7 aktiviteettia tarkkaavuuden häiriöstä kärsivän lapsen auttamiseksi
 

7 aktiviteettia tarkkaavuuden häiriöstä kärsivän lapsen auttamiseksi

Tarkkaavuuden häiriöstä kärsivällä lapsella voi olla oppimisvaikeuksia keskittymisvaikeuksien ja tarkkaamattomuuden vuoksi. Nämä aktiviteetit sopivat loistavasti ongelman työstämiseen.
7 aktiviteettia tarkkaavuuden häiriöstä kärsivän lapsen auttamiseksi
Mara Amor López

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Mara Amor López.

Viimeisin päivitys: 09 toukokuuta, 2023

Tarkkaavuuden häiriöstä kärsivällä lapsella voi olla vaikeuksia kuunnella ja noudattaa ohjeita. Hänen voi olla myös vaikea muistaa pieniä yksityiskohtia, pitää tavaroitaan järjestyksessä ja hallita itseään. Tästä syystä on tärkeää työstää ongelmaa hänen kanssaan, sekä kotona että koulussa, aktiviteettien ja strategioiden avulla, jotka auttavat häntä pärjäämään vaikeutensa kanssa mahdollisimman hyvin.

Tarkkaavuuden häiriöstä kärsivien lasten on vaikeampi pärjätä koulussa. Menestystä haittaavat tietyt oireet, kuten keskittymiskyvyttömyys sekä vaikeudet hallita impulsseja ja istua paikallaan. Tässä artikkelissa luettelemme seitsemän aktiviteettia, jotka voivat auttaa tarkkaavuuden häiriöstä kärsivää lasta parantamaan suoriutumistaan.

7 aktiviteettia tarkkaavuuden häiriöstä kärsivän lapsen auttamiseksi

Alla on lista aktiviteetteja, jotka voivat auttaa tarkkaavuuden häiriöstä kärsivää lasta lievittämään oireitaan ja parantamaan näin suoriutumistaan.

Aarteenmetsästäjät

Tämä aktiviteetti sopii erinomaisesti tarkkaavuuden häiriöstä kärsiville lapsille, koska heidän ei tarvitse istua aloillaan, vaan he pääsevät liikkumaan vapaasti. Tämän leikin avulla he parantavat tarkkaavaisuuttaan, muistiaan ja keskittymiskykyään.

Piirrä aarrekartta talosta tai jostakin muusta paikasta. Piilota sitten esineitä eri paikkoihin, jotka merkitset karttaan. Lapsen on löydettävä esineet.

Palapelit

Palapelit ovat erittäin hyvä vaihtoehto ADHD-lapsille. Tämä aktiviteetti kehittää muun muassa loogista ajattelukykyä, tarkkaavaisuutta, keskittymiskykyä ja kärsivällisyyttä. On tärkeää etsiä palapelejä, joissa on lasta innostava teema, jotta hänellä on motivaatiota koota ne.

Lapsi kokoaa palapeliä.
Palapelien kokoaminen on hauska tapa kehittää keskittymiskykyä, kärsivällisyyttä ja loogista ajattelukykyä. Palapelejä löytyy kaiken ikäisille ja eri vaikeustasoissa.

Arvaa kuka -peli

Kukapa ei olisi joskus pelannut tätä klassista lautapeliä? Sekin on erinomainen aktiviteetti tarkkaavuuden häiriöstä kärsiville lapsille. Peli tehostaa tarkkaavaisuutta, keskittymiskykyä, muistia, kärsivällisyyttä sekä kykyä noudattaa sääntöjä ja omaa vuoroa. Se on erittäin hauska peli, ja koska se on tarkoitettu kahdelle pelaajalle, se on loistava tapa viettää aikaa lapsen kanssa kotona.

Etsi eroavaisuudet

Tämä on yksi aktiviteetti, josta voi olla paljon apua ADHD-lapsille, sillä se kehittää keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta, joita tehtävässä vaaditaan. Lapselle näytetään kaksi näennäisesti identtistä kuvaa, joiden välillä on todellisuudessa pieniä eroavaisuuksia. Lapsen tehtävänä on löytää nuo eroavaisuudet. Tämä vaatii häneltä keskittymistä ja huomion kiinnittämistä kuviin. Jos peli muuttuu lapsesta yksitoikkoiseksi, voit lisätä vaikeustasoa.

Muistipeli

Tämä on toinen klassinen peli, jota voit pelata tarkkaavuuden häiriöstä kärsivän lapsesi kanssa. Muistipelissä poimitaan muistista yhteensopivia kuvia. Näin se kehittää muistia, keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta, sillä korttiparin muodostaakseen lapsen on kiinnitettävä tarkoin huomiota siihen, missä samanlaiset kuvat sijaitsevat.

Kapteeni käskee

Tämä peli voi olla haastava tarkkaavuuden häiriöstä kärsiville lapsille, sillä heidän on kuunneltava erittäin tarkasti käskyjä ja sitten noudatettava niitä. Lisäksi heidän on noudatettava sovittuja sääntöjä. Pelaaminen kannattaa aloittaa vain muutaman osallistujan kesken, jotta vuorot pysyvät lyhyinä ja käskyt yksinkertaisina.

Autojen parkkeeraaminen

Tämä aktiviteetti auttaa lasta ylläpitämään keskittymistä. Peliin tarvitaan vain leikkiautoja. Noudata alla olevia ohjeita:

  1. Piirrä tie pahvinpalaselle.
  2. Piirrä tien molemmin puolin parkkipaikat autoille.
  3. Kiinnitä jokaiseen autoon tarra, jossa on eri kirjain tai väri, ja tee sama parkkiruuduille.
  4. Lapsen on ohjattava autoa tietä pitkin ja pysäköitävä se oikeaan ruutuun.
Äiti auttaa tytärtään tekemään läksyjä.

Millä muilla tavoin voit auttaa tarkkaavuuden häiriöstä kärsivää lastasi?

Tässä on muutamia muita vinkkejä ja strategioita avuksi ADHD-lasten arkeen:

  • Laadi aikataulu läksyille ja vapaa-ajalle.
  • Laadi yksinkertaiset säännöt kotona.
  • Aina kun annat lapsellesi ohjeita, pidä ne yksinkertaisina, jotta hän ymmärtää ne.
  • Ylläpidä kotona rutiineja lapsen askareiden ja tehtävien asioiden osalta.
  • Kiinnitä enemmän huomiota hänen vaivannäköönsä kuin arvosanoihinsa.
  • Pidä lasta silmällä aina kun voit.
  • Kun hän käyttäytyy hyvin, vahvista sitä kehuilla.
  • Keskustele usein lapsen opettajien kanssa.
  • Pidä kehotukset selkeinä, lyhyinä ja mahdollisimman yksinkertaisina.
  • Jaa tehtävät pieniin osiin. Näin lapsi saavuttaa pieniä tavoitteita, mikä lisää hänen motivaatiotaan ja helpottaa tehtävien loppuunsaattamista.

Aktiviteetit tarkkaavuuden häiriöstä kärsivän lapsen auttamiseksi

Tarkkaavuuden häiriöstä kärsivillä lapsilla on vaikeuksia keskittyä ja kiinnittää huomiota käsillä olevaan tehtävään. Tästä syystä monilla tästä häiriöstä kärsivillä lapsilla on myös oppimisvaikeuksia. Tämän vuoksi on tärkeää, että sekä vanhemmat kotona että opettajat koulussa ryhtyvät tiettyihin toimiin auttaakseen heitä parantamaan tarkkaavuuttaan.

Ehdottamamme aktiviteetit sopivat hyvin tarkkaavuuden häiriöstä kärsivien lasten keskittymiskyvyn, tarkkaavaisuuden ja kärsivällisyyden työstämiseen. Toivottavasti niistä on sinulle paljon apua.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Urzúa, A., CERDA, A., RAMOS, M., & QUIROZ, J. (2009). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad en niños escolarizados. Revista chilena de pediatría, 80(4), 332-338.
  • Roselló, B., García Castellar, R., Tárraga Mínguez, R., & Mulas, F. (2003). El papel de los padres en el desarrollo y aprendizaje de los niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Revista de Neurologia, 2003, vol. 36, num. Supl. 1, p. 79-84. https://roderic.uv.es/handle/10550/32626
  • Esperón, C. S. (2008). Convivir con niños y adolescentes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). Ed. Médica Panamericana.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.