Gianni Rodarin neljä sitaattia, jotka opettavat lapselle luovuudesta
 

Gianni Rodarin neljä sitaattia, jotka opettavat lapselle luovuudesta

Gianni Rodarin neljä sitaattia, jotka opettavat lapselle luovuudesta
María Alejandra Castro Arbeláez

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi María Alejandra Castro Arbeláez.

Viimeisin päivitys: 18 joulukuuta, 2020

Kuinka tarinat syntyvät? Mistä ideat kumpuavat ja miten ne puhkeavat kukoistukseensa? Muun muassa nämä kysymykset innoittivat Gianni Rodarin kirjoittamaan vuonna 1973 julkaistun Fantasy Grammar -teoksen. Tässä artikkelissa esittelemme tämän italialaisen kirjailijan neljä sitaattia, jotka opettavat lapselle luovuudesta.

Gianni Rodarin neljä sitaattia

Kirjassaan Rodari selvittää erilaisia tapoja keksiä ja luoda tarinoita lapselle sekä auttaa lasta keksimään itse omia tarinoita. Myöhemmin Rodari kirjoitti erityisesti lapsille suunnatun The Art of Inventing, Reflections on Fantasy -kirjan, toiveenaan, että lapset pystyisivät sen avulla kehittämään luovuuttaan. Rodari keksi ja kirjoitti ylös monia sanontoja 1970-luvulta lähtien, ja vielä tänäkin päivänä hänen sanansa pätevät, kiitos hänen modernin lähestymistapansa.

“Jokaisen on hyvä osata hallita ja käyttää sanoja.”

Lapsilla on kyky muuttaa maailmaa ja  väärä oikeaksi. Heidän mielikuvitustaan ja luovuuttaan tulee ruokkia jo pienestä pitäen, ja sillä pitäisikin olla keskeinen asema kasvatuksessa.

Gianni Rodarin neljä sitaattia, jotka opettavat lapselle luovuudesta

“Jos lapselle halutaan opettaa ajattelemisen taito, täytyy hänelle ensin opettaa luomisen taito.”

Tarjoamalla lapsen mielikuvitukselle ripaus fantasiaa, auttaa se lasta todellisuuden ja elämän arvostuksessa yleensäkin.

“Fantasia ei ole iso paha susi, jota tulisi pelätä tai rikos, jota pitäisi valvoa. Sen sijaan sen tulisi olla rikkauksia täynnä oleva maailma, joka on jostain typerästä syystä marginalisoitu.”

Tämä Rodarin sitaatti vuodelta 1990 on ollut monen loistavan lastentarinan synnyn taustalla. Se opettaa sen, että todellisuus ei saisi neutralisoida mielikuvitusta ja päinvastoin; fantasia ei myöskään saa olla todellisuuden rasitteena. Molempien tulisi täydentää toisiaan raviten ja edistäen lastenkirjallisuutta. Se on prosessi, jossa todellisuus ja fantasia sekoittuvat yhdessä lahjakkuuden ja luovuuden kanssa.

“Kiven heittäminen peilityyneen lampeen aiheuttaa sarjan aaltoja lammen pinnalla, mikä välttämättä vaikuttaa kaikkeen aaltojen reitillä.”

Tämä metafora selittää runollisesti sen, kuinka ihmismielen reaktio on selitettävissä vain yhdellä yksittäisellä sanalla. Aivan kuten tyyneen lampeen heitetty kivi aiheuttaa vedessä aaltoja, vaikuttaa se myös kaikkeen lammen sisällä kuin sen ympärilläkin.

Gianni Rodarin neljä sitaattia, jotka opettavat lapselle luovuudesta

Rodarin menetelmät lapsen luovuuden kehittämiseen

Rodarin fantasiatutkimuksesta on löydettävissä monenlaisia menetelmiä ja voimavaroja, jotka voivat auttaa kehittämään lapsen luovuutta ja mielikuvitusta. Seuraavaksi esittelemme näistä muutaman.

  • Fantastinen pari. Lapsi saa kaksi sanaa, jotka eivät liity toisiinsa millään tavalla. Näitä kahta sanaa käyttäen lapsen tulee muodostaa tarina.
  • Totta vai tarua? Rodari on muuttanut joidenkin perinteisten tarinoiden tausta-ajatuksia ja juonenkäänteitä, kuten esimerkiksi Peukaloisen ja Jättiläisen.
  • Sanalliset ohjeet. Tässä harjoituksessa lapsen tulee käyttää sana- tai kuvaryhmiä, jotka eivät liity toisiinsa millään tavalla ja liittää ne toisiinsa tarinan muodossa.
  • Mitä tapahtuisi jos…? Tässä lapsen tulee keksiä tarina kysymällä erikoisia kysymyksiä, kuten “Mitä tapahtuisi, jos tuuli katoaisi?”
  • Tarinasekoitus. Tässä harjoituksessa lapsen tulee sekoittaa keskenään hahmoja, paikkoja ja tapahtumia, jotka ovat peräisin täysin eri tarinoista. Tämä voi tapahtua joko tarinan alussa tai lopussa. Tämä on loistava harjoitus kehittämään lapsen luovuutta.
  • Arvoitus. Tämän harjoituksen avulla lapsi voi oppia muodostamaan arvoituksia yhdistämällä ja vertailemalla sanoja.

Gianni Rodarin sitaatit ovat vielä tänäkin päivänä erittäin paikkansapitäviä globalisaatiosta ja modernista teknologiasta huolimatta. Niiden ansiosta ymmärrämme, että voimme käyttää mielikuvitustamme kohdatessamme ongelmia, ja opettaa tämä sanoma myös eteenpäin lapsillemme.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Rodari, G. (1999). Gramática de la fantasía: introducción al arte de inventar historias. Ediciones Colihue SRL.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.