Näin autat lasta sopeutumaan kouluun
 

Näin autat lasta sopeutumaan kouluun

Auttaaksesi lastasi sopeutumaan kouluun sinun on valvottava prosessia tarkoin. Näin se voi olla hänelle miellyttävä kokemus.
Näin autat lasta sopeutumaan kouluun
Maria Fátima Seppi Vinuales

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Maria Fátima Seppi Vinuales.

Viimeisin päivitys: 21 lokakuuta, 2022

Koulu on ympäristö, jossa lapset kehittävät kognitiivisia, emotionaalisia ja sosiaalisia taitoja. Siellä he oppivat enemmän maailmasta ja itsestään. Lisäksi he saavat ystäviä ja oppivat käyttäytymään ympäristössä, joka on erilainen kuin oma koti. Koululaitos on oppimispaikka, joka edistää lasten kehitystä. Kouluun sopeutuminen voi kuitenkin aluksi tuoda mukanaan haasteita ja vaikeuksia. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka autat lasta sopeutumaan kouluun.

Näin autat lasta sopeutumaan kouluun

Jos asiaa miettii, jokainen uusi tilanne vaatii sopeutumista. Jotkut ihmiset tottuvat nopeammin kuin toiset. On niitä, jotka ovat luottavaisin mielin ja niitä, joilla kestää kauemmin tuntea olonsa mukavaksi, ennen kuin he oppivat tuntemaan opettajansa ja luokkatoverinsa. Lapset eivät siis ole ainoita, joiden on sopeuduttava kouluun ; se on jotain, mitä jokainen joutuu tekemään uudessa tilanteessa.

On tärkeää, että olemme lapsen mukana tässä siirtymässä, jotta kouluympäristö olisi hänestä miellyttävä ja oppimista edistävä. Seuraavat suositukset auttavat lasta sopeutumaan kouluun:

  • Kerro lapselle omista kokemuksistasi koulussa: Tämä on keino avata vuoropuhelu ja edistää yhteyttä sinun ja lapsesi välillä. Tämä tarjoaa hänelle myös tilaisuuden ilmaista huoliaan ja pelkojaan sekä saada aikuisesta keskustelukumppanin ja tukijan.
  • Keskustele lapsesi kanssa koulunkäynnin hyödyistä: Kerro hänelle, mitä hyvää luokkahuoneen jakaminen luokkatovereiden kanssa, uusien aineiden oppiminen ja muiden kanssa leikkiminen välitunnilla tarjoaa.
  • Kiinnitä huomiota lapsesi tunnetiloihin: Kysy häneltä erityisesti ensimmäisinä päivinä, kuinka koulussa meni, mikä on hänen suosikkiaineensa, mitä hän tekee välitunneilla ja miten hän pärjää.
  • Tarkkaile, onko hänen käyttäytymisensä yleisesti ottaen muuttunut: Kiinnitä huomiota mahdollisiin muutoksiin ruokahalussa, yöunissa tai leikkihalussa. Tällä tavoin voit pitää silmällä mahdollisia epätavallisia merkkejä.
  • Anna lapselle lohtuesine tai -kokemus: Winnicott, tunnettu psykoanalyytikko, tarkoittaa tällä esineitä, joita lapset käyttävät tunteakseen olonsa turvalliseksi vanhempiensa ollessa poissa. Tämä lohtuesine, joka voi olla esimerkiksi lelu tai peitto, edustaa vanhempia ja symboloi kiintymystä.
  • Kerro, mitä on odotettavissa: Käy läpi päivän kulku, säännöt ja edessä odottavat aktiviteetit. Tällä tavoin tilanne ei ole lapselle niin vieras. Lapsen iästä riippuen voit käyttää erilaisia didaktisia resursseja; esimerkiksi hyödyntää tarinaa, koulunkäyntiä koskevaa peliä tai tilannetta käsittelevää elokuvaa.

Sinua saattaa kiinnostaa myös: Lapsen on tärkeä saada tehdä virheitä

Äiti puhuu tyttärensä kanssa sohvalla.
Kerro lapselle omasta kokemuksestasi koulussa, kun olit hänen ikäisensä. Tämä on keino saavuttaa parempi vuoropuhelu lapsen kanssa ja antaa hänelle mahdollisuus lieventää huoliaan.

Joustavuus ja kunnioitus ovat avainasioita, kun autat lasta sopeutumaan kouluun

Kaikki edellä mainitut toimenpiteet ovat suosituksia, jotka voivat helpottaa lapsen sopeutumista kouluun. Tähän prosessiin kuuluu kuitenkin kaksi perustavanlaatuista arvoa: joustavuus ja kunnioitus. Molemmat edellyttävät aktiivista kuuntelua sekä tarkkaavaista vastaanottavuutta sille, miten prosessi lapselta sujuu.

Kysymys on odotusten muokkaamisesta, asiantuntijoiden ja kirjojen ohi katsomisesta, jotta lapsen oma ääni pääsee ohjaamaan meitä tässä prosessissa. Tällä tavoin avaamme myös kaksisuuntaisen kommunikaatiokanavan, jolloin lapsen on helpompi kertoa meille mahdollisista ongelmistaan luottavaisin mielin.

Meidän on toisaalta hyväksyttävä myös omat tunteemme ja pelkomme lasten koulutaipaleen alkuun liittyen. Rehellisyys huolistamme, niistä keskusteleminen opettajien kanssa tai ehdotusten pyytäminen muilta perheiltä voi auttaa meitä auttamaan lastamme. Jos olemme luottavaisin mielin, voimme välittää tätä tyyneyttä myös lapsillemme.

Lapsen kanssa keskustelu auttaa lasta sopeutumaan kouluun.
Meidän ei tulisi välittää lapsille omia pelkojamme heidän ensimmäisestä koulupäivästään. Parasta on hakea apua tarvittaessa, jotta tunnet olosi varmaksi ja voit tarjota myös lapselle mielenrauhaa.

“Ole osa” sopeutumista

Kun mietimme keinoja edistää lasten sopeutumista kouluun, suunnittelemme kokemuksen, joka ylittää pelkän kouluympäristön. Kyse on lasten emotionaalisten tarpeiden tukemisesta. Tällä tavoin edistämme heidän turvallisuudentunnettaan, itsetuntoaan, yhteenkuuluvuuttaan koulussa ja strategioita, joiden avulla he voivat kohdata vaikeudet ja ratkaista haasteet parhaalla mahdollisella tavalla.

Siksi kouluvuoden alkamista ei pidä ottaa kevyesti. Kouluun sopeutuminen järisyttää lapsillemme tuttua maaperää. Kyse ei ole pelkästään heidän saattamisesta koulun ovelle, vaan osallistumisesta tähän hetkeen heidän elämässään. Jos pidämme sitä pelkkänä muodollisuutena ja meitä ohjaavat tietyt jäykät asenteet, vaarana on se, että koulusta tulee pelätty paikka. Ensimmäisten päivien aikana meidän tuleekin yrittää organisoida päiväjärjestyksemme ja olla valmiita jakamaan ensimmäiset kouluaktiviteetit ja mahdolliset odottamattomat tapahtumat lapsemme kanssa.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Pacheco Sanz, Deilis-Ivonne; Díez González, Mº del Carmen; García Sánchez, Jesús- Nicasio
    ¿CÓMO INFLUYE LA ADAPTACIÓN ESCOLAR Y LAS HABILIDADES SOCIALES EN LOS ALUMNOS?
    International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol. 3, núm. 1, 2010, pp. 871-878
    Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores
    Badajoz, España.
  • Albornoz Zamora, Elsa Josefina. (2017). LA ADAPTACIÓN ESCOLAR EN LOS NIÑOS Y NIÑAS CON PROBLEMAS DE SOBREPROTECCIÓN. Revista Universidad y Sociedad9(4), 177-180. Recuperado en 18 de septiembre de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000400024&lng=es&tlng=es.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.