Vastuullinen alkoholinkäyttö juhlapyhien aikana - Äitiyden Ihme
 

Vastuullinen alkoholinkäyttö juhlapyhien aikana

Vaikka moni juo alkoholia juhlapyhinä, on tärkeää korostaa vastuullisen juomisen merkitystä. Näin vältetään haitalliset seuraukset niin omassa terveydessä kuin lasten ja nuorten keskuudessa.
Vastuullinen alkoholinkäyttö juhlapyhien aikana

Viimeisin päivitys: 07 tammikuu, 2022

Alkoholista on tullut monille välttämätön osa sosiaalista kanssakäymistä ja ajanviettoa. Sen kulutuksella on kuitenkin haitallisia seurauksia terveydelle ja ympäristölle, erityisesti lapsille ja nuorille. Jos siis aiot juoda alkoholia juhlapyhinä, suosittelemme muistamaan vastuullisen alkoholinkäytön.

Mitä on vastuullinen alkoholinkäyttö?

Vastuullinen alkoholinkäyttö tarkoittaa, että tiedostat juomasi alkoholin määrän, kuinka usein juot, mihin aikaan ja mistä syystä. Useimmat pitävät alkoholinjuontia normaalina osana kulttuuria, mutta silti pärjäisimme ilman sitä. Oletko koskaan miettinyt, kuinka kauan olet juonut tai miten se alkoi?

Vaikka alkoholi on kielletty alle 18-vuotiailta Suomessa, jokin saattaa yllyttää maistamaan sitä jo aiemmin. Tähän liittyy jopa riskitekijöitä: esimerkiksi esikuva, jonka nuori näkee juovan alkoholia, rakkauden puute, stressi jne.

Alkoholista saa vain tyhjiä kaloreita, koska se ei sisällä mitään tärkeitä ravintoaineita. Siinä on ainoastaan lisättyä sokeria ja mahdollisesti jotain muutakin valmistustavasta riippuen.

Vastuullinen alkoholinkäyttö joululoman aikana on tärkeää.

Alkoholinkäytön seuraukset

Alkoholi on haitallista elimistölle riippumatta siitä, että sen väitetään olevan antioksidanttien lähde. Vaikka onkin olemassa tutkimuksia viinin hyödyistä, nämä ovat havaintotutkimuksia. Myös monet elämäntapatekijät on otettava huomioon.

Alkoholi on merkittävin syy moniin sairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin, ruoansulatuskanavan syöpiin ja dementiaan. Se on yksi syy myös erityisesti sydänsairauksista ja syövästä johtuvaan kuolleisuuteen.

Tämä pätee silloinkin, jos alkoholia juo vain 15–60 ml vähintään kerran viikossa. Toisin sanoen vain yhden tölkin olutta, kaksi lasillista viiniä jne., juomien alkoholipitoisuudesta riippuen.

Alkoholi aiheuttaa myös maksavaurioita ja vaikuttaa mielialaan sekä käyttäytymiseen, joka muuttuu juomisen myötä impulsiivisemmaksi ja väkivaltaisemmaksi. Se aiheuttaa jopa liikenneonnettomuuksia, joten rattiin aikovan on erittäin tärkeää välttää juomista.

Lisäksi alkoholi nostaa verensokeria ja kolesterolia sekä edistää painonnousua ja lihavuutta syrjäyttämällä muiden, vähemmän kaloripitoisten ja ravitsevampien ruokien tai juomien kulutuksen. Kaikista näistä syistä se vaikuttaa haitallisesti henkilön ja hänen kanssaan asuvien ihmisten elämänlaatuun.

Alkoholin riskit lapsilla ja nuorilla

Jokainen tietää, että alkoholi on kielletty alle 18-vuotiailta Suomessa. Tässä iässä ihmiset, erityisesti aivot, vielä kehittyvät. Näin ollen alkoholi heikentää nuorilla keskittymiskykyä, oppimiskykyä ja muistia. Välillisesti hermosolujen määrä ja niiden toiminta vähenevät. Lisäksi koordinaatio heikkenee.

Pitkällä aikavälillä alkoholinkäyttö aiheuttaa ruoansulatusongelmia, imeytymishäiriöstä johtuvia ravintoainepuutoksia, pahoinvointia ja oksentelua ja jopa päänsärkyä. Ole siis hyvä esimerkki lapsillesi vähentämällä alkoholinkäyttöä ja välttämällä juomista heidän nähtensä.

Älä myöskään käytä alkoholia paetaksesi ongelmia. Muista, että lapsesi näkevät kaiken mitä teet ja jäljittelevät kaikkea mitä teet. Jos he siis näkevät sinun juovan alkoholia vastuuttomasti juhlapyhinä – tai milloin tahansa – hekin saattavat tehdä niin.

Alkoholin voi korvata terveellisillä juomilla.


Vastuullinen alkoholinkäyttö juhlapyhinä: vinkkejä

  • Ota ensin paperi ja kynä ja kirjaa ylös päivittäinen ja viikoittainen alkoholinkulutuksesi. Suosittelemme kirjoittamaan muistiin myös kellonajan, jolloin juot.
  • Mieti sitten, juotko todella omasta halustasi vai siksi, että et joutuisi huonoon valoon muiden silmissä. Mieti, tuntuuko juominen sinusta hyvältä vai ei. Näin aina, kun joku tarjoaa sinulle alkoholia, voit kieltäytyä siitä tietoisesti.
  • Nyt kun olet oppinut kieltäytymään alkoholista, korvaa se toisella juomalla, kuten alla on ehdotettu. Tee se vähitellen, jotta vaihto olisi helpompi.

Muita juomia alkoholin tilalle

  • Haluamme pääasiassa ehdottaa alkoholin tilalle vettä. On sanomattakin selvää, että jokaisen täytyy juoda vettä, joten pyri juomaan vähintään pari lasillista päivässä. Voit tehdä tämän aterioiden välillä tai pääaterioiden yhteydessä. Jos pelkkä vesi ei maistu, lisää viipale ja muutama tippa sitruunaa tai appelsiinia.
  • Voit myös valmistaa kotitekoisia virvokkeita oman maun mukaan.
  • Kasvis- tai kanaliemi.
  • Haudukkeet tai teet.
  • Hedelmäsmoothiet tai hedelmä- ja vihannesmehut.

Toivottavasti olet nyt tiedostanut, että alkoholi on haitallista ja sen käyttöä kannattaa vähentää. Tunnet sen myötä olosi paremmaksi niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, mikä lisää jaksamistasi ja keskittymiskykyäsi. Lisäksi annat hyvää esimerkkiä lapsillesi.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Lapsen kasvattaminen ilman uhkailua
Äitiyden Ihme
Lue se täällä Äitiyden Ihme
Lapsen kasvattaminen ilman uhkailua

Uhkailu ei auta muuttamaan lapsen käytöstä. Tänään annamme muutamia vinkkejä siihen, miten lapsen kasvattaminen ilman uhkailua onnistuu.



  • Pisinger VSC, Holst CA, Bendtsen P, Becker U, Tolstrup JS. (2017). Perceived parental alcohol problems and drinking patterns in youth: A cross-sectional study of 69,030 secondary education students in Denmark. Prev Med, 105: 389- 96.
  • Rossow I, Keating P, Felix L, McCambridge J. (2016). Does parental drinking influence children’s drinking? A systematic review of prospective cohort studies. Addiction, 111(2): 204-17.
  • Aitor Sánchez. (2013). Limitaciones de la paradoja francesa: vino, correlación y causalidad. Mi dieta cojea. [Consultado el 24 de diciembre de 2019] Disponible en: https://www.midietacojea.com/2013/10/24/la-paradoja-francesa-el-vino-correlacion-y-causalidad/
  • Praud D, Rota M, Rehm J, Shield K, Zatoński W, Hashibe M et al. (2016). Cancer incidence and mortality attributable to alcohol consumption. Int J Cancer, 138(6): 1380-87.
  • Alicia Delgado. (2019). Más del 40% de los conductores fallecidos iba borracho o drogado. DGT. ^[Consultado el 23 de diciembre de 2019]. Disponible en: http://revista.dgt.es/es/noticias/nacional/2019/07JULIO/0718-Informe-alcohol-drogas.shtml#.XgCmZ0dKi7
  • Martin JL, Gadegbeku B, Wu D, Viallon V, Laumon B. (2017). Cannabis, alcohol and fatal road accidents. PLos One, 12(11).
  • Topiwala A, Ebmeier KP. (2018). Effects of drinking on late-life brain and cognition. Evid Based Ment Health, 21(1):11-15. 
  • Spear LP. (2018). Effects of adolescent alcohol consumption on the brain and behaviour. Nat Rev Neurosci, 19(4): 197-214. 
  • Lee RD, Chen J. (2017). Adverse childhood experiences, mental health, and excessive alcohol use: Examination of race/ethnicity and sex differences. Child Abuse Negl, 69:40-8.
  • Mostofsky E, Chahal HS, Mukamal KJ, Rimm EB, Mittleman MA. (2016). Alcohol and Immediate Risk of Cardiovascular Events: A Systematic Review and Dose-Response Meta-Analysis. Circulation, 133(10): 979-87.