Mitä vauva tuntee kohdussa, kun itket surusta?

· 19.7.2018

Tiede on osoittanut, että raskauden aikana vauva tuntee kohdussa samat asiat kuin äiti, ja samalla intensiteetillä. Jos siis itket surusta, vauvasi tulee kokemaan saman tunteen – hän kokee tämän surun ja tuskan omakseen.

Se, mitä vauvasi kokee vatsasi sisällä, on siis suoraan yhteydessä siihen, mitä sinulle itsellesi tapahtuu. Raskauden aikana olet hänelle kaikki kaikessa. Olet hänen lähin yhteytensä ulkopuoliseen maailmaan, ja olet myös hänen kohdunsisäinen maailmansa.

Raskauden aikana vauvasi valmistelee itseään elämään kohdun ulkopuolella, ja hän tekee tämän niiden viestien avulla, jotka sinä äitinä hänelle lähetät. Näin sanoo Curt A. Sandman, joka on yksi tieteilijöistä, jotka osallistuivat erääseen viimeaikaiseen tutkimukseen University of California-Irvine -yliopistossa. Tämä tutkimus osoittaa, että äidin tunne-elämän tila vaikuttaa hänen vauvansa kehitykseen ennen ja jälkeen syntymää.

Kyseinen tutkimus myös kertoo, että kun vauva on äidin kohdussa, se on aktiivinen osallistuja omassa kehityksessään. Tämä on erityisen totta siksi, että tänä aikana vauva kerää tietoa syntymän jälkeistä elämää varten.

Yksi kaikkein hienoimmista tämän tutkimuksen oivalluksista on se, että vauvat voivat myös tuntea ja kokea äitinsä tunne-elämän tilan.

Istukka vastaanottaa surullisuuden hormonaaliset signaalit

Kun vauva kasvaa, se vastaanottaa jatkuvasti viestejä äidiltään. Se ei ainoastaan siis kuule hänen sydämenlyöntejään tai sitä musiikkia, jota soitetaan vatsan lähellä. Tässä vaiheessa vauva saa kemiallisia signaaleja istukan kautta, ja niihin kuuluvat myös signaalit koskien äidin tunne-elämän tilaa.

Jos äiti on siis hyvin surullinen tai vakavasti masentunt, vauvakin kokee tämän. Ja tämä tunne-elämän tila vaikuttaa vauvan kehitykseen suuren osan sen elämästä. Pidemmällä aikavälillä se, että äiti on ollut masentunut, voi johtaa neurologisiin ongelmiin ja psykiatrisiin vaikeuksiin, sanoo Sandman.

Lisäksi tämä sama tieteilijöiden ryhmä selvitti – aiemmassa tutkimuksessa – että vanhemmilla lapsilla, joiden äidit olivat ahdistuneita raskauden aikana (usein tämä on merkki masennuksesta), on eräitä eroavaisuuksia heidän aivojensa rakenteessa. Tästä huolimatta tarvitaan lisää tutkimusta, jotta voidaan selvittää, mitä tarkalleen merkitsee lapselle se, että äiti on ollut masentunut raskauden aikana.

Mielialan vaihtelut vaikuttavat vauvan tunnetason kehitykseen

Tämä on fakta: äidin tunnetason ja henkinen tila voivat vaikuttaa hänen vauvansa kehitykseen ennen ja jälkeen syntymää.

Tämän vuoksi onkin niin, että paras strategia ongelmaan on hoitaa raskauden aikaista masennusta – kyseessä on hyvin hoidettavissa oleva sairaus. Ongelma on kuitenkin se, että naiset vain harvoin pyytävät psykologista tai psykiatrista tarkastusta tai arviointia ennen vauvan syntymää, tieteilijät sanovat.

Parasta, minkä äiti voi tehdä raskauden aikana, on pitää huolta tasapainoisesta tunne-elämästä ja olla rauhallinen, sillä tämä edistää sitä, että vauva voi kehittyä kunnolla.

Tutkimuksen mukaan se, mikä vaikuttaa vauvaan eniten, on äidin jatkuva mielialan vaihtelu. Tämä johtuu siitä, että vauva tuntee olonsa epävarmaksi, kun hän kokee jatkuvia lyhyitä onnellisuuden jaksoja, jotka vaihtuvat nopeasti surullisuuteen tai stressiin.

Nämä epätasapainot vaikuttavat vauvan kehitykseen syntymää ennen ja sen jälkeen, ja siksi onkin hyvin tärkeää, että odottava äiti pysyy tunne-elämältään tasapainoisena.

Lisäksi ryhmä raskauteen erikoistuneita psykologeja vahvistaa, että sen lisäksi että vauva tuntee äidin tunteet, se myös kokee hänen ajatuksensa, ja nämä vaikuttavat vauvaan tietyillä tavoin.

Siinä mielessä sellaisen äidin vauva, joka ei halunnut raskautta, tulee tuntemaan äidin torjunnan asiaa kohtaan. Tämä voi aiheuttaa lapselle tunnetason ongelmia tulevaisuudessa.

Ihanteellista olisi varmistaa tässä hyvin tärkeässä vaiheessa, joka luo hyvin läheiset siteet vauvasi ja sinun välille, että olet mahdollisimman rauhallinen. Vältä siis stressiä ja negatiivisia tunteita kaikin tavoin. Jotta voisit saada tämän toteutumaan, voit kokeilla meditaatiota, rentoutumistekniikoita ja joogaa. Myös ympärilläsi olevat ihmiset voivat auttaa sinua pääsemään yli surusta ja ahdistuksesta.