avainasemassa taistelussa selluliittia vastaan on ihon vahvistaminen ravinnon avulla ja ihoa heikentävien ruokien syömisen välttäminen. Selluliitti johtuu useimmiten kerääntyneistä rasvasoluista tai toksiineista, jotka heikentävät ihon elastisuutta ja verenkiertoa. Tuoreeseen ja puhtaaseen ruokaan perustuva terveellinen ruokavalio auttaa kontrolloimaan tilannetta.

Pyri noudattamaan vähärasvaista ruokavaliota, joka sisältää vähärasvaisia proteiininlähteitä ja kasviksia. Kasvisten lisäksi hedelmät sisältävät runsaasti antioksidantteja, jotka auttavat elimistöä poistamaan kerääntyneitä myrkkyjä.

Vähennä myös huonojen hiilihydraattien, kuten valkoisten jauhojen, sokerin ja prosessoitujen ruokien syömistä. Lopeta myös kahvin ja energiajuomien juominen ja muista nauttia runsaasti vettä, jotta keho puhdistuu ja myrkyt poistuvat.

Voit taistella selluliittia vastaan syömällä puhdasta ruokaa

2. Liikunta

Vaikka selluliittia esiintyy myös hyvin hoikilla ihmisillä, kehon rasvaprosentin laskemisella on usein positiivisia vaikutuksia selluliittiin. Mitä enemmän rasvaa selluliittialueella on, sitä huomattavampaa selluliitin kertyminen se on.

Aerobinen liikunta auttaa polttamaan rasvaa koko kehosta sykkeen noustessa ja aineenvaihdunnan nopeutuessa. Harrasta säännöllisesti kävelyä, juoksemista, pyöräilyä tai uimista ja tee aerobisen liikunnan ohessa myös voimaharjoitteita. Painoharjoittelu auttaa uudelleenmuotoilemaan kudoksia ja pehmentämään selluliittia, koska aineenvaihdunta tehostuu ja keho polttaa enemmän kaloreita.

Esimerkiksi kyykyt ja muut reisiin kohdistuvat liikkeet ovat loistavia harjoituksia taistelussa selluliittia vastaan. Tämän lisäksi urheilu säätelee ruokahalua ja vähentää mielitekoja ruoan suhteen.

Selluliittia saattaa syntyä raskaudenaikaisen painonnousun myötä

3. Vähemmän stressiä

Stressi saa kehon tuottamaan kortisolia, mikä kiihdyttää ihon ikääntymistä ja painonnousua. Veren korkea kortisolitaso vähentää lipolyyttisten hormonien määrää, joiden tehtävä on tuhota kehon rasvasoluja. Siksi onkin tärkeää pohtia tarkkaan oman elämän tahtia, työmäärää ja murheita.

  • De La Casa Almeida, M., Suarez Serrano, C., Rebollo Roldán, J., & Jiménez Rejano, J. J. (2013). Cellulite’s aetiology: A review. Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology. https://doi.org/10.1111/j.1468-3083.2012.04622.x

  • Avram, M. M. (2004). Cellulite: A review of its physiology and treatment. Journal of Cosmetic and Laser Therapy. https://doi.org/10.1080/14764170410003057

  • Rawlings, A. V. (2006). Cellulite and its treatment. International Journal of Cosmetic Science. https://doi.org/10.1111/j.1467-2494.2006.00318.x