Kehittäviä aktiviteetteja esikouluikäiselle lapselle - Äitiyden Ihme
 

Kehittäviä aktiviteetteja esikouluikäiselle lapselle

Sen lisäksi, että kehittävät aktiviteetit edistävät esikouluikäisten lasten psykomotorisia taitoja, ne ovat myös yleisesti hyödyllisiä. Ne voivat esimerkiksi opettaa lapselle arvoja, kuten vaikkapa sääntöjen noudattamisen kunnioittamista.
Kehittäviä aktiviteetteja esikouluikäiselle lapselle
María Alejandra Castro Arbeláez

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi María Alejandra Castro Arbeláez.

Viimeisin päivitys: 27 huhtikuuta, 2020

Elämän ensimmäiset vuodet valmistavat pohjan lapsen kognitiiviselle ja sosiaaliselle kehitykselle. On hyvin tärkeää tarjota kehittäviä aktiviteetteja esikouluikäiselle lapselle, sillä silloin kunnioitus sääntöjen noudattamiseen ja leikkimisen kautta tapahtuvaan oppimiseen vahvistuu.

Tällaiset kehitykselliset aktiviteetit ovat olennaisia niin kodin ympäristössä kuin päiväkodissakin. Oli lapsi sitten yksin tai ryhmässä, hän tarvitsee huomiota ja erilaisia asioita, joille omistautua. Lista erilaisista aktiviteeteista voi pelastaa monista tilanteista.

Kehittäviä aktiviteetteja esikouluikäiselle lapselle

Kehittävät aktiviteetit kotona

Muistipelit

Leikkaa yksivärisestä pahvista neliön muotoisia kortteja. Piirrä tai liimaa toiselle puolelle korttia jokin kuva lapsia kiinnostavasta aiheesta. Jos aiheena on esimerkiksi supersankarit, tulee kahteen korttiin liimata sama kuva. Tätä peliä voi käyttää mm. kirjainten, numeroiden tai muiden objektien opetteluun.

Kun kortit ovat valmiita, aseta ne kuva alaspäin. Vuorotellen lapsi yrittää etsiä kuvapareja korteista. Jokainen pelaaja kääntää kerrallaan kaksi korttia, ja jos kuvat eivät ole samoja, käännetään ne takaisin paikoilleen kuva alaspäin.

Aarteenmetsästys

Tämä klassikkoleikki viihdyttää niin lapsia kuin aikuisiakin. Voit muodostaa loputtoman määrän erilaisia variaatioita leikistä, riippuen tilasta, osallistujista sekä taidoista, joita haluat kehittää. Voit käyttää laatikoita aarteiden kätkentään tai piilottaa vihjelappusia erilaisten tavaroiden alle.

Leikin tavoitteena on löytää piilotettu aarre, ihanteellisesti jotain, jonka voisi jakaa kaikkien kesken. Toinen vaihtoehto on laittaa aarrelippaaseen paperinpala, johon on kirjoitettu jotakin arvoa kuvaava sana. Näin osanottajat voivat keskustella arvosta, jonka aarrelappu osoittaa.

Kehittäviä aktiviteetteja esikouluikäiselle lapselle - aarteenetsintä

Kapteeni käskee

Yksi esikouluikäisiä lapsia kehittävä aktiviteetti on Kapteeni käskee- leikki, joka on erityisen dynaaminen ja luovuutta edistävä vaihtoehto. Aluksi olisi hyvä, jos aikuinen ottaisi kapteenin roolin. Kun osanottajat seisovat hiljaa, kapteeni voi käskeä heitä tekemään erilaisia asioita, esimerkiksi “Kapteeni käskee seisomaan yhdellä jalalla”.

Tämä hauska leikki auttaa kehittämään lapsen motorisia taitoja. Jokainen lapsi saa itse ottaa kapteenin roolin vuorollaan ja antaa käskyjä muille osanottajille. Roolien vaihtelu auttaa itsevarmuuden rakentamisessa sekä rohkaisee käyttämään mielikuvitustaan.

Esterata

Jos huone on tarpeeksi tilava, esterata on hauska iltapäivän aktiviteetti. Lapset työskentelevät yhdessä muodostaakseen esteradan erilaisista esineistä. Esteradan valmistamiseen voi käyttää laatikoita, tyynyjä ja nukkeja – melkeinpä mitä vaan, mikä ei ole vaarallista.

Kun rata on valmis, lapset menevät paikoilleen. Vuorotellen lapset kulkevat radan läpi, jolloin otetaan myös aikaa sekuntikellolla. Esterata auttaa kehittämään ketteryyttä, nopeutta ja karkeamotoriikkaa.

Tarinoista piirtäminen

Jokainen tietää, että lapset rakastavat piirtämistä. Tässä aktiviteetissa kerrot lapsille lyhyen tarinan, jossa päähenkilöinä on lasten ikään sopivia hauskoja hahmoja. Kun olet kertonut tarinan, anna lapsille paperia ja värikyniä, ja pyydä heitä piirtämään kuulemansa tarina paperille.

Kun lapset ovat saaneet piirroksensa valmiiksi, he saavat keskustella piirrustuksistaan ja valitsemastaan tarinan hetkestä tai henkilöstä. Tämä on myös loistava tapa opettaa lapsille väreistä.

Viisi aistia

Muodosta huoneeseen viisi saarta, joista jokainen edustaa jotakin aistia. Lapsen päästessä saarelle, hänen tulee osoittaa kehonosaa, joka liittyy kyseiseen aistiin.

Esimerkiksi tuntoaistia edustavan saaren tulee sisältää erilaisia tekstuureja sisältäviä elementtejä, joita lapset voivat tunnustella käsillään. Näköaistia edustavan saaren sen sijaan tulisi sisältää värikkäitä elementtejä, jotka kannustavat lapsia visualisoimaan ja käyttämään mielikuvitustaan. Myös muiden saarten tulisi osoittaa edustamiaan aisteja samalla tavoilla.

Erilaiset aktiviteetit auttavat kehittämään mm. eri aisteja.

Suosituksia kehittäviin aktiviteetteihin

Näitä yksinkertaisia ohjenuoria seuraamalla aktiviteeteista tulee entistä hauskempia ja kehittävämpiä:

  • Vaihtele leikkejä ja pelejä, jotka kehittävät eri taitoja ja kykyjä.
  • Suosi ryhmä- ja tiimityöskentelyä edistäviä leikkejä.
  • Käytä taustamusiikkia tai opeta lapsille helppoja lauluja.
  • Vaihdelkaa rooleja, jotta jokainen lapsi pääsee kokeilemaan myös johtavaa roolia.

Kehittävät aktiviteetit esikouluikäisille lapsille voivat olla hyvin hauskoja kaikille. Perinteisiä leikkejä voi helposti muokata nykyaikaan sopiviksi.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Castellar Arrieta, G. M., González Escorcia, S. L., Santana Ramírez, Y., & Coronado, L. A. (2015). Las actividades lúdicas en el proceso de enseñanza aprendizaje de los niños de preescolar del Instituto Madre Teresa de Calcuta (Doctoral dissertation, Universidad de Cartagena). http://repositorio.unicartagena.edu.co:8080/jspui/handle/11227/2106
  • Elkonin DB. (1980). Psicología del juego. Madrid: Pablo del Río.
  • Félix, E. M. R., Ruiz, R. O., & Monks, C. P. (2008). Impacto de la actividad lúdica en el desarrollo de la competencia social. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(2), 193-202. [PDF] unirioja.es
  • Leseman PPM, Rollenberg L y Rispens J. (2001). Playing and working in kindergarten: Cognitive coconstruction in two educational situations. Early Childhood Research Quarterly, 16, 363-384.
  • Moreno, C. X. G., Solovieva, Y., & Rojas, L. Q. (2009). La actividad de juego temático de roles en la formación del pensamiento reflexivo en preescolares. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 2(3). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3407
  • Ortega R. (1992). El juego infantil y la construcción social del conocimiento. Sevilla: Alfar. Ortega R

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.