10 tapaa luoda lapselle viihtyisä työpiste
Lapsen saavuttaessa esikouluiän ja etenkin siirtyessä ala-asteelle, vanhemmat joutuvat alkaa miettiä, kuinka motivoida tätä opiskelemaan. Viihtyisä työpiste on yksi niistä asioista, jotka kannustavat lasta tekemään kotitehtävänsä ja panostamaan koulunkäyntiin myös kotona.
Työpisteen suunnittelussa on otettava huomioon lapsen ikä, tarpeet ja mieltymykset. On myös hyvä muistaa, että lapsen motivoiminen leikkien avulla on olennainen ja tärkeä aspekti.
Lisää luettavaa: Itsenäinen kotitehtävien tekeminen 6 neuvon avulla
Lapselle kannattaa luoda miellyttävä ja viihtyisä fyysinen tila, jossa on kaikki tarvittavat huonekalut, eli pöytä, tuoli ja hylly tai laatikosto, sekä muita välineitä, joita tarvitaan kotitehtävien tekoon. Tämä edistää lapsen opiskelutottumuksia ja sitä kautta myös älyllistä kehitystä. Tila on järjestettävä niin, että se miellyttää lapsen silmää ja vastaa nimenomaan hänen tarpeitaan.
10 tapaa luoda lapselle viihtyisä työpiste
1. Sijainti kotona
Ensimmäisenä tulee päättää, mihin työpiste sijoitetaan. Jos lapsella on oma huone, tämä on todennäköisin työpöydän paikka. Rakennetaan työpiste sitten lapsen omaan huoneeseen tai kodin muuhun tilaan, on tärkeää, että lapsella on pääsy kaikkiin resursseihin, jotka mahdollistavat häiriöttömän opiskelun.
2. Sijainti huoneessa
Jos mahdollista, työpöytä kannattaa sijoittaa niin, että näkymä sen edessä on miellyttävä, mutta myös sellainen, että se auttaa lasta keskittymään. Työpöydän tulisi olla tyhjä keskeltä, jotta lapsi voi levittää siihen kirjansa ja muut tarvikkeensa.
3. Työpöydän korkeus
Työpöydän täytyy olla sopivan korkuinen niin, että lapsi istuu ergonomisessa asennossa opiskellessaan. Lisäksi pöydän pinnan tulee olla tasainen ja mielellään lapsen silmää miellyttävän värinen.
4. Pöydän mitat
Työpöydän ei välttämättä tarvitse olla erityisen leveä, mutta lapsen täytyy mahtua levittämään kirjansa ja tarvikkeensa sen päälle. Mitat riippuvat pitkälti lapsen iästä ja siitä, millaiseen tilaan pöytä sijoitetaan.
5. Tuoli
Tuolin täytyy olla sopivan korkuinen lapsen pituuteen nähden, jotta tämä pystyy lepuuttamaan jalkojaan lattiaa vasten. Tuoli ei myöskään saa olla liian syvä, vaan lapsen täytyy pystyä nojaamaan tukevasti selkänojaan samalla, kun jalat ovat kiinni lattiassa.
6. Valaistus
Valaistus on erittäin tärkeä osa toimivaa työtilaa, jossa on tarkoitus voida lukea ja kirjoittaa pitkiäkin aikoja. Jos mahdollista, huoneeseen kannattaa päästää valoisina aikoina sisään luonnonvaloa. Muina aikoina käytettävissä täytyy olla hyvin valaiseva yleisvalaisin. Tarvittaessa pöydälle voidaan asettaa erillinen pöytävalaisin.
7. Tuki
Työpöydällä voi olla kirjatuki kirjoja varten, mikä auttaa ylläpitämään lapsen hyvää ryhtiä tämän lukiessa.
8. Tietokone
Jos lapsi tarvitsee opiskeluissaan tietokonetta tai tablettia, sen tulisi olla sille sopivassa paikassa. Lapsi voi käyttää laitetta tarvitessaan sitä koulutehtäviä varten, mutta ei videopelien pelaamiseen tai internetissä surfaamiseen.
9. Järjestelijät
Erilaiset järjestelijät ja telineet pitävät välineet järjestyksessä. Lapsi voi itse valita niille sopivat paikat pöydältä tai hyllyltä.
10. Pelit
Pöydällä voi olla myös palapelejä tai muita oppimista edistäviä pelejä. Sen lisäksi, että ne miellyttävät silmää, ne myös auttavat stimuloimaan oppimista.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Cortese, A. (2011). Técnicas de estudio. Metodología de la investigación.
- Narváez, M. R. T., Guzmán, I. T., González, M. D. C. U., & Robayo, A. M. M. (2009). Hábitos de estudio vs. fracaso académico. Revista educación, 33(2), 15-24. https://www.redalyc.org/pdf/440/44012058002.pdf
- Ramos, C. B. (2007). La incidencia de las TICs en el fortalecimiento de hábitos y competencias para el estudio. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (23), a077-a077. http://edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/497
- Art Markman Ph.D. (2012). Developing Good Study Habits Really Works. Sychonomic Bulletin & Review.
- Robert Bjork y Nate Kornell. (2007). Principles of cognitive science in education: The effects of generation, errors, and feedback. Psychonomic Bulletin and Review.
- Quintanilla Paz Soldán, F. ( última consulta octubre 2019). Hábitos de estudio. [ material de apyo al tutor]. Recuperado de: www.prepa8.unam.mx
- VIU. (17 noviembre 2015). Lad técnicas de estudio mejor valoradas pata niños. Recupetado de: www.universidadviu.es
- Gabinete Psicodiagnosis (s.f.). Como motivar a estudiar. Recuperado de: https://psicodiagnosis.es/areageneral/otros-temas/como-motivar-los-nios-a-estudiar/index.php