Kuinka auttaa lasta lukemisen aloittamisessa? - Äitiyden Ihme
 

Kuinka auttaa lasta lukemisen aloittamisessa?

Vanhemmat voivat auttaa lasta muutamilla yksinkertaisilla tavoilla tämän alkaessa harjoitella lukemista.
Kuinka auttaa lasta lukemisen aloittamisessa?
Azucena Fernández

Kirjoittanut ja tarkastanut opettaja Azucena Fernández.

Viimeisin päivitys: 21 joulukuuta, 2022

Lukutaito on yksi tärkeimmistä taidoista, jonka lapsi voi oppia. Tänään annamme muutamia vinkkejä siihen, miten vanhemmat voivat auttaa lasta lukemisen aloittamisessa. Käytettiinpä lukuharjoituksissa mitä tahansa metodia, nämä ohjeet ovat universaaleja ja käytännöllisiä.

Kuinka auttaa lasta lukemisen aloittamisessa?

Lukekaa yhdessä mahdollisimman paljon

Vanhempien on tärkeä noudattaa rutiinia, jossa lapselle luetaan joka aamu tai ilta. Aluksi riittää, että vanhempi lukee tarinaa ääneen, mutta siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa opetella lukemaan, hän voi liikuttaa sormeaan tekstin päällä vanhemman lukemisen tahdissa.

Näin hän tuntee olevansa osa aktiviteettia, vaikka hän ei pystyisikään lukemaan yhtä nopeasti kuin vanhempansa. Samalla hän oppii tunnistamaan kirjaimia ja sanoja entistä paremmin.

Kuinka auttaa lasta lukemisen aloittamisessa?

Valitse lasta kiinnostavaa luettavaa

Jos tietty aihe kiinnostaa lasta erityisen paljon, etsi kirja, jossa käytetään runsaasti aiheeseen liittyvää sanastoa. Mikäli aihe ei kiinnosta lasta lainkaan, hän kadottaa nopeasti motivaationsa. Kun lapsella on mahdollisuus tehdä omia päätöksiä ja vaikuttaa omaan oppimisprosessiinsa, hän on motivoituneempi ja innokkaampi opiskelemaan ja harjoittelemaan.

Lapsen vieminen vierailulle kirjastoon ja kirjakauppoihin ja hänen rohkaisemisensa tutustumaan kirjoihin voi olla erinomainen perheen yhteinen aktiviteetti siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa opetella lukemaan.

Pidä kirjaa prosessista

Lukemaan harjoittelevaa lasta on hyvä rohkaista pikkuhiljaa lukemaan haastavampia kirjoja ja tekstejä. Lapsen tulee siirtyä kirjoista, joissa on yksi sana yhdellä sivulla, kirjoihin, jotka sisältävät pidempiä lauseita. Lopulta hän pystyy lukemaan kokonaisia kappaleita.

Jos vanhemmat epäröivät, onko kirja lapselle liian vaikea, he voivat laskea yhdeltä sivulta kaikki sanat, joita lapsi ei ymmärrä.

Keskustelkaa siitä, mitä näette sivulla

Yksi hyvä taktiikka on käyttää kirjoja keskustelunavaajana tietystä aiheesta. Lukemisen jälkeen kannattaa keskustella hetken aikaa luetusta asiasta. Aiheen voi nostaa esiin myös myöhemmässä vaiheessa. Lapsen sanastoa voidaan kasvattaa keskittymällä sanoihin, joita teksti kuvaa, mutta joita ei ole kirjoitettu paperille.

Vältä lapsen vertaamista tämän ikätovereihin

Jokainen lapsi oppii lukemaan omaan tahtiinsa. Lukeminen on henkilökohtainen ja yksilöllinen kokemus, jonka aikana lapsi alkaa ymmärtää asioita itsestään ja pikkuhiljaa oppia, miten narratiivit toimivat.

Kuinka auttaa lasta lukemisen aloittamisessa?

Näin ollen se, että lasta verrataan muihin lapsiin, ei ole millään tapaa hyödyllistä. Tällainen vertailu on paitsi tarpeetonta, myös tehotonta ja vahingollista. Jokaisen lapsen yksilöllistä oppimistahtia ja -prosessia tulee kunnioittaa.

Älä painosta lasta

Lapsen pakottaminen lukemaan ennen kuin hän on siihen valmis, voi johtaa negatiivisiin reaktioihin ja aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Paine on aina epämotivoiva voima.Lapsi, jolla ei ole motivaatiota, ei koe mitään tehtävää miellyttäväksi tai hyödylliseksi, eikä hän halua suorittaa sitä uudestaan.

Keskustele lapsen opettajan kanssa

Jos lapsi ei pidä lukemisesta tai hänellä on vaikeuksia lukea sanoja, kyse saattaa olla lukihäiriöstä. Tilanteesta kannattaa keskustella ensin lapsen opettajan ja tämän jälkeen aiheeseen perehtyneen ammattilaisen kanssa. Mitä aikaisemmin lapsi saa ongelmaan apua, sen parempi.

Yhteenvetona voidaan todeta, että lukemaan opettelevan lapsen vanhempien tulee lukea paljon lapsen kanssa ja tehdä lukemisesta osa jokapäiväistä elämää. Lasta kannattaa rohkaista valitsemaan oma lukumateriaalinsa, eikä häntä saa painostaa asiassa.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • B. Bettelheim, K. Zelan,& J. Beltrán (1989). Aprender a leer. Crítica.
  • A.M.J. Herrera (2018). ¿De qué sirve leer y escribir? Transversalizar la lectura y escritura en la escuela para apostarle a la imaginación ya la creación. Análisis.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.