Reppu täynnä positiivisia ominaisuuksia -harjoitus lapsen itsetunnon parantamiseksi

Reppu täynnä positiivisia ominaisuuksia -harjoitus lapsen itsetunnon parantamiseksi

Viimeisin päivitys: 02 syyskuu, 2021

Hyvä itsetunto on perusta ihmisen persoonallisuuden terveelle kehitykselle, minkä vuoksi lapsen itsetunnon kehitystä on tärkeää tukea. Lapsen itsetunnon parantamiseksi voidaan hyödyntää erilaisia menetelmiä, joista yksi on niin sanottu Reppu täynnä positiivisia ominaisuuksia.

“Lapsi tarvitsee rohkaisua niin kuin kasvi tarvitsee vettä.”

– Rudolf Dreikurs

Reppu täynnä positiivisia ominaisuuksia -harjoitus

Reppu täynnä positiivisia ominaisuuksia -harjoitukseen kuuluu erilaisten kokemusten, tunteiden ja ajatusten uudelleenelämistä. Harjoituksen tarkoituksena on arvostaa ja tuoda päivänvaloon yksilön vahvuuksia ja heikkouksia ja korostaa hänen positiivisia ominaisuuksiaan ja piirteitään. Lapsi tulee kantamaan tätä kuvitteellista positiivisten ominaisuuksien reppua selässään kaikkialle koko loppuelämänsä ajan.

Harjoituksen pääasiallinen tavoite on parantaa ja tukea lapsen itsetuntoa. Lisäksi tämä itsereflektioharjoitus auttaa lasta omaksumaan seuraavia kykyjä:

  • Itsearviointi
  • Itsetietoisuus
  • Omien ominaisuuksien tunnistaminen
  • Itseluottamus
  • Kyky hyväksyä itsensä ehdoitta
Reppu täynnä positiivisia ominaisuuksia -harjoitus lapsen itsetunnon parantamiseksi

“Itsensä rakastaminen on elämän pituisen rakkauden alku.”

– Oscar Wilde

Harjoitus käytännössä

  1. Anna lapselle piirros repusta sekä pino pyöreitä, kiven mallisia paperilappuja.
  2. Pyydä lasta kirjoittamaan jokaiselle lapuille jokin hänen omista positiivisista tai negatiivisista ominaisuuksistaan.
  3. Pyydä häntä tämän jälkeen kiinnittämään laput repun kuvaan.
  4. Selitä lapselle, että hänen täytyy poistaa repusta muutamia kiviä, sillä reppu on muuten liian painava.
  5. Pyydä lasta ruksimaan ne negatiiviset ominaisuudet, joista hän haluaa päästä eroon.
  6. Pyydä lasta lopuksi värittämään positiiviset ominaisuudet korostaakseen niitä.

Kaikki edellä mainitut vaiheet ovat tärkeitä, jotta lapsi oppii itsereflektiota, itsetietoisuutta, itsearviointia ja itsensä hyväksyntää. Toisin sanoen nämä vaiheet ovat avaintekijöitä lapsen kehityksessä ja terveen itsetunnon rakentamisessa.

Reppu täynnä positiivisia ominaisuuksia -harjoitus lapsen itsetunnon parantamiseksi

“Vanhempien tulisi täyttää lapsen itsetunnon ämpäri niin täyteen, ettei kukaan pysty siihen reikiä tekemällä tyhjentämään sitä.”

– Alvin Price

Lapsen itsetunnon alkuperä

On tärkeää muistaa, että lapsen itsetunnon perusta syntyy hänen sosiaalisen ympäristönsä ja etenkin lähimpien ihmissuhteidensa pohjalta. Lapselle lähimmät ihmiset ovat hänen vanhempansa ja sisaruksensa, muu perhe, ystävät sekä päivähoidon ohjaajat ja myöhemmin opettajat. Kaikilla näillä ihmisillä on tärkeä merkitys siinä, kehittyykö lapselle hyvä vai huono itsetunto.

Lapsi havainnoi omia ominaisuuksiaan seuraavien tekijöiden perusteella:

  • Muiden tekemät tulkinnat hänen käytöksestään ja toimintatavoistaan
  • Muiden välittämä tieto hänen hyvistä ja huonoista puolistaan
  • Tapa, jolla muut ihmiset ja etenkin läheiset kohtelevat häntä

Reppu täynnä positiivisia ominaisuuksia -harjoitus yksinään ei riitä kehittämään lapselle hyvää itsetuntoa, mutta se on yksi toimiva väline auttamaan tässä tehtävässä. Tärkeintä ja välttämättömintä on huomioida lasta joka ikinen päivä, sillä tämä saa hänet tuntemaan itsensä arvostetuksi ja rakastetuksi.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Kuinka kasvattaa lapsi, jolla on hyvä itsetunto?
Äitiyden IhmeLue se täällä Äitiyden Ihme
Kuinka kasvattaa lapsi, jolla on hyvä itsetunto?

Tänään kerromme, miten ihmisen itsetunto kehittyy, ja vastaamme siihen, voivatko vanhemmat vaikuttaa siihen, että lapselle kehittyy hyvä itsetunto.



  • Orientados. (s.f). Autoestima: dinámicas. Generalitat Valenciana: Conselleria de Educación, Cultura y Deporte.