Raskauden aikainen hengenahdistus on yleinen ilmiö

· 7.5.2019

Raskauden aikainen hengenahdistus on valitettavan yleinen ilmiö, sillä lähes puolet odottavista äideistä kärsii jossain raskauden vaiheessa hengitysvaikeuksista. Vaikeudet hengittämisessä selittyvät tyypillisesti vauvan kasvulla, hormonaalisilla muutoksilla tai hengityselimistön muuttumisella.

Raskauden aikainen hengenahdistus on yleinen ilmiö

Hengenahdistus on tila, jossa hengitystiet menevät osittain tai kokonaan tukkoon, mikä aiheuttaa äkillisen tukehtumisen tunteen, kun ilma ei kulje kunnolla. Yleinen hengenahdistuksen ilmenemismuoto on se, että henkilö alkaa hengästyä tavallista helpommin.

Raskauden aikainen hengenahdistus voi johtua vauvan kasvusta, hormonaalisista muutoksista tai hengityselimistön muuttumisesta. Näiden tekijöiden yhdistelmä voi tuottaa äidille hyvinkin suurta epämukavuutta. Hengenahdistusta esiintyy tyypillisesti rasituksessa tai äidin ollessa pitkään levossa.

Hengenahdistus jaetaan akuuttiin ja krooniseen. Akuutissa hengenahdistuksessa ongelma kestää muutaman viikon, kun taas kroonisessa yli kuukauden ajan. Tila ei onneksi saata sikiötä vaaraan, ja äidinkin oloa voidaan usein helpottaa tiettyjen harjotteiden avulla.

Yleinen vaiva raskauden viimeisellä kolmanneksella

Raskauden aikainen hengenahdistus johtuu tyypillisesti kohdun palleaan tuottamasta paineesta, mikä vaikeuttaa hengittämistä. Komplikaatiot pahenevat ja yleistyvät raskauden viimeisellä kolmanneksella. Tässä vaiheessa, ja jopa jo raskauden toisella kolmanneksella, kohdun ontelo laajenee sikiön kasvun vuoksi.

”Tunnet itsesi lihavaksi yhdeksän kuukautta, mutta äidiksi tulon ilo on ikuista.”

– Nikki Dalton

Raskauden aikaisen hengenahdistuksen oireet

  • Vaikeudet saada kunnolla henkeä
  • Kehon heikkous
  • Väsymys
  • Ihon ja kynsien sinerrys
  • Levottomuus
  • Epänormaali hengitystahti
  • Kohonnut sydämen lyöntinopeus
Raskauden aikainen hengenahdistus on yleinen ilmiö

Raskauden aikaisen hengenahdistuksen hoito

1. Vältä rankkaa tekemistä

Ensimmäinen neuvo saattaa olla helpommin sanottu kuin tehty. Yritä rentoutua raskaana ollessasi, äläkä rasita itseäsi liikaa töissä tai kotiaskareissa, sillä tämä voi pahentaa hengenahdistusta. Taukojen pitäminen tekemisen lomassa rentouttaa ja antaa kehon toipua.

2. Tee hengitysharjoituksia

Hengitysharjoitukset ovat yksi parhaista menetelmistä hengenahdistuksen hoitoon. Ne auttavat lisäämään keuhkojen kapasiteettia ja tekevät näin hengittämisestä helpompaa.

3. Huolehdi ryhdistä

Hyvä ryhti on erittäin tehokas apu hengenahdistuksen hoitamiseksi. Pidä hartiat takana istuessasi ja annat keuhkoillesi tarpeeksi tilaa laajentua. Yöllä kannattaa nukkua hieman kohotetussa asennossa asettamalla selän ja pään taakse tyynyjä.

4. Vaihtele asentoja

Tämä neuvo saattaa kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta jos et saa kunnolla henkeä, ja olosi on epämukava, kokeile toista, rennompaa asentoa. Näin pystyt hengittämään helpommin.

5. Harrasta aerobista liikuntaa

Kohtuullisesti rasittava aerobinen liikunta on hyväksi raskauden aikana. Huono fyysinen kunto voi lisätä hengitysvaikeuksia, ja myös vatsassa kasvava vauva tarvitsee happea kasvaakseen ja kehittyäkseen.

Keskustele lääkärin tai neuvolan hoitajan kanssa raskauden aikaisesta liikunnan harrastamisesta pitääksesi kehosi – ja myös mielesi – hyvässä kunnossa. Liikunta paitsi vahvistaa lihaksia, myös pitää yllä sydämen, verisuonten ja hengityselimistön terveyttä.

Raskauden aikainen hengenahdistus on tavallinen ilmiö

On normaalia kärsiä hengenahdistuksesta raskauden aikana. Jos kuitenkin kärsit jatkuvista hengitysvaikeuksista, huimauksesta, kovasta uupumuksesta tai rintakivusta, ota yhteyttä lääkäriin. Hapenpuute voi pahimmillaan vahingoittaa sekä sinua että lasta.