”4-7-8”: tekniikka lapsen nukkumaanmenon helpottamiseksi

19.8.2018

Jos pikkuisellasi on vaikeuksia nukkua, 4-7-8 -tekniikka voi olla hyvä apu rentoutumisen ja unensaannin helpottamiseksi.

Tämä tekniikka, jota kutsutaan nimellä ”4-7-8”, sisältää helpot vaiheet hengittämisen parantamiseksi pallean hallinnan avulla.

Tavoitteena on saada sisään enemmän happea, rentouttaa lihakset ja rauhoittaa pikkuisesi mieli.

4-7-8 -tekniikka, jonka loi Andrew Weil, University of Arizona -yliopiston professori, auttaa hallitsemaan hengitystä ja palauttamaan veren happimäärät normaalille tasolle.

Tämä vähentää sydämen lyöntinopeutta sekä auttaa lasta rentoutumaan ja nukahtamaan. Harjoite on luonnollinen rauhoittaja hermostolle.

Toisin kuin perinteisen lääketieteen menetelmät, tämä tekniikkka tehoaa välittömästi. Toiston ja harjoittelun avulla siitä tulee vieläkin tehokkaampi.

Kun lapsesi ottaa menetelmän käyttöön joka päivä, se muodostuu hyvin hyödylliseksi välineeksi nukkumaanmenon aikaan.

4-7-8 -tekniikka

4-7-8 –hengitysharjoite on hyvin yksinkertainen. Se ei vaadi paljon aikaa, ja sitä voidaan kokeilla missä vaan ja missä tahansa asennossa. Suorassa istuminen on kuitenkin ihanteellinen asento tälle harjoitteelle.

Ensin lapsesi tulisi laittaa kielensä kärki kitalaen reunaa vasten aivan ylähampaiden taakse. Kielen tulisi pysyä tässä asennossa koko harjoitteen ajan.

Sitten lapsen tulee hengittäää suun kautta kielen ympärillä. Jos tämä on epämukavaa, hän voi kokeilla huulten puristamista yhteen kevyesti.

Kolmas vaihe on hengittää ulos täysin suun kautta ja sisään hiljaa nenän kautta, lapsen laskiessa neljään mielessään.

Hänen tulisi pidättää hengitystään ja laskea seitsemään ennen kuin hän hengittää suun kautta ulos. Hän voi äännellä hiukan hengittäessään ulos, laskien kahdeksaan.

Jotta hän voisi tehdä koko harjoitteen kunnolla, hänen tulee toistaa tätä kokonaisuudessaan neljä kertaa.

lapsen uni

Helppo tekniikka

Tätä tekniikkaa käytettäessä lapsen tulisi siis aina hengittää sisään hiljaa nenän kautta ja ulos kovaäänisesti suun kautta.

Kielen kärjen tulee pysyä samassa asennossa, ja uloshengityksen tulee viedä kaksi kertaa niin kauan kuin sisäänhengityksen.

Aika, joka lapsellasi menee harjoitteen tekemiseen, ei ole tärkeintä, vaan 4-7-8 -suhde.

Jos pikkuisellasi on vaikeuksia pidättää hengitystä, voit aloittaa lyhyemmällä kestolla. Pidä vain suhteet samoina sisään- ja uloshengityksen välillä.

Kun lapsi on saanut hiukan harjoitusta, voit hidastaa rytmiä ja totuttaa hänet hengittämään sisään ja ulos syvään.

Tätä tekniikkaa käytettäessä lapsesi tulisi aina hengittää sisään hiljaan nenän kautta ja ulos kovaäänisesti suun kautta.

Muita vinkkejä lapsen saamiseksi nukkumaan helpommin

Älä anna pienokaisesi kärsiä unenpuutteen tuomista haitoista!

Vanhempana voit auttaa häntä saamaan hyvän yöunen luomalla johdonmukaisen ja ennalta-arvattavan nukkumaanmenon aikataulun.

Tämän tulisi sisältää noin 30 minuuttia rentouttavia aktiviteetteja, kuten tarinan tai rauhoittavan kylvyn.

Laita tummat verhot ikkunaan ja pidä muu koti niin hiljaisena kuin mahdollista. Tämä auttaa lastasi rauhoittumaan ja nukkumaan tyynesti.

Hän oli maailman ihanin lapsi, mutta äiti oli hyvillään, että sai hänet nukkumaan. – Ralph Waldo Emerson

lapsen uni

Hyvän unensaannin hyödyt

Hyvin nukkumisella on monia tärkeitä hyötyjä lapsellesi. Nämä kuuluvat kaikkein merkittävimpiin:

  • Se edistää kasvua. Kun lapset nukkkuvat, heidän elimistönsä tuottaa kasvuhormonia.
  • Hyvä yöuni lisää keskittymiskykyä. Tarpeellisen unen saanti parantaa lapsen keskittymiskykyä.
  • Se vähentää käytösongelmia. Sekä lapset että aikuiset voivat kärsiä käytösongelmista, kun he eivät saa tarpeeksi unta. Nämä voivat näkyä eri tavoilla.
  • Uni parantaa koulumenestystä. Lapset, jotka saavat tarpeeksi unta, pärjäävät paremmin koulussa. Yleisesti ottaen he ovat aktiivisempia ja valppaampia, ja heillä on parempi asenne. Uniongelmat voivat myös vaikuttaa negatiivisesti lapsen kognitiiviseen kehitykseen.
  • Se vähentää riskiä liikalihavuudesta. Lapset, jotka nukkuvat tarpeeksi, omaavat alemman riskin lapsuuden liikalihavuudesta. Tämä johtuu siitä, että ne hormonit, jotka hallitsevat nälkää, ovat suoraan yhteydessä unenlaatuun. Jos lapsi ei saa tarpeeksi unta, hänen ruokahalunsa ottaa vallan, eikä hän tiedä milloin hän on syönyt tarpeeksi.

Lapsen saaminen nukkumaan ajoissa on tärkeää monen elämän osa-alueen kannalta, ja nyt esittelemämme 4-7-8 -tekniikka voi olla todella hyödyllinen apu monille vanhemmille.

UUTISIA VERKOSSA