3 vinkkiä peruskoulun aloitukseen

04 elokuu, 2020
Esikoulusta peruskouluun siirtyminen on aina jännittävää ja monelle lapselle jopa haastavaa. Kun lasta autetaan aloittamaan peruskoulu menestyksekkäästi, hän saa rutkasti itseluottamusta uudessa ympäristössä toimimiseen.

Nuoren lapsen voi olla vaikea hyväksyä elämässään tapahtuvia isompia ja pienempiä muutoksia. Esikoulusta peruskouluun siirtyminen kuuluu isoihin muutoksiin ja on kaikille lapsille jännittävä ja osalle haastava askel. Tässä artikkelissa jaamme kolme vinkkiä lapsen peruskoulun aloitukseen kaikille niille vanhemmille, joiden lapsi aloittaa tänä syksynä koulutiensä.

Moni lapsi odottaa innolla koulun alkamista ja isojen lasten joukkoon siirtymistä. Vaikka ensimmäisen luokan aloittaminen voi tehdä lapsen onnelliseksi ja ylpeäksi, joidenkin lasten on vaikea sopeutua kouluelämään ja sen sääntöihin. Lapsi saattaa tuntea aluksi olonsa eksyneeksi tai yksinäiseksi ison oppilasjoukon keskellä. Siirtyessään esikoulusta peruskouluun lapsi saattaa myös menettää päivähoidosta ja esikoulusta tutut ystävänsä. Tällöin lapsen täytyy uuteen ympäristöön totuttelun lisäksi tutustua myös uusiin luokkatovereihin.

Huomioon täytyy ottaa myös muiden perheenjäsenten murheet ja pelot lapsen koulunkäynnin aloitusta koskien. Niin vanhemmille kuin vanhemmille sisaruksille ja isovanhemmillekin lapsen siirtyminen peruskouluun voi tarkoittaa muuttunutta vastuuta ja roolia. Lapsen koulunkäyntiin kun liittyy muun muassa koulutarvikkeiden hankkimista, vanhempainiltoja, kotitehtävien tekemisessä auttamista ja mahdollisesti erilaisten kuljetusten suunnittelua.

3 vinkkiä peruskoulun aloitukseen

Lapsen siirtyminen esikoulusta peruskouluun

Yleisesti ottaen lapsen siirtyminen esikoulusta peruskouluun ei ole ongelma, eikä aiheuta vanhemmille ylimääräistä huolta. On kuitenkin tärkeä ymmärtää, että joillekin lapsille tällainen muutos voi olla haastava. Siinä missä osa lapsista sopeutuu koulunkäyntiin välittömästi, toisilla prosessi on pidempi.

Tässä vaiheessa kehitystä lapsi on juuri siirtymässä esioperationaalisesta vaiheesta konkreettisten operaatioiden vaiheeseen. Psykologi Jean Piaget’n mukaan lapsi saavuttaa kehityksessään konkreettisten operaatioiden vaiheen noin 6-7-vuotiaana. Tämä muutos tapahtuu luonnollisesti, ja koulu mukautuu tähän muutokseen sen mukaisesti. Tämän uuden kehitysvaiheen aikana lapsi alkaa oppia loogisen päättelykyvyn käyttöä ja hänen matemaattiset kykynsä paranevat.

Kouluissa tehdään niin sanottua siirtymäsuunnittelua, mikä tarkoittaa sellaisten aktiviteettien hyödyntämistä, jotka sopivat peruskoulun aloittavan lapsen ikään ja kehitysvaiheeseen. Koulut muokkaavat opetussuunnitelmiaan tämän ikäisten lasten tarpeiden mukaan.

3 vinkkiä peruskoulun aloitukseen

1. Tarkkaavaisuuden ja keskittymiskyvyn kehittäminen

Siirtyessään kouluun lapsen on kyettävä keskittymään entistä paremmin ja osattava odottaa vuoroaan. Vanhemmat voivat auttaa lasta kotona erilaisten muistia ja keskittymiskykyä parantavien harjoitusten avulla. Esimerkiksi lauta- ja korttipelit ovat loistava keino kehittää lapsen tarkkaavaisuutta ja muistia.

3 vinkkiä peruskoulun aloitukseen

2. Lukeminen

Noin 40 % lapsista oppii lukemaan jo esikoulussa ja suurin osa ensimmäisen luokan syyslukukaudella. Vanhemmat voivat tukea lapsen lukemisen ja kirjoittamisen harjoittelua esimerkiksi osoittamalla kirjaimia samalla, kun lapselle luetaan tarinaa. Lapsen voi viedä tutustamaan kirjastoon ja kirjakauppoihin, ja on tärkeää, että hänelle luetaan säännöllisesti. Mitä enemmän lapsi lukee vanhempiensa ja muiden aikuisten kanssa, sitä varmemmin hän rakastuu lukemiseen ja kirjoihin.

3. Kotitehtäviin motivointi

Peruskoulun aloittaminen tarkoittaa myös kotitehtävien tekemisen aloittamista. Jokainen vanhempi tietää, että läksyt voivat olla yksi suurimmista taistelun aiheista kotona. Alkuun lapsi tarvitsee kotitehtävien tekemisessä paljon vanhempiensa apua, tukea ja motivointia. Vanhempien täytyy kuitenkin tehdä lapselle alusta asti selväksi, että läksyt ovat hänen, eivät vanhempien, vastuu. Vanhemmat voivat auttaa lasta kotitehtävissä, mutta eivät tehdä niitä hänen puolestaan.