Urheileminen kannustaa lasta tiimityöhön
Sen lisäksi, että urheileminen kannustaa lasta tiimityöhön, se on myös loistava tapa opettaa arvoja ja sosiaalisia taitoja. Lääkärit ja fysioterapeutit suosittelevat, että lasta rohkaistaan fyysiseen aktiivisuuteen heti, kun hän alkaa osoittaa siihen mielenkiintoaan. Noin neljän vuoden iässä lasta voi alkaa kannustaa liikunnallisiin aktiviteetteihin ja urheiluun, jos ne häntä kiinnostavat. Tiimityöskentelytaitoja edistäviä urheilulajeja voidaan suositella osaksi yli 6-vuotiaan lapsen elämää.
Urheileminen kannustaa lasta tiimityöhön
Yleismaailmallisten tilastojen mukaan suosituimpia tiimityötaitoja opettavia urheilulajeja ovat alla listatut. Kuitenkin myös useat muut lajit kehittävät tiimityötaitoja ja monia muita kykyjä.
Jalkapallo
Jalkapallo on yksi suosituimmista urheilulajeista lasten keskuudessa ympäri maailman. Se on loistava vaihtoehto lapsille, jotka tuntevat levottomuutta, ylivilkkautta tai ahdistuneisuutta, sillä jalkapallo auttaa parantamaan keskittymiskykyä. Jalkapallon pelaaminen vaatii lapselta järjestelmällisyyttä sekä tarkkaavaisuutta. Jalkapalloa harrastava lapsi oppii päättelemään, mikä on paras pelistrategia kussakin tilanteessa.
Lisäksi jalkapallo tarjoaa rutkasti myös muita hyötyjä. Se vahvistaa etenkin jalkojen lihaksia ja luustoa. Se parantaa kehon hallintaa, sekä harjoittaa ja kehittää lapsen perifeeristä näköä. Lapsen on tarkkailtava koko ajan, mitä hänen ympärillään tapahtuu.
Jalkapallo stimuloi sydämen ja verisuonten toimintaa sekä auttaa ehkäisemään ylipainoa, sillä se vaatii jatkuvaa liikkumista. Se vahvistaa lapsen tunnetta itsensä voittamisesta sekä vaivannäöstä, ja auttaa lasta oppimaan häviämisen taidon sekä kontrolloimaan turhautumisen tunteitaan. Ennen kaikkea jalkapallo opettaa tiimityöskentelytaitoja.
Koripallo
Koripalloa voidaan pelata sekä sisä- että ulkokentillä, mistä syystä huono tai kylmä sää ei ole mikään este koripallosta kiinnostuneille. Koripallon tarjoamat hyödyt ovat lukemattomat. Se edesauttaa liikekoordinaatiota, stimuloi keskittymistä ja reaktiokykyä sekä kehittää ketteryyttä ja motorisia taitoja. Koripallon pelaaminen parantaa lihaskestävyyttä sekä suojaa sydäntä ja verisuonistoa. Koripallo opettaa lasta tekemään päätöksiä ja ratkaisemaan ongelmia. Lisäksi se auttaa parantamaan lapsen itsetuntoa.
Lentopallo
Tiimityöskentely on olennaisessa osassa, kun on kyse lentopallosta. Se on sopiva urheilulaji erityisesti sellaisille lapsille, joilla on vaikeuksia jakaa omastaan muiden kanssa. Lentopallo auttaa kehittämään nopeisiin liikkeisiin liittyviä motorisia taitoja, sekä juoksemista ja hyppimistä.
Joukkueurheilu opettaa lasta myös odottamaan. Pelaajien tulee odottaa ja reagoida sen mukaan, miten joukkuekaverit tai vastapuolen pelaajat toimivat. Lentopallo innostaa lasta yhteistyöhön ja tiimityöskentelyyn, sekä kasvattaa fyysistä kestävyyttä, keskittymiskykyä ja itsehillintää.
Judo
Tämä moderni kamppailulaji on hyvin suosittu lasten ja heidän vanhempiensa keskuudessa. Sen lisäksi, että harjoitteluun liittyy fyysisten taitojen kehittämistä, se opettaa lapselle myös arvojen muodostamista. Joukkuehenki, toisten kunnioittaminen ja yhteistyö muiden kanssa ovat keskeisessä roolissa tässä lajissa.
Lisäksi judo tehostaa motorista kehitystä, koordinaatiokykyä, reaktiokykyä sekä tasapainoa. Lapsi oppii tuntemaan, kuinka oma keho toimii ja kuinka sitä voidaan hallita. Samalla lapsi oppii kanavoimaan omia tunteitaan. Judo opettaa lasta tekemään päätöksiä erilaisissa tilanteissa, mikä auttaa kehittämään lapsen strategista ajattelua.
Lapsen urheiluharrastusta valittaessa on tärkeää ottaa huomioon lapsen oma mielipide. Harrastuksen valintaan vaikuttavat muun muassa taloudelliset ja logistiset seikat sekä lapsen ikä, minkä vuoksi kaikki lajit eivät ole kaikkien lasten valittavissa. Lapsella pitäisi kuitenkin olla sananvaltaa oman harrastuksensa valinnassa, koska muuten hänen motivaationsa harrastamiseen on todennäköisesti heikko.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Torrelles Nadal, C., Coiduras Rodríguez, J. L., Isus, S., Carrera, X., París Mañas, G., & Cela, J. M. (2011). Competencia de trabajo en equipo: definición y categorización. Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 2011, vol. 15, núm. 3, p. 329-344. https://repositori.udl.cat/handle/10459.1/46434
- Cardona, P., & Wilkinson, H. (2006). Trabajo en equipo. IESE Business School, 3, 1-8. https://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1H310GC7T-TXLHMH-RC2/El%20Trabajo%20en%20Equipo.pdf
- Katzenbach, J. R. (2000). El trabajo en equipo: ventajas y dificultades. Ediciones Granica SA.