Leiki lapsesi kanssa stimuloidaksesi häntä

Leiki lapsesi kanssa stimuloidaksesi häntä

Viimeisin päivitys: 07 lokakuu, 2018

Me kaikki opimme leikkimällä. Leikit ovat itse asiassa lapselle paras tapa kerätä tietoa ja kehittää taitoja erilaisilla alueilla. Leiki lapsesi kanssa ja stimuloi häntä! Tässä artikkelissa jaamme parhaat tavat leikkiä lapsen kanssa hänen ikänsä huomioon ottaen.

Leiki lapsesi kanssa ja stimuloi häntä

Moni pitää uskomattomana sitä, kuinka paljon lapset oppivat ja kehittyvät leikin kautta. Lapset oppivat ja kehittyvät pelien ja leikkien avulla samalla tavoin kuin he oppivat uuden kielen laulujen kautta.

Leikkimielisten aktiviteettien kautta lapset oppivat kommunikoimaan ympärillään elävien ihmisten kanssa. Lapsesi kanssa leikkiminen on yhtä tärkeää kuin hänelle puhuminen tai hänen terveydestään ja ravinnostaan huolehtiminen.

Espanjan lastenlääkäreiden liiton tuottaman vanhemmille suunnatun oppaan mukaan on olemassa tiettyjä toimia ja pelejä, jotka tukevat lapsen oppimista hänen ensimmäisten elinvuosiensa aikana. Nämä aktiviteetit herättävät lapsen uteliaisuuden ja kehittävät hänen psykomotorisia taitojaan.

Lastenlääkärit painottavat riittävän ja tarkan stimulaation tuomia fyysisiä, älyllisiä, sosiaalisia ja emotionaalisia hyötyjä. Kaikki lapsen kanssa suoritetut aktiviteetit tulee naamioida peleiksi, eikä lasta saa koskaan pakottaa leikkimään.

Leiki lapsesi kanssa, mutta älä liioittele; riittää, että lapsi harjoittelee seuraavaksi esittelemiämme pelejä ja leikkejä muutaman minuutin ajan päivittäin.

Leiki lapsesi kanssa tarjotaksesi hänelle stimulaatiota

Leikit iän mukaan

Aikaisemmin mainittu vanhempien opas ryhmittelee stimulointiin suunnitellut pelit ja tavat lapsen iän mukaan. Esimerkiksi ensimmäisten kolmen elinkuukauden aikana vauva voidaan asettaa makaamaan selälleen ja hänen yläpuolellaan voidaan liikutella värikkäitä leluja puolelta toiselle.

Voit myös jutella, hymyillä ja laulaa vauvalle sekä tuottaa erilaisia ääniä katsoen koko ajan lasta suoraan kasvoihin.

Älä epäroi asettaa sormeasi vauvan kämmenelle ja liikuttaa lapsen käsiä ja vartaloa sivulta toiselle. Voit myös venyttää vauvan jalkoja vetämällä lasta hellästi nilkoista.

Kun lapsi makaa vatsallaan, voit esitellä hänelle esineitä hänen kasvojensa edessä. Kun saat lapsen huomion, nosta esinettä.

Leikkiminen on välttämätön aktiviteetti lapsen kehityksen ja oppimisen kannalta. (…) Lapsen leikkiin käyttämien tuntien määrä ja laatu tulee epäilemättä varustamaan lapsen tiedolla sekä psykomotorisilla ja sosiaalisilla taidoilla, joita lapsi tarvitsee aikuistuttuaan.

 

-Rosa Jove, psykologi–

Liike ja väri

Lapsen ollessa 3-6 kuukauden ikäinen, hänen kanssaan voidaan jatkaa aikaisemmassa kehitysvaiheessa aloitettujen leikkien leikkimistä. Tämän lisäksi voit lähettää vauvalle lentosuukkoja, näyttää kieltäsi ja synnyttää erilaisia ääniä lapsen huomion vangitaksesi.

Lasta voidaan stimuloida myös pitämällä häntä käsistä ja ohjaamalla kädet koskettamaan toinen toistaan. Toinen stimulointimetodi on vetää varovasti vauvan kyynärvarsista niin, että lapsi nousee istuma-asentoon.

Suotuisia tuloksia saadaan aikaan myös tuottamalla pieni paine vauvan jalanpohjiin, mikä saa lapsen ojentamaan jalkansa. Kokeile asettaa lapsen käteen esine, ja kun lapsi onnistuu pitämään siitä kiinni, poista esine. Tämän jälkeen toista prosessi.

Lapsen ollessa 6-9 kuukauden ikäinen, hänelle voidaan näyttää värikkäitä ja ääntä tuottavia esineitä, mikä saa lapsen seuraamaan objektia katseellaan. Voit kuljettaa esineen lähemmäksi lasta ja siirtää sen sitten kauemmaksi. Tätä toimintaa tulee toistaa useamman kerran.

Aseta lapsen eteen peili niin, että hän näkee itsensä samalla, kun toistat hänen nimeään. Voit myös peittää lapsen kasvot nenäliinalla ja odottaa, että lapsi poistaa näköesteen. Kun näin tapahtuu, kutsu lasta hänen nimellään.

Eleillä kommunikointi ja tavujen toisto on myös hyvä tapa stimuloida lasta tässä kehitysvaiheessa. Leikin ei tarvitse olla yksityiskohtainen, vaan voit selittää lapselle yksinkertaisin termein, mitä olet kulloinkin tekemässä, kun vietät aikaa lapsen kanssa.

Anna lapselle esine molempiin käsiin ja rohkaise häntä tuomaan objektit yhteen. Voit saada pienokaisen huomaamaan omat jalkansa pukemalla hänelle värikkäät sukat. Stimuloi kehon liikkeitä (kääntymistä) makaamalla lapsen vieressä ja kutsumalla häntä nimeltä.

Leiki lapsen kanssa tarjotaksesi hänelle stimulaatiota

Leiki ja tunnista

Psykologi Rosa Javen mukaan spontaani ja luova leikkiminen on huomattavasti tehokkaampaa, kun se tehdään arkipäiväisiä esineitä käyttäen. Tämä pakottaa lapsen rakentamaan elementtejä mielikuvituksensa avulla. Tämä auttaa lasta etsimään ja löytämään entistä suurempia mahdollisuuksia. Lapsi oppii esineiden käyttöä ja mittoja.

9-12 kuukauden ikäiselle lapselle voidaan jo alkaa näyttää eläinten kuvia sisältäviä lastenkirjoja, samalla eläimen ääntä matkien.

Toinen yksinkertainen leikki on rohkaista lasta koskettamaan erilaisia tekstuureita. Voit stimuloida lasta esimerkiksi muuttamalla ilmettäsi, muodostamalla ääniä huulillasi, suukottelemalla lasta ja käärimällä leluja paperiin lapsen löydettäviksi.

On hyödyllistä antaa lapselle eri kokoisia palikoita, joiden kanssa leikkiä. Auta lasta seisomaan tai kävelemään tukemalla häntä kainaloista tai käsistä – tämä auttaa kehittämään lapsen motorisia taitoja.

12-15 kuukautta vanhaa lasta tulee auttaa kävelemään ja kiipeämään portaita pitämällä lasta käsistä. Opeta lasta asettamaan esineitä astioihin, rakentamaan palikoista torneja, kääntämään kirjan sivuja, pitelemään lusikkaa, juomaan mukista ja avaamaan ja sulkemaan erilaisia säiliöitä.

Lapselle voidaan myös alkaa opettaa asioita hänen ruumiinosistaan. Näyttämällä lapselle hänen kuvaansa peilissä, autamme stimuloimaan lapsen muistia ja muita kognitiivisia prosesseja.

Tässä kehitysvaiheessa lasta voidaan pyytää auttamaan riisuuntumisessa. Lapsen voidaan myös antaa syödä itse ja lasta voidaan pyytää suorittamaan pieniä tehtäviä, kuten kuljettamaan tavaroita.

Lapsen täytettyä 18 kuukautta, portaiden ylös ja alas kulkeminen voi olla erittäin hyödyllistä lapsen kehitykselle. Voit myös antaa lapselle pallon potkittavaksi. Kuvien näyttäminen kirjoista on erittäin tärkeää kielellisen kehityksen takaamiseksi.

Tässä vaiheessa lapselle tulee myös alkaa puhua yksinkertaisia lauseita käyttäen. Voit piilottaa ympäri kotia leluja, jotka lapsi voi myöhemmin etsiä.

Nyt tiedät, miten tärkeitä leikit ja pelit ovat lapsen kehityksen kannalta. Leiki lapsesi kanssa ja varmista hänen kielellinen, sosiaalinen, älyllinen ja fyysinen kehityksensä!

Se saattaa kiinnostaa sinua...
Legojen psykologiset hyödyt
Äitiyden IhmeLue se Äitiyden Ihme
Legojen psykologiset hyödyt

Legot ovat nousseet yhdeksi maailman suosituimmista leluista, koska ne tarjoavat meille mahdollisuuden käyttää rajattomasti mielikuvitustamme. Joko tiedät, millaisia ovat legojen psykologiset hyödyt?



  • Fajardo, Z. I. E., Pazmiño, M. I. A., & Dávalos, Á. A. M. (2018). La estimulación temprana como factor fundamental en el desarrollo infantil. Espirales Revista Multidisciplinaria de investigación, 2(14). http://revistaespirales.com/index.php/es/article/view/229
  • Liliana, S. (2010). Estimulación temprana. Guía de actividades para niños de hasta 2 años. Ediciones LEA.
  • Salinas, Z. B., & Alvarado, J. M. (2015). Estimulación temprana para potenciar la inteligencia psicomotriz: importancia y relación/Importance and relationship in early stimulation to enhance psychomotor intelligence in infants. Ciencia Unemi, 8(15), 110-118. http://181.188.214.100/ojs/index.php/cienciaunemi/article/view/205