Mitä on lapsen fonologinen tietoisuus ja miten sitä voidaan kehittää?
 

Mitä on lapsen fonologinen tietoisuus ja miten sen kehitystä voidaan tukea?

Tässä artikkelissa esittelemme yksinkertaisia aktiviteetteja, joiden avulla lapsen fonologista tietoisuutta voidaan tukea ja kehittää kotioloissa.
Mitä on lapsen fonologinen tietoisuus ja miten sen kehitystä voidaan tukea?
Marisol Rendón Manrique

Kirjoittanut ja tarkastanut varhaiskasvatuksen kandidaatti Marisol Rendón Manrique.

Viimeisin päivitys: 21 joulukuuta, 2022

Fonologinen tietoisuus tarkoittaa taitoa jakaa puhetta eri kokoisiksi yksiköiksi, kuten äänteiksi, tavuiksi ja sanoiksi sekä kykyä rakentaa mainituista osista kokonaisuuksia, eli sanoja ja lauseita. Alkaessaan kommunikoida muiden ihmisten kanssa sanoin, lapsi alkaa kehittää tätä taitoa. Ajan myötä lapsi oppii, että puhuttu kieli koostuu sanoista, sanat tavuista ja tavut foneemeista.

Lapsen fonologinen tietoisuus ja sen kehityksen tukeminen

Fonologisen tietoisuuden kehittyessä lapsi voi alkaa manipuloida puheensa ääniä. Tässä vaiheessa lapsi pystyy visuaalisesti tunnistamaan kirjaimia. Tulostettuja kirjaimia ei tulisi käyttää fonologisen tietoisuuden kehityksen tukemisessa, jotta prosessissa ei ohiteta tärkeitä vaiheita. Seuraavat aktiviteetit auttavat lasta oppimaan äänten tunnistamista ennen lukemaan opettelun aloittamista.

“Fonologinen tietoisuus on metalingvistinen kyky, joka kehittyy vähitellen ensimmäisten elinvuosien aikana lapsen alkaessa ymmärtää puheen, sanojen, tavujen ja foneemien merkitystä.”

– Malva Villalón

Kuunteluleikki

Ensimmäiset lapsen oppimat ja tunnistamat äänet liittyvät arkipäivän elämään.

  • Pyydä lasta istumaan hiljaa muutaman minuutin ajan.
  • Tämän jälkeen pyydä häntä kertomaan, mitä hän kuuli näiden minuuttien aikana.
  • Lapsi saattaa mainita esimerkiksi ohi kulkeneet autot, ovien avautumisen ja sulkeutumisen sekä jääkaapin hurinan.

Onomatopoeettinen leikki

Mitä on lapsen fonologinen tietoisuus ja miten sen kehitystä voidaan tukea?

Tämä leikki sopii erinomaisesti leikittäväksi koko perheen voimin.

  • Istukaa ringissä niin, että lapsi istuu keskellä silmät suljettuina.
  • Seuraavaksi joku muu kuin lapsi nousee seisomaan, valitsee paikan ja matkii jonkin eläimen ääntä.
  • Lapsen tulee osoittaa paikkaa, josta ääni kuuluu. Tällaiset leikit ovat tärkeitä, koska ne parantavat kuulon tarkkuutta ja keskittymiskykyä.

Riimit

Riimit ovat erinomainen työkalu lapsen fonologisen tietoisuuden kehittämiseen. Ne paitsi auttavat lasta ymmärtämään, että on olemassa hyvin paljon toisiaan muistuttavia ääniä, myös helpottavat kielen mallien jäljittelyä.

Paras tapa käyttää riimejä on sisällyttää niitä jokapäiväiseen elämään laulamalla lauluja ja lukemalla runoja ja arvoituksia, joissa käytetään riimejä.

Kuvaleikki

Kun lapsi ymmärtää riimien konseptien, häntä voidaan haastaa lisää.

  • Hanki laatikko ja laita sen sisään kuvapareja, joissa esitetyt objektit rimmaavat toistensa kanssa.
  • Pyydä lasta ottaamaan kuvat laatikosta ja yhdistämään esineet, joiden nimet kuulostavat samalta.

Tavupeli

Lapsen on tärkeää oppia pilkkomaan sanat tavuihin, sillä tämä luo vankan pohjan oikeinkirjoitukselle ja puheen osien ymmärtämiselle. Koko perhe voi ottaa osaa tähän leikkiin.

  • Istukaa rinkiin, minkä jälkeen jokainen osanottaja kertoo ääneen oman nimensä taputtaen nimen tavujen tahdissa.
  • Tämän jälkeen leikkiä jatketaan muilla vaikeammilla ja pidemmillä sanoilla.
  • Apuna voidaan käyttää esimerkiksi kuvia tai huoneesta löytyviä esineitä.

Myös tavulaulut auttavat lasta harjoittelemaan sanojen pilkkomista tavuihin.

Tyttö puhuu äidille

Fonologinen tietoisuus on äärimmäisen tärkeä kyky kunnollisten kommunikaatiokykyjen kehittymiseksi. Tämän vuoksi tätä kykyä kannattaa stimuloida esimerkiksi tässä artikkelissa jakamiemme yksinkertaisten aktiviteettien avulla.

Vanhempien on hyvä pitää mielessä, että lapsen kuuntelukyvyn kehittäminen on askel kirjoittamisen ja lukemisen oppimiseen.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Grant #90HC0001 for the U.S. Department of Health and Human Services, Administration for Children and Families, Office of Head Start, by the National Center on Cultural and Linguistic Responsiveness http://eclkc.ohs.acf.hhs.gov/hslc/tta-system/cultural-linguistic
  • Villalón, M. (2008). Alfabetización inicial: claves de acceso a la lectura y escritura desde los primeros meses de vida. Ediciones Universidad Católica de Chile.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.