Lapsen dysleksia
Oppimisvaikeus aiheuttaa hankaluuksia esimerkiksi kielellisessä kehityksessä, tarkkaavaisuudessa tai tilan, suunnan tai ajan hahmottamisessa. Oppimisen erityisvaikeudet ovat yleisiä, sillä vähintään joka 20. koululaisen ja aikuisen arvioidaan kärsivän niistä. Yleisin oppimiskyvyn vaikeuksista on dysleksia.
Mikä dysleksia on?
Oppimiskyvyn häiriöinä voidaan erottaa dysleksia eli lukemisen erityisvaikeus, dyskalkulia eli laskemiskyvyn erityisvaikeus ja dysgrafia eli kirjoittamisen erityisvaikeus. Näistä yleisin on dysleksia, jossa lukemistarkkuus tai lukemisen ymmärtäminen on odotettua selvästi huonompaa henkilön ikään, mitattuun älykkyyteen ja koulutukseen nähden. Lukemisen vaikeus voi ilmetä lukemisen hitautena, kyvyttömyytenä erottaa eri kirjaimia toisistaan tai vaikeutena yhdistää eri äänteitä tai äänneyhdistelmiä vastaaviin kirjaimiin tai kirjainyhdistelmiin.
Dysleksia on todennäköisesti neurologinen tai neurobiologinen häiriö, ja sen syynä olevia geenivirheitä on löydetty ainakin neljä. ICD-10-tautiluokituksen mukaan dysleksia on yksi psyykkisen kehityksen häiriöistä. Se ei johdu peruskoulutuksen tasosta, sairauksista tai vammoista, ja se saattaa ilmetä koko elämän ajan. Dysleksia on selvästi yleisempää pojilla ja miehillä kuin tytöillä ja naisilla.
Dysleksian oireet ikävaiheen mukaan
Dysleksia voi ilmetä monin eri tavoin, ja sen voimakkuus voi riippua paljonkin lapsen iästä.
Esikouluikäisen lapsen oireet
- Vaikeudet muodostaa sanoja oikein
- Vaikeudet oppia uusia sanoja
- Sanojen äänteiden käänteisyys
- Samankaltaisesti kirjoitettavien kirjainten käänteisyys
- Samankaltaisesti äännettävien sanojen toisiinsa sekoittuminen
- Vaikeudet sanoa tai muistaa kirjainten, numeroiden tai värien nimi
- Vaikeudet oppia loruja, runoja tai lauluja
Kouluikäisen lapsen oireet
- Ikään nähden normaalia heikompi lukemisen taso
- Vaikeudet ääntää itselle tuntemattomia sanoja
- Vaikeudet äänteiden tai sanojen lausumisessa
- Lukemis- ja kirjoitusharjoitukset vaativat normaalia enemmän aikaa
- Kirjoittamiseen liittyvien harjoitusten tekemisen vältteleminen
- Vaikeudet käsittää sanojen ja kirjainten samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia
- Vaikeudet kuullun prosessoimisessa ja ymmärtämisessä
- Ongelmat asiakokonaisuuksien muistamisessa
Nuoren ja aikuisen oireet
- Ongelmat sanojen lausumisessa
- Vaikeudet mielessä tai ääneen lukemisessa
- Sanojen tai nimien väärin ääntäminen
- Vaikeudet muistaa sanoja
- Ymmärtämiseen liittyvät ongelmat
- Vaikeudet oppia kieliä
- Vaikeudet tiivistää tekstejä tai tarinoita
- Hyvin hidastahtinen lukeminen tai kirjoittaminen
- Vaikeudet ratkaista matemaattisia ongelmia
- Vaikeudet muistamisessa
- Lukemiseen liittyvien tehtävien tekemisen vältteleminen
Dysleksian hoito
Dysleksian taustalla oleva neurologinen poikkeama hermoston toiminnassa on pysyvä, eikä sitä voida korjata käyttäytymisen uudelleenopetuksella. Siitä aiheutuvia haittoja voidaan kuitenkin pyrkiä vähentämään oppimiskyvyn muiden osa-alueiden käytön tehostamisella. Oppimisen erityisvaikeus pyritään tunnistamaan varhaisessa iässä, jotta käyttöön voidaan ottaa sopivia keinoja oppimisvaikeuksien vaikutusten vähentämiseksi. Dysleksian hoitamiseen voidaan käyttää muun muassa neuropsykologista kuntoutusta ja puheterapiaa. Yleisin menetelmä on erityisopetus, jonka tavoitteena on fonologisen tietoisuuden kehittäminen.
Dysleksian aiheuttamia oppimisvaikeuksia voidaan pyrkiä korjaamaan muun muassa seuraavilla opiskelutekniikkaan liittyvillä menetelmillä:
- Muistamistekniikoiden harjoittelu
- Opittavasta asiasta ryhmässä keskustelu
- Oman oppimistyylin kannalta parhaan oppimistavan hyödyntäminen
- Käsitekarttojen hyödyntäminen
- Asian liittäminen käytännön tilanteisiin
- Muistettavan asian jäsentely selkeäksi yleiskuvaksi
- Aiheen muokkaaminen omien käsitteiden mukaiseksi
- Asioiden tekeminen ja näin teorian ja käytännön yhdistäminen
- Aiheen keskeisten asioiden tunnistaminen
- Tietojen vaihtaminen oppimisesta muiden opiskelijoiden kanssa
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Acosta M., C. (2022). La Dislexia como Reto para la Educación Inclusiva. AcademiaJournals.com, con ISSN 1946-5351 online, Vol. 14, No. 07, 2022. http://cathi.uacj.mx/handle/20.500.11961/25304
- Carbó, A. G. (2022). Trastorno específico del aprendizaje. Pediatría Integral, 7, 21. https://www.pediatriaintegral.es/publicacion-2022-01/trastorno-especifico-del-aprendizaje/
- Copete A., M. (2020). Dislexia en el aula: “La dislexia no se corrige, se reeduca”. [Trabajo de Grado, Universidad de Sevilla]. Depósito de Investigación. https://idus.us.es/handle/11441/102553
- Hulme, C., & Snowling, M. J. (2016). Reading disorders and dyslexia. Current opinion in pediatrics, 28(6), 731. https://journals.lww.com/co-pediatrics/Fulltext/2016/12000/Reading_disorders_and_dyslexia.11.aspx
- Kuhl, U., Neef, N. E., Kraft, I., Schaadt, G., Dörr, L., Brauer, J., … & Skeide, M. A. (2020). The emergence of dyslexia in the developing brain. Neuroimage, 211, 116633. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053811920301208?dgcid=api_sd_search-api-endpoint
- Limiñani, G., & Alicia, N. (2022). La dislexia: una cuestión neuropsicológica y neuroeducativa. Fides et Ratio-Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 23(23), 127-148. http://fidesetratio.ulasalle.edu.bo/index.php/fidesetratio/article/view/111
- Martínez F., N. (2021). Primeros indicios de la dislexia en Educación Infantil: propuesta de intervención. [Trabajo de Grado, Universidad de Valladolid]. Repositorio Documental. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/49017
- Pérez R., J., Comín Comín, M. P., & Gil Calvo, M. Efectos de un programa de ejercicios en la coordinación, control motor y habilidad lectora en niños/as disléxicos. Serie de casos. [Trabajo de Grado, Universidad de Zaragoza]. Repositorio Institucional de Documentos. https://zaguan.unizar.es/record/106932?ln=es
- Salazar, Z. M. M., Hernández, A. E. A., & López, R. A. C. (2021). Dislexia: Revisión de manifestaciones sintomatológicas y signos en etapas escolares. Tempus Psicológico, 4(2).https://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/tempuspsi/article/view/3377/6810
- Snowling, M. J., Hulme, C., & Nation, K. (2020). Defining and understanding dyslexia: past, present and future. Oxford Review of Education, 46(4), 501-513. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03054985.2020.1765756
- Soldevilla S., I., & Tornos Culleré, A. M. Propuesta de prevención de la dislexia de un modo creativo e inclusivo en un aula de 4-5 años de educación infantil. [Trabajo de Grado, Universidad Zaragoza]. Repositorio Institucional de Documentos. https://zaguan.unizar.es/record/107626
- Zuppardo, L., Rodríguez Fuentes, A. V., Pirrone, C., & Serrano, F. (2020). Las repercusiones de la Dislexia en la Autoestima, en el Comportamiento Socioemocional y en la Ansiedad en Escolares. [Trabajo de Grado, Universidad de Granada]. Repositorio. https://digibug.ugr.es/handle/10481/62436