Lapseni hukkaa jatkuvasti koulutarvikkeitaan: mikä avuksi?
 

Lapseni hukkaa koulutarvikkeitaan jatkuvasti: mikä avuksi?

Lapseni hukkaa jatkuvasti koulutarvikkeitaan. Mikä avuksi?
Lapseni hukkaa koulutarvikkeitaan jatkuvasti: mikä avuksi?

Viimeisin päivitys: 14 helmikuuta, 2023

Oletko turhautunut, koska lapsesi hukkaa jatkuvasti koulutarvikkeitaan? Meidän on hyväksyttävä, että tämä on hyvin tavallista pienille lapsille. On lapsia, jotka kadottavat kynänsä, vihkonsa ja jopa reppunsa. Yleensä he eivät tee sitä kapinoidakseen tai ainakaan saadakseen huomiota, vaan yksinkertaisesti siksi, että se on tyypillistä tälle elämänvaiheelle.

Usein tämä tilanne saa vanhemmat menettämään toivonsa sen suhteen, että lapsi kerrankin palaisi koulusta kotiin mukanaan kaikki ne samat tavarat, jotka hän otti mukaan aamulla lähtiessään. Tämä skenaario tuntuu mahdottomalta haaveelta, kun lapsen penaali käy päivä päivältä yhä kevyemmäksi tarvikkeiden kadotessa sieltä. Sinun on kuitenkin hyvä tietää, että peli ei ole vielä menetetty: lapsesi voi oppia pitämään huolta koulutarvikkeistaan.

Miksi lapseni hukkaa jatkuvasti koulutarvikkeitaan?

Koulutarvikkeiden hukkaamiseen ei tietenkään ole yhtä ainoaa syytä, vaan se voi johtua useista tekijöistä. Ensinnäkin on tärkeää ottaa huomioon, että lapset ovat yleensä kovin hajamielisiä, mikä saa heidät kadottamaan tai unohtamaan tavaroita luokkahuoneeseen.

On myös syytä muistaa, että luokassa on yleensä yli parikymmentä oppilasta, ja jokaisella heistä on paljon tavaraa. Meistä aikuisista varmasti useammalla olisi vaikeuksia saada tavarat säilymään siellä, vai mitä?

Vaikka tällainen käytös ei useimmiten ole syy huoleen, kun lapsi hukkaa tavaroitaan jatkuvasti ja lakkaamatta, on tärkeää olla valppaana. Se voi olla varoitusmerkki lapsen käytös- tai psyykkisistä ongelmista, kuten seuraavista:

Jos nämä mahdolliset syyt suljetaan pois, näkymä muuttuu positiiviseksi, sillä kyseessä saattaa olla vain tyypillinen ja odotettavissa oleva käytös. Haluatko tietää, kuinka voit lähestyä tätä ongelmaa ennen kuin suutut lapsellesi?

Äiti puhuu tyttärelleen tarvikkeiden katoamisesta koulussa.
Lapsen moittamisen sijaan on tärkeää tarjota hänelle työkaluja, jotta hän oppii ottamaan paremmin vastuuta omaisuudestaan.

Rankaisemisen sijaan anna lapselle seuraavat työkalut

On ärsyttävää huomata, että lapsen reppu on aina vain tyhjempi kun hän tulee koulusta kotiin. Uuden kynän ostaminen joka viikko voi olla rasittavaa. Tämä on kuitenkin odotettavissa olevaa käyttäytymistä lapsilta, sillä heidän vastuuntuntonsa on vasta kehittymässä.

Voit kannustaa lasta vastuunottoon kotona opettamalla häntä esimerkiksi siivoamaan lelunsa pois aina leikkien jälkeen tai pyytämällä häntä auttamaan pöydän kattamisessa ennen ruokailua. Et kuitenkaan ole läsnä koulussa. Lapsesi on luokkatovereidensa ja opettajiensa kanssa, joten hänen on ponnisteltava kovemmin pitääkseen huolta koulutarvikkeistaan.

Miten voit auttaa lastasi olemaan hukkaamatta koulutarvikkeitaan?

Tässä on muutamia ideoita, joiden avulla voit saada lapsesi pitämään parempaa huoltaa koulutarvikkeistaan.

1. Merkitse tarvikkeisiin lapsen nimi

Aluksi on tärkeää, että koulutarvikkeissa on nimilappu. Tällä tavoin lapsen on helpompi tunnistaa omat tavaransa. Yhteenkuuluvuuden tunteen juurruttamiseksi lapsi kannattaa ottaa mukaan tähän puuhaan. Voitte tehdä sen yhdessä vapaapäivänä ja keskustella samalla tavaroista huolehtimisen tärkeydestä .

2. Kannusta luomaan tottumuksia

Muista, että kaikki mitä toistetaan, vahvistuu. Jos lapsesi ottaa tavakseen tarkastaa joka päivä, että kaikki tarvikkeet ovat penaalissa tallella, hän ei unohda tai hukkaa niitä yhtä todennäköisesti. Aluksi sinun on tärkeää muistuttaa häntä tästä, ja myöhemmin hän jo tekee sen itsenäisesti ja automaattisesti.

Lapsi pakkaa reppuaan.
On erittäin tärkeää parantaa lapsen organisointikykyä ja kannustaa häntä käyttämään kalenteria tai muita visuaalisia tai äänimuistutuksia, kuten lappuja tai hälytyksiä.

3. Hyödynnä luovuutta

Pienellä luovuudella tästä ongelmasta voi tulla hauska haaste, joka on ratkaistava yhdessä. Voitte ajatella sitä pelinä, jossa haasteena on esimerkiksi varmistaa, ettei kuukaudessa katoa yli kolmea tarviketta. Kuinka tehtävän saa suoritetuksi?

Tämä edistää lapsen vastuullisuutta leikkimielisen kokemuksen kautta. Hänen on hyödynnettävä siinä kekseliäisyyttään ja mietittävä strategioita, joiden avulla hänen on helpompi olla hukkaamatta omaisuuttaan. Mitä jos keksisitte yhdessä laulun, jossa mainittaisiin kaikki koulutarvikkeet niiden tallella olon varmistamiseksi? Tai entä jos valitsisit personoidun tarralapun lapsesi tarvikkeille?

Lapseni hukkaa koulutarvikkeitaan, yhteishaaste

Jos lapsesi hukkaa koulutarvikkeitaan jatkuvasti, teidän molempien on ryhdyttävä toimeen. Äitinä päätät, mitä ja miten paljon tarvikkeita lapsellesi ostat. Tältä osin on tärkeää pakata hänen reppuunsa vain sen verran tavaraa, että sitä on miellyttävä kantaa.

Käytännöllisestä repusta, jossa ei ole turhia tarvikkeita, on helpompi pitää huolta kuin sellaisesta, joka on täynnä tarpeettomia tavaroita. Lisäksi lapsen on erittäin tärkeää ymmärtää, että tavaroiden hukkaamisella on seurauksia ja että niitä ei aina pystytä heti korvaamaan.

Myös lapsen tulee myös ryhtyä varotoimiin ongelman kitkemiseksi. Menetelmät vaihtelevat iästä riippuen, mutta vastuuntuntoa voi aina kehittää. Jos uskot, että käytöksen taustalla piilee jokin isompi ongelma, älä epäröi kääntyä ammattilaisen puoleen.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Díez E, M., Guaraná de Sousa, R. El valor de la responsabilidad en los niños de educación infantil y su implicación en el desarrollo del comportamiento prosocial. Facultad de Educación y Trabajo Social, Campus Miguel Delibes, Valladolid, España.
  • Rodríguez Hernández, P. J., González González, I., & Manuel Gutiérrez Sola, A. (2015). El trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Pediatría Integral.
  • Urzua M, A. et al . Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in School Age Children in Antofagasta. Rev. chil. pediatr. Santiago. v. 80, n. 4, p. 332-338, agosto  2009. Disponible en <http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062009000400004&lng=es&nrm=iso>.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.