Kuinka auttaa teini-ikäistä, jolla on oppimisvaikeuksia? - Äitiyden Ihme
 

Kuinka auttaa teini-ikäistä, jolla on oppimisvaikeuksia?

Kuinka auttaa teini-ikäistä, jolla on oppimisvaikeuksia?
María José Roldán

Kirjoittanut ja tarkastanut kasvatuspsykologi María José Roldán.

Viimeisin päivitys: 21 joulukuuta, 2022

Oppimisvaikeudet eli opetettavien taitojen oppimisen vaikeudet ilmenevät hitaana tai poikkeavana taitojen omaksumisena. Arvioiden mukaan jopa 5-20 % ihmisistä on jonkin tyyppisiä oppimisvaikeuksia. Tämän tyyppiset ongelmat voivat olla suuri kolaus etenkin teini-ikäisen itsetunnolle, sillä tässä vaiheessa sosiaaliset suhteet ja muiden silmissä hyvältä näyttäminen ovat erityisen tärkeitä asioita. Oppimisvaikeuksista kärsivä nuori saattaa turhautua nopeasti ja uskoa, ettei vaivannäkö kannata, sillä asiat eivät kuitenkaan tule muuttumaan. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa, mutta usein teini tarvitsee aikuisten tukea selvitäkseen oppimisvaikeuksien kanssa.

Enemmän kuin mitään muuta, teini-ikäinen haluaa olla normaali ja samanlainen kuin kaikki muutkin. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että tyypillisesti kaikki nuoret pukeutuvat samankaltaisesti, käyttävät samanlaista kieltä ja kuuntelevat keskenään samanlaista musiikkia. Nuori ei halua tulla leimatuksi hitaaksi, tyhmäksi tai tyypiksi, jolla on oppimisvaikeuksia. Hän haluaa kuulua joukkoon ja tulla muiden hyväksymäksi.

Vaikka yksikään nuori ei halua kärsiä oppimisvaikeuksista, diagnoosi voi olla myös helpotus, sillä se selittää, miksi tietty taito tai oppiaine aiheuttaa vaikeuksia. Teinin kanssa kannattaa keskustella avoimesti siitä, mitä diagnoosi ja oppimisvaikeudet ylipäätään tarkoittavat. Hänelle on myös hyvä kertoa, että moni muukin hänen ikätovereistaan on täysin samassa tilanteessa ja joutuu kamppailemaan oppimisen edistämiseksi.

Kuinka auttaa teini-ikäistä, jolla on oppimisvaikeuksia?

Kuinka auttaa teini-ikäistä, jolla on oppimisvaikeuksia?

Oppimisvaikeuksiin on mahdollista löytää hyviä selviytymiskeinoja, eikä kenenkään kannata jäädä yksin ongelmiensa kanssa. Nuori voi tehdä itsekin paljon oppimisensa hyväksi hyödyntämällä omia vahvuuksiaan ja kehittämällä omia työskentelytapojaan. Hyviä malleja oppimiseen voi etsiä ja omaksua esimerkiksi läheisiltä, opiskelutovereilta ja opettajilta. Myös järjestöt, kirjastot ja opistot tarjoavat erilaisia tukimuotoja. Oppimista voi helpottaa myös asianmukaisilla apuvälineillä.

Kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää, jotta nuori jaksaa tehdä työtä oman oppimisen eteen. Oppimisvaikeuksien salaaminen tai peittely ei kannata, sillä tämä voi kuluttaa valtavasti energiaa, mikä taas on pois oppimiseen käytettävistä voimavaroista. Toisinaan oppimisvaikeuksiin tarvitaan myös kuntoutusta.

  • Yksilöllinen terapia. Lyhytkestoinen yksilöllinen terapia voi auttaa joitakin nuoria käsittelemään oppimisvaikeuksiaan ja niihin liittyvää erilaisuuden tunnetta. Hyvä terapeutti voi auttaa nuorta keskittymään omiin vahvuuksiinsa ja heikkouksiinsa tavalla, joka saa hänet hyväksymään sen, mitä hän tulee kohtaamaan tulevina vuosina.
  • Tukiryhmät. Jotkut koulut ja kunnat järjestävät tukiryhmiä nuorille, joilla on oppimisvaikeuksia. Tämän tyyppinen vertaistuki voi olla hyvin hyödyllistä.
  • Erilaiset järjestöt. Vanhempien kannattaa ottaa selvää erilaisista oppimisvaikeuksiin erikoistuneista järjestöistä, joiden kautta saa aiheesta kattavasti tietoa ja tukea nuoren ongelmiin.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.