Vatsalihasten erkauma – 5 vinkkiä palautumiseen

· 29.8.2018

Vatsalihasten erkauma on tuttu jokaiselle naiselle raskauden aikana. Joillakin naisilla tämä erkauma on suurempi kuin toisilla, ja joissakin tilanteissa synnytyksen jälkeen palautuminen kestää pidempään kuin toisissa. Vatsalihasten erkaumasta puhuttaessa on tärkeää muistaa, että se ei ole ainoastaan esteettinen vaiva.

Raskauden jälkeen vartalon palautumisprosessi saattaa olla pitkä. Alkuun vartalon palautuminen voi vaikuttaa vaikealta ja jopa mahdottomalta, mutta on kuitenkin tiettyjä toimenpiteitä, jotka voidaan ottaa käyttöön heti synnytyksen jälkeen.

On selvää, että lapsen syntymän jälkeen vanhemmat keskittyvät enemmän vauvan elämään kuin omaansa. Muista kuitenkin, että palautumisesi on tärkeää myös lapsesi kannalta.

Vauva tarvitsee hoitoa ja hoivaa, mutta myös äidin hyvinvointi on hänelle tarpeellista. Kun tunnet olosi hyväksi, myös perheesi elämänlaatu paranee merkittävästi.

Masennuksen ehkäisemiseksi äidin on tärkeää ottaa jälleen elämänsä hallintaan synnytyksen jälkeen. Yleensä huolehditaan vain vauvasta, mutta äidin huolenpito omasta itsestään on yhtä tärkeää.

vatsalihasten erkauma

Hyvästit vatsalihasten erkaumalle

Vatsalihasten erkauma on hyvin yleinen vaiva. Se kehittyy, kun suorat vatsalihakset siirtyvät sivuille tehdäkseen tilaa vauvalle. Kohtu laajenee raskauden edetessä, mikä aiheuttaa myös vatsalihasten erkaantumista.

Vatsalihakset eivät palaudu paikoilleen heti synnytyksen jälkeen. Tämä palautumisprosessi on erilainen kuin muiden kudosten, esimerkiksi emättimen kudosten, palautuminen. Erkaantuneisiin vatsalihaksiin auttavat tietyt hoitometodit – seuraavassa esittelemme niitä ja annamme vinkkejä tämän ongelman hoitoon.

Terveellinen ruokavalio

Kuten raskauden aikana, myös raskauden jälkeen terveellinen ruokavalio on avainasemassa. On tältäkin kannalta parempi valita terveellinen kuin epäterveellinen ravinto. Myös imettämisen kannalta on tärkeää ylläpitää tasapainoista ruokavaliota, sillä näin vauvasi saa kaikki tarvittavat ravintoaineet.

Nesteytys

On syytä pitää kehosi hyvin nesteytettynä. Juo siis paljon vettä ja muita nesteitä edesauttaaksesi lihasten palautumista.

Vesi parantaa myös äidin maidontuotantoa. Voit kosteuttaa ihoasi käyttämällä luonnonöljyjä, jotka palauttavat ihon kimmoisuutta.

Liikunta

Synnytyksen jälkeen vatsalihasten erkauma saattaa aiheuttaa vatsan pömpötystä useiden viikkojen ajan. Silloin vartalo saattaa näyttää edelleen siltä kuin nainen olisi kolmannella kuulla raskaana.

Yhdeksän kuukautta kestänyt vatsalihasten erkauma ei häviä päivässä tai parissa. Pitää myös muistaa, että kaikki liikunta ei ole hyväksi vatsalihasten erkauman korjaantumisen kannalta.

Fysioterapeutti Rafael Vicetto neuvoo, että vatsalihasrutistusten tekeminen ei ole suositeltavaa. Rutistukset aiheuttavat vatsalihasten eriytymistä, ja se ei ole tarkoituksena palautumista ajatellen.

Vicetto neuvoo harjoitettavaksi kevyitä vatsalihastreenejä kevyellä vastuksella. Hyppiminen tai juokseminen ei ole hyväksi lantionpohjanlihaksille palautumistaipaleen alkuvaiheessa. Parempi vaihtoehto on lähteä kevyelle 45 minuutin kävelylenkille.

”Saatat tuntea itsesi lihavaksi yhdeksän kuukauden ajan, mutta äitiyden mukana tuleva onni kestää elämän loppuun asti.” – Nikki Dalton

Jälkitarkastus

Ennen kuin aloitat minkäänlaisia toimenpiteitä tai treenejä vatsalihasten kuntouttamiseksi, on tärkeää käydä jälkitarkastuksessa lääkärillä 1,5 kuukauden päästä synnytyksestä.

Joskus vatsalihasten erkauma saattaa aiheuttaa vaivoja, kuten esimerkiksi linea alban eli jännesauman tyrän. Jännesauman tyrän oireita ovat mm. kipu, ruoansulatusongelmat ja virtsankarkailu.

Jälkitarkastuksen jälkeen voidaan suositella henkilökohtaista ja räätälöityä hoitoa. Ei ole kuitenkaan suositeltavaa aloittaa liian raskasta ja kuormittavaa vatsalihasharjoittelua. Lihasten erkauman vakavuusasteesta riippuen lääkärisi voi antaa ohjeet juuri sinulle sopivaan hoitomenetelmään.

vatsalihasten erkauma

Vältä vatsalihasten erkauman eteneminen

Vatsalihasten erkauman hoidossa käytettiin pitkään ensisijaisena ratkaisuna leikkausta. Uusi keino tämän ongelman hoitoon on kehitelty vasta äskettäin. Kyseessä on joukko ei-kirurgisia hoitokeinoja, jotka auttavat lihaksia palautumaan monien eri metodien avulla. Yksi hoitokeinoista edellyttää erityisesti tähän tarkoitukseen suunnitellun tukivyön käyttöä.

Nämä ei-kirurgiset hoitomuodot sisältävät perusliikuntaa, jota voi suorittaa arkiaskareiden lomassa. On tärkeää omaksua oikeat tavat liikkua, istua, seistä ja pidellä vauvaa.

Suuri osa edellämainittuja metodeja käyttäneistä naisista on huomannut mieluisia tuloksia jo muutaman viikon kuluessa. Kun metodeja käytetään oikein, voidaan näkyviä tuloksia palautumisessa havaita jo 21 päivän kuluttua aloittamisesta.