Rinnakkaiseloa koskevia sääntöjä leikkipuistoon
 

Rinnakkaiseloa koskevia sääntöjä leikkipuistoon

Kun leikkipuistoon laaditaan tietyt säännöt, päivä siellä sujuu mukavammin.
Rinnakkaiseloa koskevia sääntöjä leikkipuistoon
Maria Fátima Seppi Vinuales

Tarkistanut ja hyväksynyt: psykologi Maria Fátima Seppi Vinuales.

Viimeisin päivitys: 07 toukokuuta, 2023

Leikkipuistoon meneminen on lapsille erittäin hyödyllistä. Se on ulkotila, jossa he pääsevät kiipeilemään, juoksemaan ja hyppimään häiritsemättä naapurin nokosia tai aiheuttamatta melua kerrostalossa. Leikkipuistossa oleskelu voi kuitenkin johtaa konflikteihin, jos emme laadi tiettyjä sääntöjä lapsillemme. Katsotaanpa muutamia rinnakkaiseloa koskevia sääntöjä leikkipuistoon.

Rinnakkaiseloa koskevia sääntöjä leikkipuistoon

1. Leikkivälineiden jakaminen

Leikkipuistossa on lähes aina muitakin lapsia, joten lasten on tärkeää oppia jakamaan leikkivälineitä. Jos lapsemme esimerkiksi käyttää trampoliinia ja muutkin lapset haluavat päästä hyppimään, heidän tulee vaihdella vuoroja.

2. Lasten on ilmoitettava, missä he milloinkin ovat

Jos lapset haluavat vaihtaa laitetta tai siirtyä toiseen paikkaan, heidän tulee ilmoittaa siitä meille, jotta voimme mennä perässä. Vaikka toinen aikuinen tarjoutuisi vahtimaan heitä, vaikka se olisi luokkakaverin äiti, lasten on ilmoitettava siitä etukäteen. Näin emme turhaan säikähdä.

3. Puistosta huolehtiminen

Lapsi heittää roskia roskakoriin puistossa.
On tärkeää, että lapset oppivat huolehtimaan leikkipuistosta ja kunnioittamaan luontoa. Yksi hyvä toimenpide on näyttää heille, missä roskakorit sijaitsevat.

Puiston asianmukainen käyttö ja hoito on erittäin tärkeää. Tähän kuuluu roskien vieminen roskakoreihin ja se, että kukkia ei poimita kasveista vain siksi, että pidämme niistä. Lasten tulee oppia kunnioittamaan ja pitämään huolta luonnosta sekä yhteisistä tiloista.

4. Älä ota vastaan ruokaa tai juomaa muilta

Meidän tulee huomauttaa lapsillemme, että heidän ei ole suositeltavaa syödä tai juoda muiden ihmisten tarjoamia ruokia tai juomia. Jos he ovat nälkäisiä tai janoisia, he voivat ilmoittaa siitä meille, niin hoidamme asian. Joskus lapset tarjoavat omia välipalojaan ikätovereilleen. On tärkeää kertoa heille, että jakaminen on sallittua, mutta koska emme tunne muita lapsia tai näiden vanhempia, on parempi olla tekemättä niin. Emme esimerkiksi tiedä, onko jollakin lapsella allergioita tai keliakia tai saako hän juoda tarjottua juomaa, kuten sokeripitoista mehua.

5. Lelujen jakaminen

On tärkeää pitää huolta omista tavaroista, mutta meidän on myös näytettävä lapsille, että leluja saa jakaa. Muista, että etenkin pienet lapset haluavat käyttää myös muilla lapsilla olevia leluja, mutta heidän tulee aina pyytää ensin lupa.

6. Toisten kunnioittaminen

Toisten kunnioittaminen on yksi sääntö, joka helpottaa leikkipuistossa olemista. Kunnioitus ja hyvä yhteiselo muiden ihmisten ja oman perheen kanssa syntyy muun muassa siitä, että ketään ei pilkata, ketään ei jätetä porukan ulkopuolelle eikä kenenkään kaatumiselle tai pelissä häviämiselle naureta. Lyhyesti sanottuna kyse on empatian opettamisesta.

7. Tee varotoimia

On erittäin tärkeää opettaa lapset olemaan tarkkaavaisia ja tekemään tiettyjä varotoimia. Sen lisäksi, että me vanhemmat pidämme huolta lastemme turvallisuudesta, meidän tulee antaa heille ohjeita siihen, kuinka puistossa olevia laitteita käytetään ja mihin asioihin heidän tulee kiinnittää huomiota. Jos he esimerkiksi aikovat pelata jalkapalloa, heidän on varottava potkimasta palloa liian lujaa, koska muihin voi sattua. Näin opetamme heitä pikkuhiljaa olemaan varovaisia ja vastuullisia itsensä ja muiden suhteen.

Saatat olla kiinnostunut tästäkin artikkelista: Vauvan aktiviteetit ulkoseikkailupuistoissa ja puuhapaikoissa

Lapset pelaavat jalkapalloa puistossa.
Pallopelit ovat lasten suosikkeja. On kuitenkin tärkeää, että he harrastavat niitä sopivassa paikassa ja muita ihmisiä häiritsemättä.

Muutamia avainasioita sääntöjen laatimiseksi leikkipuistoon

Sääntöjen on oltava selkeitä ja johdonmukaisia. Ne eivät missään tapauksessa saa olla ristiriitaisia. Lisäksi niihin on liitettävä selitys niiden oikeasta toteuttamistavasta. Esimerkiksi roskakorien käytön osalta on tärkeää näyttää lapsille, missä ne sijaitsevat, kun menemme puistoon ensimmäistä kertaa. Meidän ei tule olettaa, että lapset tietävät sen jo.

Toisaalta silloin, kun joudumme rikkomaan jotakin sääntöä, lapsille tulisi selittää syy. Jos esimerkiksi aina käskemme heitä menemään pissahädän yllättäessä vessaan, ja he yhtäkkiä ilmoittavat, että he pissaavat pian housuihinsa eivätkä pysty pidättelemään vessaan asti, voimme olla joustavia ja antaa heidän tehdä sen puun takana. On kuitenkin tärkeää tehdä selväksi, että kyseessä on poikkeustapaus. Muutoin he seuraavalla kerralla ajattelevat, että he voivat hyvin pissata puun juureen.

On myös pidettävä mielessä, että rajojen on oltava lasten iän mukaisia. Eli emme voi odottaa pieniltä lapsilta samaa itsehillintää ja käyttäytymistä kuin teini-ikäisiltä.

Saatat olla kiinnostunut tästäkin artikkelista: 5 syytä, miksi lasten tulisi saada liata itsensä

Kuinka laatia rinnakkaiseloa koskevia sääntöjä leikkipuistoon

Meidän ei tule aiheuttaa lapsille sellaista tunnetta, että olemme laatineet säännöt ilkeyttämme. Päinvastoin, ne perustuvat tiettyihin arvoihin eikä niitä ole keksitty hetken mielijohteesta ilman hyvää syytä. Kaikessa on kyse yksimielisyydestä, sopimuksista ja neuvotteluista.

Lapsille on hyvä selittää syyt sääntöihin. Ne ovat välttämättömiä, jotta saamme mielenrauhan, pysymme turvassa ja vältymme haavereilta. Sääntöjen tarkoituksena on suojella lapsia, ei kieltää heiltä asioita. Näin luomme positiivisen kurinpidon kautta perustan sille, että lapset osaavat tehdä hyviä päätöksiä vastaisuudessa eivätkä vain seuraa sääntöjä sokeasti.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Seitun, Maritchu (2013), Capacitación emocional para la familia, Grijalbo.
  • Bilbao, Alvaro (2015) El cerebro del niño explicado a los padres.Plataforma Actual.
  • Brizuela Tornés, G., González Brizuela, C., González Brizuela, Y., & Sánchez Pacheco, D. (2021). La educación en valores desde la familia en el contexto actual. MEDISAN, 25(4), 982-1000. Recuperado de http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3853

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.