Kuinka lapsi opetetaan järkeilemään? - Äitiyden Ihme
 

Kuinka lapsi opetetaan järkeilemään?

Kuinka lapsi opetetaan järkeilemään?
María Alejandra Castro Arbeláez

Tarkistanut ja hyväksynyt: psykologi María Alejandra Castro Arbeláez.

Viimeisin päivitys: 21 joulukuuta, 2022

Kuinka lapsi opetetaan järkeilemään? Tulisiko lapsi opettaa järkeilemään? Ja mitä järkeileminen oikeastaan edes tarkoittaa? Jos olet joskus miettinyt näitä kysymyksiä, jatka lukemista, sillä tarjoamme vastaukset tässä artikkelissa.

Mitä järkeileminen tarkoittaa?

Järkeily on ihmisen kyky ratkaista kohtaamiaan ongelmia. Järkeilyn avulla pystymme sisäistämään keräämämme tiedon ja ymmärtämään maailmaa.

Järkeily tarkoittaa sisäistämistä, oppimista, tulkitsemista ja johtopäätösten tekemistä sekä tästä tuloksena syntyneiden asioiden käyttämistä jokapäiväisessä elämässä. On kyse psyykkisestä prosessista, joka estää meitä toimimasta puhtaasti vaistojemme varassa. Se antaa meille kyvyn rationalisoida ja analysoida mikä tahansa tilanne.

Onko tarpeellista opettaa lapsi järkeilemään?

Kuinka lapsi opetetaan järkeilemään?

Kyllä, on tärkeää, että lapsi opetetaan järkeilemään. Lapselle tulee pienestä pitäen opettaa, kuinka käyttäytyä ja reagoida koettuihin ärsykkeisiin. Lapsen tulee osata käyttäytyä ja kommunikoida hyvin niin kotona, koulussa, puistossa kuin kaikissa muissakin ympäristöissä.

Jos opetamme lapsiamme hyvin, heidän kokemansa ärsykkeet saavat heidät käyttämään järkeilyn kykyään. Henkilökohtaisten kokemustensa perusteella lapset muodostavat mielipiteitä ja vetävät johtopäätöksiä sekä päättävät, miten toimia tilanteessa.

Kuinka lapsi opetetaan järkeilemään?

Opetettaessa lasta järkeilemään, häntä ei tulisi suojata elämän tuottamalta turhautumiselta tai suojella jokaiselta haasteelta. Jos annat aina lapselle kaiken hänen haluamansa, opetat hänelle ainoastaan yhden asian: jos haluan jotain, tarvitsee minun vain kiukutella.

Vauvan opettaminen järkeilemään

Jos haluat opettaa ryömintäikäistä lasta järkeilemään, älä siirrä jokaista estettä pois hänen tieltään. Itse asiassa voit auttaa lastasi sijoittamalla muutamia esteitä – esimerkiksi pahvilaatikoita – hänen ympärilleen. Näin lapsi oppii ryömimään esineiden ympäri jatkaakseen matkaansa.

Tämän ikäistä lasta voidaan opettaa järkeilemään myös asettamalla leluja tuolille niin, että lapsi näkee ne. Alkuun lapsi tarkkailee leluja lattialta käsin, mutta hetken kuluttua hän alkaa miettiä, kuinka hän saa napattua lelut.

Mikäli tuoli on maton päällä, älä ylläty, jos lapsi yhtäkkiä nykäisee matosta saadakseen lelut putoamaan lattialle. Lapsi voi myös pitää tuolista kiinni ja yrittää seistä päästäkseen käsiksi aarteisiinsa.

Yksivuotiaan opettaminen järkeilemään

Lapsen kasvaessa järkeilyä herättävän lapsen stimuloinnin tulee muuttaa muotoaan. Kun lapsi on vuoden vanha, voit tarjota hänelle erilaisia ”haasteita” motivoidaksesi häntä ylittämään itsensä ja saavuttamaan tavoitteensa.

Sanotaan, että päätät antaa lapsellesi lahjaksi lelun. Aseta lelu kannellisen muovilaatikon sisään ja anna laatikko lapselle ja seuraa hänen reaktiotaan. Lapsi luultavasti pyytää eleillään sinua avaamaan laatikon. Ennen kuin avaat laatikon, pyri saamaan lapsi tekemään se itse.

Salli lapsen kokeilla erilaisia keinoja laatikon avaamiseen. Anna hänen paukuttaa laatikkoa lattiaa tai lelua vasten. Kansi saattaa kaikessa rytinässä löystyä, jolloin lapsi saa työnnettyä kätensä laatikkoon ja napattua uuden lelunsa.

Mahtavaa, jos näin tapahtuu! Nyt lapsi on oppinut, että esineen paukuttaminen lattiaa vasten on yksi mahdollinen tapa rikkoa asioita – ja tässä tapauksessa, myös aukaista.

Ei kuitenkaan kannata murehtia, jos lapsi ei onnistu tehtävässä. Ehkä on aika opettaa hänelle jokin toinen käytännöllinen ja tärkeä motorinen taito, jota hän tulee tarvitsemaan tulevaisuudessa. Voit esimerkiksi opettaa lasta avaamaan purkin kannen. Käytä hetki aikaa näyttääksesi lapselle, kuinka purkin kansi avataan, jotta purkin sisällä oleva lempilelu tai herkku saadaan ulos.

Taaperon opettaminen järkeilemään

Kuinka lapsi opetetaan järkeilemään?

Kun lapsi täyttää kaksi vuotta, hän on kykeneväinen oppimaan paljon lisää. Vanhempana voit rohkaista lapsen oppimista.

Tässä vaiheessa lapsi alkaa oppia käytöstapoja ja käyttäytyä perheen odottamalla tavalla. Hän oppii esimerkiksi olemaan piirtämättä seiniin, repimättä kirjojen sivuja, pyyhkimättä likaisia käsiään vaatteisiinsa sekä käyttämään ruokailuvälineitä.

Lapsen sulatellessa ja ottaessa näitä uusia oppeja käyttöön, olet lapsen rinnalla ohjaamassa häntä. Muista, että ei ole olemassa lasta, joka pystyisi seuraamaan jokaista sääntöä tarkalleen.

Mutta sinä voit vanhempana auttaa lasta järkeilemään, miksi hänen käytöksensä on väärää. Syiden selittäminen vaatii totta kai aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta tämä on ainoa tapa, jolla lapsi sisäistää hänelle kertomasi. Ja lopulta hän oppii järkeilemään.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Sternberg, R. J., & Spear-Swerling, L. (1999). Enseñar a pensar. Santillana.
  • Sansone, B. P. (2015). La hora del cuento: enseñar a razonar a los niños a través de la lectura de cuentos (Vol. 10). Ediciones de la Torre.
  • Tueros, L. F. A. (2009). Evolución del razonamiento analógico en niños: seguimiento desde los seis hasta los once años de edad. Avances en Psicología Latinoamericana, 27(1), 97-110. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/35
  • García, F., Colom, R., Lora, S., Rivas, M., & Traver, V. (2000). Valoración de «Filosofía para Niños»: un programa de enseñar a pensar. Psicothema, 12(2), 207-211. https://www.redalyc.org/pdf/727/72712208.pdf

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.