9 harjoitusta 1–2-vuotiaan kielen kehittämiseen
Lapsi ilmentää kieltä monin eri tavoin – kuten ääntelemällä, osoittamalla ja katseella – jo ennen kuin hän oppii varsinaisesti puhumaan. 1–2-vuotiaan kielen kehittämiseen kannattaa panostaa, jotta lapsen kielellinen kehitys etenee toivotusti.
9 harjoitusta 1–2-vuotiaan kielen kehittämiseen
Kieltä voidaan kuvailla ajatusten, konseptien ja merkitysten varastoksi. Heti syntymästä lähtien ihminen alkaa järjestää ja luokitella näitä ajatuksia varastoonsa (kielen ymmärrys). Samoin hän tekee ilmaistessaan itseään ja kommunikoidessaan muiden kanssa (ilmaiseva kieli). Ensimmäiset kolme harjoitusta keskittyvät kielen ymmärtämiseen ja loput seitsemän ilmaisevan kielen harjoittamiseen.
1. Kuvien osoittaminen
Tässä harjoituksessa voidaan hyödyntää esimerkiksi valokuvia, opetuskortteja, kuvakirjoja tai esineitä tai asioita esittäviä piirustuksia. Kysy lapselta kysymyksiä, joihin hän voi vastata kuvia osoittamalla. Tällä tavoin voidaan selvittää, mitä sanoja lapsi jo osaa ja vahvistaa niitä sanoja, joita hän ei vielä ole oppinut.
2. Onomatopoeettiset harjoitukset
Pienellä lapsella voi olla vielä vaikeuksia muistaa sanoja, joten niitä voidaan harjoitella esimerkiksi onomatopoeettisilla harjoituksilla. Onomatopoeettinen tarkoittaa ääntä muistuttavaa tai jäljittelevää sanaa tai sanontaa. Voit esimerkiksi haukkua viitatessasi koiraan, maukua viitatessasi kissaan ja päristä puhuessasi autosta.
3. Tutun sanan valitseminen
Näytä lapselle kaksi korttia, joista toisessa on kuva sellaisesta asiasta, jonka nimen lapsi jo tietää, ja toisessa kuva asiasta, jota vastaavaa sanaa lapsi ei vielä tunne. Nämä voivat olla esimerkiksi kuva moottoripyörästä ja autosta. Jos lapsi tuntee sanan auto, kysy häneltä, kummassa kuvassa on auto. Selitä hänelle sen jälkeen, että toisessa kuvassa on moottoripyörä. Näin tekemällä saat lisättyä lapsen sanavarastoon uuden sanan.
4. Puhelimessa puhuminen
Lapsen ensimmäiset puhumisyritykset voivat olla melko vaikeasti ymmärrettäviä, mutta häntä on silti tärkeää kannustaa puhumaan. Yksi hyvä tapa tähän on leikkiä puhelimessa puhumista.
5. Äänten jäljitteleminen
Joillakin lapsilla on alussa vaikeuksia sanojen jäljittelemisen ja toistamisen kanssa. Tällaisessa tapauksessa voitte leikkiä äänten jäljittely -leikkiä. Anna lapsen aloittaa leikki ja odota, että hän tuottaa äänen, jota voit jäljitellä. Tämän jälkeen voit itse tehdä jonkin äänen ja kannustaa lasta jäljittelemään sitä.
6. Elehtiminen
Kun selität sanoja lapselle, hyödynnä sanojen lisäksi myös eleitä ja ilmeitä. Lapsi oppii jäljittelemään sinua ja ilmaisemaan näin itseään.
7. Silmiin katsominen
Muista katsoa lasta silmiin puhuessasi hänen kanssaan. Laskeudu niin usein kuin mahdollista lapsen tasolle luodaksesi kunnollisen katsekontaktin. Tämä on ensimmäinen askel oikeanlaisen kommunikoinnin oppimiseen.
8. Puhaltaminen
Puhaltaminen on loistava tapa 1–2-vuotiaan kielen kehittämiseen, sillä se auttaa harjoittamaan puheen tuottamiseen tarvittavia lihaksia. Vain mielikuvitus on rajana siinä, millaisiin tilanteisiin puhaltaminen voidaan yhdistää. Voit esimerkiksi kehottaa lasta puhaltamaan kylpylelut liikkeelle kylvyn aikana tai voitte puhaltaa yhdessä saippuakuplia.
9. Lelumikrofonilla leikkiminen
On olemassa lelumikrofoneja, jotka tuottavat kaiun niihin puhuttaessa. Tällainen kiehtoo ja kiinnostaa lasta, mikä voi saada hänet yrittämään puhumista. Markkinoilla on myös muita leluja, joita voidaan hyödyntää samaan tapaan.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Feldman HM. (2019). How Young Children Learn Language and Speech. Pediatr Rev. 2019 Agosto; 40(8): 398–411. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7236655/
- Fernández, Marta. (s. f.). Soplo fonatorio en niños. Trastornos del lenguaje. Cruz Roja Española. Hospital Victoria Eugenia. Disponible en: https://hospitalveugenia.com/atencion-temprana/soplo-fonatorio-trastornos-del-lenguaje-logopeda-sevilla/#:~:text=Soplar%20ayuda%20en%20el%20desarrollo,ayuda%20a%20consolidar%20los%20fonemas.
- Fleita, L. C. R., Echevarría, Y. D., & Ojeda, R. M. P. (2022). La estimulación del lenguaje en niños y niñas de segundo año de vida/Language stimulation in boys and girls of the year of life. Educación y sociedad, 20(1), 230-249.
- Fletcher, K. L., & Sabo, J. (2006). La experiencia de leer libros ilustrados y los comportamientos de niños pequeños con fotografías y libros. ECRP Investigación y Práctica de la Niñez Temprana. Vol. 8. Nro. 1. Disponible en: https://ecrp.illinois.edu/v8n1/fletcher-sp.html
- Garrote Roldán, M. (2020). El desarrollo y la estimulación del lenguaje oral en Educación Infantil. [Tesis de grado, Universidad de Jaén]. Archivo digital. Archivo digital. Disponible en: https://tauja.ujaen.es/handle/10953.1/14921
- Minera Lorenti, A. L. M., & Batres Contreras, M. E. (2008). Guía de actividades lúdicas para estimular el lenguaje en niños de 0 a 5 años. [Tesis de grado, Universidad de San Carlos de Guatemala]. Archivo digital. Disponible en: http://www.repositorio.usac.edu.gt/14440/
- Nuño, J.A. (1992). Chomsky: ideas innatas y lenguaje privado. Theoria: An International Journal for Theory, History and Foundations of Science, 7(16/18), 927–939. Disponible en: http://www.jstor.org/stable/23915284
- Parrales Zambrano, M. A. (2019). Las estrategias didácticas para el desarrollo de la Expresión Oral en niñas y niños de 2 a 3 años de edad del CDI «Tejiendo el Futuro», ubicado en la Provincia de Santo Domingo de los Tsáchilas, Cantón Santo Domingo, Parroquia Bombolí, en el periodo lectivo 2018-2019 [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Tumbes]. Archivo digital. Disponible en: https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3298169
- Pazmiño Yanchaliquín, A. P. (2018). La onomatopeya en el desarrollo del lenguaje verbal en niños y niñas [Tesis de grado, Universidad Técnica de Ambato]. Archivo digital. Disponible en: https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/27859
- Quebrajo Leal, María de Guía. (2010). Estimulación del lenguaje oral en niños de 2 a 3 años. Revista Temas para la Educación. Nº 6 – Enero 2010. Disponible en: https://www.feandalucia.ccoo.es/indcontei.aspx?d=3938&s=5&ind=180
- The American Speech-Language-Hearing Association (s. f.). Activities to Encourage Speech and Language Development. (ASHA). Disponible en: https://www.asha.org/public/speech/development/activities-to-encourage-speech-and-language-development/