7 tapaa innostaa lasta luovaan kirjoittamiseen

24 heinäkuu, 2020
Luova kirjoittaminen on hyvä tapa tehostaa kielen oppimista ja lapsen yleistä kehitystä. Tänään kerromme, kuinka vanhemmat voivat stimuloida nuoren kirjoittajan alun luovuutta.

Lasten mielikuvitus on rajaton, ja he hyötyvät paljon siitä, että heitä rohkaistaan luovaan kirjoittamiseen. Sen avulla lapsi voi hyödyntää mielikuvitustaan, minkä lisäksi se on erinomainen tapa tehostaa kielen omaksumista ja kehitystä.

Etenkin opettajien kannattaa oppitunteja suunnitellessaan keksiä oppilaille aktiviteetteja, jotka kannustavat heitä luovaan kirjoittamiseen. Luovaa kirjoittamista voidaan harjoitella myös kotioloissa, mutta sitä ei kannata aloittaa liian aikaisin. 8-9 vuoden ikään mennessä suurin osa lapsista on oppinut lukemaan ja kirjoittamaan, ja tällöin on hyvä aika myös luovan kirjoittamisen aloittamiselle.

Luovan kirjoittamisen hyödyt lapselle

  • Luovuus on avain ongelmanratkaisutilanteissa. Tästä syystä luovuuteen kannustaminen ja luovuuden vahvistaminen kaikin mahdollisin keinoin on äärimmäisen hyödyllistä.
  • Luova kirjoittaminen on hauskaa ajanvietettä. Lapsi kokee tarinoiden maailman hyvin voimakkaasti ja on luonnostaan kiinnostunut kielen luovista mahdollisuuksista.
  • Luova kirjoittaminen parantaa lapsen asennoitumista oppimiseen. Se tehostaa havainnointia, muistia ja ymmärtämistä.
  • Luova kirjoittaminen on tärkeää kielen omaksumisen kannalta. Kun lapsi tekee erilaisia luovan kirjoittamisen harjoitteita, hänen sanavarastonsa laajenee ja hän oppii käyttämään kielen rakenteita jouhevammin.
7 tapaa innostaa lasta luovaan kirjoittamiseen

7 tapaa innostaa lasta luovaan kirjoittamiseen

1. Sarjakuvat ja piirrossarjat

Yksi tapa innostaa lasta luovaan kirjoittamiseen on pyytää lasta kirjoittamaan tarina annetuista kuvista. Anna lapselle neljästä viiteen kuvaa, ja pyydä häntä kirjoittamaan kuviin liittyvä tarina.

2. Innostava näytelmäkohtaus

Voit luoda näytelmäkohtauksen käyttäen nukkeja, leluja ja muita esineitä. Pyydä sitten lasta luomaan tarina sen pohjalta, mitä hän havaitsee. Kun käytät näytelmäkohtauksessa lapselle tuttuja esineitä – kuten lapsen lempilelua – aktivoituu lapsen mielikuvitus entisestään.

3. Taianomainen hahmo

Lapsi saa luoda hahmon materiaaleista, joita hän kotoaan löytää. Niitä voivat olla esimerkiksi pallo, kankaan pala, paperi ja jäätelöpuikon tikku. Pyydä lasta tekemään hahmolle kasvonpiirteet sekä nimeämään hahmo.

Lapsi saa itse päättää, mitä taianomaisia piirteitä hahmolla on. On tärkeää, että hahmo tähtää hyviin asioihin.

Seuraavaksi voit kysyä lapseltasi erilaisia skenaarioita, joissa taianomainen hahmo esiintyy. Lapsi voi kirjoittaa nämä tarinan muotoon paperille. Lopuksi lapsi voi yhdistää kaikki kirjoittamansa tarinat yhdeksi kirjaksi.

4. Tarina tulevaisuudesta

Monet lapset pitävät sellaisten tarinoiden kirjoittamisesta, joissa kuvittelevat olevansa jo aikuisia. Voit ohjata lasta antamalla etukäteen joitakin kysymyksiä. Tämä on hyvä harjoitus siinä mielessä, että lapsi saa pohtia omia tulevaisuuden suunnitelmiaan ja tavoitteitaan.

Luovassa kirjoittamisessa lapsi saa käyttää mielikuvitustaan

5. Supersankarin ja prinsessan kohtaaminen

Tässä harjoituksessa lapsi saa luoda tarinan, jossa kohtaavat supersankari ja prinsessa – joilla ei yleensä ole toisiinsa minkäänlaista yhteyttä. Lapsi voi esimerkiksi kirjoittaa tarinan Hämähäkkimiehestä ja Prinsessa Ruususesta. Tämä on loistava tapa antaa lapsen luovuudelle siivet.

6. Kuvaan kätketty tarina

Näytä lapselle aikakauslehden valokuvaa joko eläimestä tai ihmisestä. Kuvassa ihmisen tai eläimen taustalla tulisi olla jotain, esimerkiksi maisema. Pyydä sitten lasta kirjoittamaan tarina, joka kuvaan kätkeytyy.

7. Yhdistetyt tarinat

Tämä on loistava harjoitus kokonaiselle lapsiryhmälle. Lähtökohtana voit käyttää mitä tahansa edellä mainituista harjoituksista. Jokainen lapsi kirjoittaa paperille tarinan alun, ja antaa paperin eteenpäin seuraavalle. Toiselle paperille kirjoitetaan jatkoa tarinalle, ja annetaan sekin eteenpäin seuraavalle. Kierto jatkuu niin kauan, kunnes lapsi on saanut oman alkuperäisen paperinsa takaisin. Lapsi kirjoittaa omalle paperilleen tarinan lopun sen mukaan, mitä muut ovat samalle paperille kirjoittaneet.

Jotta edellä mainituista harjoituksista saisi parhaimman mahdollisen hyödyn irti, on tärkeää, että niitä olisi ohjaamassa aikuinen. Lapsi todennäköisesti tarvitsee hieman apuasi, kunnes saa harjoitusten ajatuksesta kiinni.

  • Alonso, L., & Aguirre de Ramírez, R. (2004). La escritura creativa en la escuela: una experiencia pedagógica (de, con) juegos lingüísticos y metáforas. Revista de Pedagogía.
  • Alvarez Rodríguez, M. I. (2009). Escritura creativa. Aplicación de las técnicas de Gianni Rodari. Educere, 13(44). https://www.redalyc.org/pdf/356/35614571010.pdf
  • Borbón, S. (2000). Estrategias para implementar la creatividad. Colombia: Magisterio