Kuinka hoitaa nuorten riippuvuutta uusista teknologioista
 

Kuinka hoitaa nuorten riippuvuutta uusista teknologioista

Nuorten riippuvuus uusista teknologioista on merkki siitä, että meidän aikuisten tulisi kyseenalaistaa, kuinka itse käytämme niitä. Lue lisää alta.
Kuinka hoitaa nuorten riippuvuutta uusista teknologioista

Viimeisin päivitys: 22 elokuuta, 2022

Kuinka moni elämämme aktiviteetti tai osa-alue liittyykään teknologiaan ja kuinka moni ei? Vastaus voi hätkähdyttää. Vaikka olisimme ulkona nauttien luonnonvihreästä maisemasta, otamme yleensä kuvan jaettavaksi sosiaalisessa mediassa. Näin teknologia tunkeutuu elämäämme joka suunnalta. Ja vaikka se tarjoaakin monia hyötyjä, sen väärinkäyttö pitää sisällään tiettyjä riskejä, etenkin varhaisessa iässä. Katsotaanpa, kuinka käsitellä nuorten riippuvuutta uusista teknologioista.

Nuorten riippuvuus uusista teknologioista

Tällä hetkellä teknologiariippuvuus tunnustetaan osaksi käyttäytymisriippuvuuksia. Eli niitä, jotka viittaavat käyttäytymiseen eivätkä liity päihteiden käyttöön.

Riippuvuuden alkamista merkitsee se, että tietystä asiasta (teknologiasta) tulee kaiken keskipiste. Tämän seurauksena nuorilla ilmenee ongelmia koulumenestyksessä ja ihmissuhteissa sekä hermostumista ja ärtyneisyyttä, kun heille kerrotaan, että he viettävät liian paljon aikaa laitteidensa parissa.

Näin teknologiariippuvuus, joka alkaa nautinnollisesta toiminnasta, heikentää ihmisen elämänlaatua. On keksitty jopa uusia terveystermejä, kuten nomofobia, joka merkitsee kännykkäriippuvuutta.

Tämäkin artikkeli saattaa kiinnostaa sinua: Kysy nämä 6 kysymystä ennen kuin hankit lapselle älypuhelimen

Teini katsoo puhelintaan sängyssä.
Nomofobia on riippuvuus, joka vaivaa nuoria yhä enenevissä määrin. Se on pelkoa siitä, että lähistöllä ei ole matkapuhelinta tai että se ei ole yhteydessä internetiin.

Merkkejä, joista tunnistaa nuorten riippuvuuden uusista teknologioista

Aluksi on tärkeää erottaa uusien teknologioiden liiallinen käyttö riippuvuudesta.

Nuoret voivat halutessaan olla näytön edessä vaikka koko ajan, mutta jos heillä on mahdollisuus nauttia jostain muusta mieleisestä toiminnasta, he voivat valita jälkimmäisen ja jättää ensimmäisen sivuun. Toisaalta taas ne, joilla on teknologiariippuvuus, kokevat suurta epämukavuutta, kun he eivät voi käyttää laitteitaan.

Vaikka molemmat tilanteet edellyttävät henkilöltä itsekuria, on tärkeää olla sekoittamatta niitä keskenään. Katsotaanpa joitakin merkkejä, jotka viittaavat nuorten riippuvuuteen uusista teknologioista:

  • Emotionaaliset muutokset: Kyvyttömyys käyttää teknologiaa saa aikaan epämukavan olon, ahdistusta, stressiä, aggressiivisuutta ja hermostuneisuutta.
  • Kiinnostuksen katoaminen muihin toimintoihin: He haluavat vain pysyä näytön edessä.
  • Perhe- ja ystävyyssuhteiden heikkeneminen: Eristäytyminen, jolle he altistuvat käyttäessään laitteitaan, vaikuttaa jatkuvasti yhteydenpitoon muiden ihmisten kanssa.
  • Ongelman kiistäminen: Nuori suuttuu, kun huomio kiinnitetään sopimattomaan tai liialliseen teknologian käyttöön.
  • Huono koulumenestys: Teknologian käyttö vie aikaa, joka tulisi käyttää opiskeluun.
  • Unihäiriöt: Nuoret valvovat myöhään illalla aktiivisina laitteillaan. Tai heidän on vaikea nukahtaa riippuvuuden aiheuttaman ahdistuksen ja hermostuneisuuden vuoksi.

Kuinka hoitaa nuorten riippuvuutta uusista teknologioista

Teini käyttää matkapuhelinta luokassa.
On tärkeää laatia selkeät säännöt elektronisten laitteiden käytölle sekä koulussa että kotona. Lasten on tiedettävä, että sääntöjen noudattamatta jättämisellä on seurauksia.

On tärkeää tietää, että lähtökohtaisesti työhön tulee osallistua koko nuoren ympäristö, olipa kyse sitten perheestä, opettajista tai koulun viranomaisista.

Tässä muutamia suosituksia, jotka on otettava huomioon nuorten teknologiariippuvuuden kohdalla:

  • Koulussa perheitä tulee tiedottaa mobiililaitteiden asianmukaisesta käytöstä.
  • Laadi selkeät säännöt tekniikan käytölle kaikilla aloilla, sekä koulussa että kotona.
  • Kerro lapsille teknologioista ja ruutuajan asianmukaisista rajoituksista ohjataksesi heitä ja suodattaaksesi tiettyjä viestejä. Iästä riippuen sovelluksiin voidaan asettaa myös lapsilukko.
  • Keskustele lasten kanssa internetin ja sosiaalisen median käytön riskeistä. On tärkeää valistaa heitä ja saada heidät tietoisiksi muun muassa tietosuojaongelmista ja verkkokiusaamisesta.
  • Aseta ilmoitusestoja tai aseta puhelimeen varoitus sosiaalisessa mediassa käytetystä ajasta.
  • Ehdota muita aktiviteetteja, kuten urheilua tai ulkoilua.
  • Älä kiellä teknologioiden käyttöä. Päinvastoin, niiden vastuullista ja tunnollista käyttöä kannattaa edistää. On tärkeää saada nuoret pohtimaan niitä kielteisiä vaikutuksia, joita teknologian sopimattomalla käytöllä voi olla heidän elämänsä kaikilla osa-alueilla.
  • Pyydä tarvittaessa ammattiapua. On erittäin tärkeää tietää, että riippuvuudelle on tyypillistä itsekurin menetys. Tällaista käytöstä havaittaessa on parasta keskustella ensin asiantuntijan kanssa, joka voi antaa ohjeita ja auttaa meitä arvioimaan ongelman vakavuutta.

Saatat olla kiinnostunut tästäkin: Milloin vanhempien puhelinriippuvuus alkaa haitata lasta?

Katso omaa teknologian käyttöäsi

Kun mietimme nuorten teknologiariippuvuutta, meidän on kyettävä arvioimaan ja pohtimaan myös omaa käyttäytymistämme. Jos esimerkiksi olemme kännyköillämme koko päivän tai soitamme usein työpuheluita perhejuhlissa, välitämme viestiä siitä, että teknologia voi nousta elämässämme keskeiseen asemaan.

Joskus lapsemme kysyvät meiltä kysymyksiä tai kertovat meille jotain, ja olemme hetken hiljaa ennen kuin vastaamme heille, koska olemme uppoutuneita siihen, mitä ruudulla tapahtuu. Tässä mielessä hyvien käytäntöjen onkin alettava kotoa, ja vasta sitten voimme opettaa hyviä arvoja nuorillemme.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Opeta lapsia käyttämään teknologiaa vastuuntuntoisesti
Äitiyden Ihme
Lue se täällä Äitiyden Ihme
Opeta lapsia käyttämään teknologiaa vastuuntuntoisesti

Sinun tulee vanhempana opettaa lapsia käyttämään teknologiaa vastuuntuntoisesti ja terveellisellä tavalla. Näillä vinkeillä onnistut.



  • de Miguel, Natalia, & Soto, Antonio, & Pérez Díaz, Vicente (2018). Abordaje de adicciones a nuevas tecnologías: una propuesta de prevención en contexto escolar y tratamiento de rehabilitación. Papeles del Psicólogo, 39(2),120-126.[fecha de Consulta 15 de Julio de 2022]. ISSN: 0214-7823. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77855949007
  • Echeburúa, Enrique, & de Corral, Paz (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22(2),91-95.[fecha de Consulta 15 de Julio de 2022]. ISSN: 0214-4840. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=289122889001