Älyllisen suorituskyvyn tukeminen 15 ruoan avulla

· 9.1.2019
Syömämme ruoka ei hyödytä ainoastaan kehoamme, vaan myös älyllistä suorituskykyämme. Näin ollen on erittäin tärkeää huolehtia etenkin kouluikäisten lasten terveellisestä ruokavaliosta.

Muisti, päättelykyky ja tarkkaavaisuus ovat vain muutamia niistä ominaisuuksista, joita voidaan tehostaa oikeanlaisen ruokavalion avulla. Tänään kerromme, kuinka älyllisen suorituskyvyn tukeminen onnistuu erilaisten maistuvien ruokien avulla.

Terveellinen ruokavalio yhdistää monta eri ruoka-aineryhmää useammalla päivän aterialla. Alla olevan listan ruokavaihtoehdot sisältävät ravintoaineita, jotka tekevät aivoille hyvää monin tavoin. Älyllistä suorituskykyä tukevat ja aivojen toimintaa tehostavat ruoat auttavat opinnoissa ja ehkäisevät rappeuttavia, neurologisia sairauksia, kuten Alzheimerin tautia.

Aivojen stimuloinnilla ja huolenpidolla on vaikutusta kaikkiin kehon elimiin. Tämä puolestaan sallii meidän elää sopusointuista elämää ja nauttia emotionaalisesta terveydestä.

Älyllisen suorituskyvyn tukeminen 15 ruoan avulla

  • Saksanpähkinät: Saksanpähkinöiden sisältämät omega-3-rasvahapot ovat optimaalista polttoainetta aivojen välittäjäaineille. Tämä pähkinä auttaa torjumaan Alzheimerin tautia ja kehittämään kognitiivisia kykyjä kokonaisuudessaan.
  • Mantelit: Manteleiden lukuisat positiiviset ominaisuudet tarjoavat aivoille rutkasti energiaa, lisäävät adrenaliinin tuotantoa ja kohottavat mielialaa. Mantelit ovat hyödyllisiä myös masennuspotilaille.
  • Cashewpähkinät: Tämä pähkinä sisältää suuren määrän magnesiumia, joka laajentaa verisuonia ja takaa toimivan verenkierron koko kehossa, mikä taas on hyväksi aivojen toiminnalle.
  • Maapähkinät: Maapähkinöiden ravinteet tuovat aivoille monta hyötyä ja parantavat muistia sekä välitöntä kommunikaatiotason ymmärrystä. Maapähkinät ovat huokean hintansa vuoksi yksi ensisijaisista älyllistä suorituskykyä tukevista ruoista kaikkialla maailmassa.
  • Siemenet ja niiden johdannaiset: Täysjyväleipä, murot, ohra, kaura ja muut täysjyvätuotteet tarjoavat monia hyödyllisiä ravinteita aivojen toiminnan tueksi.
Älyllisen suorituskyvyn tukeminen 15 ruoan avulla

  • Tumma suklaa: Tumman suklaan antioksidantit auttavat pitämään aivot nuorina pidempään. Lisäksi se sisältää stimulantteja, kuten flavonoideja ja kofeiinia,jotka sopivat mainiosti koetilanteisiin tai työtapaamisiin. Pala tummaa suklaata päivässä voi parantaa keskittymiskykyä yllättävän paljon.
  • Oliiviöljy: Oliiviöljyn antioksidantit kykenevät hävittämään aivoista myrkyllisiä aineita. Oliiviöljyn ominaisuudet edistävät solujen uudistumista huimasti ja torjuvat Alzheimerin tautia.
  • Kookosöljy: Kookosöljyn tulehduksilta suojaava vaikutus pitää verisuonet terveinä ja tehostaa muistia. Tämän lisäksi öljy lisää veren happipitoisuutta ja puhdistaa verta.
  • Kurpitsansiemenet: Kurpitsansiementen sisältämät omega-3- ja omega-6-rasvahapot, A- ja E-vitamiinit sekä sinkki tekevät niistä kiistattoman tuen muistille ja psyykkisille kyvyille.
  • Kurpitsa: Kurpitsan sisältämät ainesosat, kuten foolihappo ja B12-vitamiini, tekevät siitä hyvin tehokkaan ruoan älyllisen suorituskyvyn tueksi. Kurpitsan hyödyt tulevat parhaiten esiin paahdettuna tai paistettuna.
  • Pinaatti: Pinaatinlehtien sisältämä kalium tukee aivojen terveitä sähkövirtauksia ja sen antioksidantit edistävät hermosolujen terveyttä. Pinaatissa on runsaita määriä K- ja E-vitamiinia, magnesiumia ja folaattia.
  • Tomaatti: Lykopeeni on tomaatissa oleva punainen väriaine, joka on voimakas antioksidantti, joka taistelee aivosoluja vahingoittavia vapaita radikaaleja vastaan. Tämä vaikutus ei ainoastaan ehkäise aivosairauksia, vaan myös parantaa kognitiivisia toimintoja kokonaisvaltaisella tavalla.
Älyllisen suorituskyvyn tukeminen 15 ruoan avulla

  • Parsakaali: Tätä vihannesta pidetään yhtenä tehokkaimmista ja täysipainoisimmista ruoista, jotka tukevat älyllistä suorituskykyä. Parsakaali sisältää koliinia, joka tehostaa solujen ja aivokytkösten kehitystä. Tämä ominaisuus tekee parsakaalista ihanteellisen ruoan raskaana oleville naisille.
  • Mansikka: Mansikat ovat antioksidanttipitoisen ja tulehduksia torjuvan sisältönsä vuoksi mainio tuki aivojen terveydelle. Niiden nauttiminen kasvattaa aivojen hermosolukapasiteettia.
  • Lohi: Lohen syöminen on hyvin hyödyllistä aivojen kannalta sen runsaan omega-3-pitoisuuden vuoksi.

Kaiken kaikkiaan on tärkeää valita sellaisia ruoka-aineita, joista on keholle moninkertaista hyötyä. Terveellinen ravitsemus voi olla avaintekijä parantumattomien ja rappeuttavien sairauksien sekä muiden terveysongelmien ehkäisyssä.

http://www.videnscenterfordemens.dk/viden-om-demens/demenssygdomme/neurodegenerative-demenssygdomme/alzheimers-sygdom/symptomer-og-forloeb-ved-alzheimers-sygdom/

https://netdoktor.dk/kosttilskud/hvad_er_fiskeolie.htm

vitaminerne