Näin autat lasta menestymään koulussa

Se, että lapsi on entistä tuotteliaampi koulussa, vaatii muutakin kuin läksyihin paneutumista. Menestys opinnoissa riippuu monenlaisista tekijöistä.

Viimeisin päivitys: 11 toukokuu, 2019

Tiedätkö, mitä ovat avainasiat lapsen koulumenestyksen kannalta? Arvosanojen korottaminen ei ole aivan niin yksinkertaista kuin moni vanhempi luulee. Tänään kerromme, miten vanhemmat voivat auttaa lasta menestymään koulussa.

Koulussa menestymiseen ajatellaan usein riittävän hyvä koulu ja läksyjen tekeminen, mutta oppilaan todistus voikin kertoa aivan toista. Hyvä koulumenestys vaatii muutakin kuin opiskelua tai korkeaa älykkyysosamäärää. Myös sellaiset tekijät kuten hyvä ravinto ja perheen tuki merkitsevät paljon.

Tiedämme, että lapsen koulumenestyksen parantaminen voi olla monimutkainen asia. Ratkaisujen aikaansaamiseksi suosittelemme tutustumaan alla esittelemiimme vinkkeihin.

Mitä koulumenestys oikeastaan tarkoittaa?

Tuotteliaisuus ja menestys koulussa on asia, joka liittyy kaikkiin oppiaineisiin. Tulee myös ymmärtää, että tuotteliaisuus liittyy tehokkuuteen. Jätä siis syrjään vanhat uskomukset siitä, että tuotteliaisuus tarkoittaa suurta läksymäärää tai jatkuvaa kiirettä.

Lapsi voi olla tuottelias, vaikka läksyjen tekemiseen käytetty aika ei olisikaan pitkä. Lapsen täytyy vain keskittyä hyvin omaksuakseen saamansa tiedon ja ymmärtääkseen lukemansa asiat. Hänen täytyy siis kiinnittää huomionsa aktiivisesti meneillä olevaan asiaan.

Tämän saavuttamiseksi vanhempien kannattaa hyödyntää asioita, jotka auttavat lasta tunteman olonsa mukavaksi, ja tarjota kaikki lapsen tarvitsemat välineet. Näin lapsi saa paremmin tehdyksi kaikki tehtävänsä.

Näin autat lasta menestymään koulussa

1. Hyvä ravinto ja lepo

Hyvä ruokavalio ja riittävä lepo ovat perusasioita, joilla on iso rooli lapsen koulumenestyksessä. Varmista, että lapsi ei jätä väliin aamiaista, sillä tämä ateria sisältää 25 % siitä kalorimäärästä, jonka keho tarvitsee päivän aikana toimiakseen kunnolla.

Jos lapsi ei syö ennen kouluun menoa, hänellä ei ole tarpeeksi energiaa oppitunneilla. Hän ei keskity kunnolla, eikä omaksu tietoa, ja hän voi kärsiä päänsäryistä. Samoin käy, jos lapsi ei nuku tarpeeksi yöllä.

Suosittelemme, että lapsi syö koulussa kunnollisen lounaan ja kotona hyvän iltapäivän välipalan ennen läksyjen teon aloittamista. Lisäksi iästä riippuen hänen kannattaa nukkua lyhyet päiväunet.

2. Hyvä opiskelutila

Lapselle on hyvä tarjota opiskelemiseen rauhallinen tila, jossa hän tuntee olonsa mukavaksi ja pystyy opiskelemaan ilman häiriöitä, kuten televisiota. Muista, että vähemmän on enemmän, mitä tulee lapsen opiskelutilan koristeluun.

Lapsella täytyy olla kunnolliset opiskeluun tarvittavat välineet, eli oppikirjat, kynät, vihkot ja muut vastaavat. Tänä päivänä opiskeluun käytetään enenevissä määrin myös tietokonetta. Kännykkä, tabletti ja muut keskittymistä häiritsevät esineet kannattaa pitää poissa opiskelualueelta.

3. Ergonomiset kalusteet

Opiskelutilassa tulee olla myös hyvät ja tukevat kalusteet, jotta lapsen olo on mukava, eikä hänen kehonsa kärsi istumisesta. Oikean korkuinen pöytä ja ergonominen tuoli ovat avainasemassa.

Useimmat vanhemmat eivät tiedä, että mikäli tuoli ei ole lapselle sopiva, tämä liikkuu jatkuvasti. Tällöin on mahdotonta keskittyä ja pysyä tehokkaana.

4. Aktiivinen yhteistyö lapsen kanssa

Vanhempien täytyy olla halukkaita työskentelemään lapsen kanssa. Älä siis pihistele apuasi, jos lapsi sitä tarvitsee. Jos on kyse ryhmätyöstä, anna lapsen luokkatovereiden kokoontua kotiinne.

Lopuksi vielä yksi asia, eli muista tukea lasta ja auttaa häntä kasvattamaan itseluottamustaan. Jos lapsen itsetunto on hyvä, hän on varma omista kyvyistään. Itsevarmuus on muiden mainitsemiamme asioiden lailla tekijä, joka auttaa lasta pärjäämään paremmin koulussa.

Se saattaa kiinnostaa sinua ...
Äitiyden IhmeRead it in Äitiyden Ihme
Kuinka koulun vaihtaminen vaikuttaa lapseen?

Koulun vaihtaminen on monimutkainen prosessi, johon liittyy tuntemattoman pelon kohtaaminen. Lapsi saattaa kokea epävarmuuden ja epätietoisuuden tunteita.



  • Cortese, A. (2011). Técnicas de estudio. Metodología de la investigación. 
  • Narváez, M. R. T., Guzmán, I. T., González, M. D. C. U., & Robayo, A. M. M. (2009). Hábitos de estudio vs. fracaso académico. Revista educación, 33(2), 15-24. https://www.redalyc.org/pdf/440/44012058002.pdf
  • Ramos, C. B. (2007). La incidencia de las TICs en el fortalecimiento de hábitos y competencias para el estudio. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (23), a077-a077. http://edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/497
  • Art Markman Ph.D. (2012). Developing Good Study Habits Really Works. Sychonomic Bulletin & Review.
  • Robert Bjork y Nate Kornell. (2007). Principles of cognitive science in education: The effects of generation, errors, and feedback. Psychonomic Bulletin and Review.
  • Quintanilla Paz Soldán, F. ( última consulta octubre 2019). Hábitos de estudio. [ material de apyo al tutor]. Recuperado de: www.prepa8.unam.mx
  • VIU. (17 noviembre 2015). Lad técnicas de estudio mejor valoradas pata niños. Recupetado de: www.universidadviu.es
  • Gabinete Psicodiagnosis (s.f.). Como motivar a estudiar. Recuperado de: https://psicodiagnosis.es/areageneral/otros-temas/como-motivar-los-nios-a-estudiar/index.php