Rentouttavat hengitystekniikat synnytykseen

23 huhtikuu, 2020
 

Rentoutuminen on synnytyksessä tärkeässä osassa sekä synnytyksen kulun että synnytyskokemuksen näkökulmasta. Hengitys ja rentoutuminen ovat tiiviissä yhteydessä toisiinsa, sillä hengittäessä on helpompi rentoutua, ja kun on rentoutunut, on helpompi hengittää. Näin ollen erilaiset hengitystekniikat voivat olla iso apu synnytyksen aikana, ja niitä kannattaakin harjoitella etukäteen.

Hengittäminen synnytyksen aikana

Joidenkin asiantuntijoiden mukaan hengittäminen on vain spontaani reaktio, jota äiti harjoittaa synnytyksen aikana, mutta oikein hengittämisen on todettu rentouttavan kehoa ja auttavan kivunhallinnassa. Supistuksen ja kivun alkaessa luonnollinen reaktio on jännittää kehoa ja lopettaa hengittäminen, jolloin supistuskipu on entistä pahempaa, mitä taas voi seurata kivun ja pelon noidankehä. Myöskään liian voimakas hengitystekniikka ei ole hyväksi, sillä se ei auta rentoutumaan, vaan päinvastoin saa synnyttäjän hyperventiloimaan ja huonovointiseksi.

Tietoinen rauhallinen hengittäminen sen sijaan helpottaa rentoutumista. Toimiakseen, synnytyksen aikana hyödynnettävien hengitystekniikoiden tulee seurata tiettyä kaavaa ja rytmiä. Tämän lisäksi on hyvä opetella useampi hengitystekniikka, sillä tietty menetelmä toimii synnytyksen yhdessä vaiheessa ja toinen toisessa vaiheessa.

Rentouttavat hengitystekniikat synnytykseen
 

Rentouttavat hengitystekniikat synnytykseen

Ennakoiva hengitys

Ennakoiva hengitys on rytmikästä ja tietoista. Hengitä syvään sisään nenän kautta niin, että näet vatsasi nousevan. Hengitä ulos suun kautta samalla rentoutuen. Uloshengityksen tulisi olla pidempi kuin sisäänhengityksen. Pidä parin sekunnin tauko ennen seuraavaa sisäänhengitystä.

Pinnallinen hengitys

Edellisen tyyppiset syvät hengenvedot sopivat heikkojen supistusten vaiheeseen, mutta supistusten voimistuessa joudut muuttamaan hengitystäsi pinnallisemmaksi ja nopeammaksi. Hengitä edelleen sisään nenän kautta ja ulos suun kautta, mutta ota lyhyempiä ja pinnallisempia hengenvetoja.

Kun tunnet supistuksen alkavan, vedä nenän kautta pieni määrä ilmaa sisään ja hengitä sitten suun kautta ulos. Voit puhaltaa kaiken ilman kerralla ulos tai neljässä lyhyessä sykäyksessä.

Vaihteleva hengitys

Rentouttavat hengitystekniikat synnytykseen

Tätä hengitystekniikkaa voidaan käyttää, kun odotetaan kohdunsuun avautumista, sillä se auttaa vähentämään ponnistamisen tarpeen tunnetta. Se pitää sisällään lyhyitä ja tiheitä henkäyksiä niin, että sisään hengitetään nenän ja ulos suun kautta.

 

Kun tunnet supistuksen alkavan, hengitä yhdellä vedolla sisään nenän kautta ja päästä sitten ilma ulos suun kautta kolmessa osassa siten, että päästät ensin kaksi nopeaa henkäystä sanoen samalla ääneen ”hee” ja lopulta kolmannen pitkän henkäyksien sanoen ääneen ”hoo”.

Ulostyöntävä hengitys

Tätä hengitystekniikkaa käytetään synnytyksen ponnistusvaiheessa. Vedä syvään henkeä, täyttäen keuhkot ilmalla. Kun tunnet tarvetta ponnistaa, laske leuka kiinni rintaasi. Ponnistaessasi päästä ilmaa ulos vähän kerrallaan. Lopulta puhalla ilma ulos ja hengitä normaalisti tasataksesi hengityksesi. Toista normaalia hengitystä siihen saakka, että olet valmis seuraavaan ponnistukseen. On tärkeää, että ponnistamisen aikana muistaa hengittää, vaikka luonnollinen reaktio onkin lopettaa hengittäminen.

  • Kamalifard, Mahin et al. “The efficacy of massage therapy and breathing techniques on pain intensity and physiological responses to labor pain.” Journal of caring sciences vol. 1,2 73-8. 27 May. 2012, doi:10.5681/jcs.2012.011
  • Lothian, Judith A. “Lamaze breathing: what every pregnant woman needs to know.” The Journal of perinatal education vol. 20,2 (2011): 118-20. doi:10.1891/1058-1243.20.2.118
  • Yuksel, Hilal & Cayir, Yasemin & Kosan, Zahide & Taştan, Kenan. (2017). Effectiveness of breathing exercises during the second stage of labor on labor pain and duration: a randomized controlled trial. Journal of Integrative Medicine. 15. 456-461. 10.1016/S2095-4964(17)60368-6.