Tomaatin hyödyt raskauden aikana
 

Tomaatin hyödyt raskauden aikana

Tomaatteja on erittäin suositeltavaa syödä raskauden aikana, koska sekä äiti että vauva saavat niistä useita hyötyjä.
Tomaatin hyödyt raskauden aikana

Viimeisin päivitys: 18 marraskuuta, 2022

Tomaatti on eräänlainen hedelmä, jolla on useita hyötyjä raskaana oleville naisille. Tomaatteja suositellaan syömään kaikissa elämänvaiheissa, mutta erityisen tärkeää niiden kulutus on raskauden aikana. Niitä on tärkeää syödä säännöllisesti, sillä onhan kyseessä yksi niistä ruoka-aineista, joissa on voimakkaimpia antioksidantteja. Tässä artikkelissa kerromme, mitkä ovat tomaatin hyödyt raskauden aikana.

Hedelmiä ja vihanneksia tulee syödä päivittäin vähintään viisi annosta. Tämä on suotuisaa mistä tahansa syystä johtuvan kuolemanriskin pienentämiseksi ja sairauksien ehkäisemiseksi vuosien myötä. On syytä huomata, että tomaatit eivät sisällä ainoastaan antioksidantteja, vaan niistä saa myös erinomaisia mikroravintoaineita.

Tomaatin hyödyt raskauden aikana

Kunhan tomaatteja syödään kohtuudella, ne ovat lähes välttämätöntä ravintoa odottavalle äidille. Tässä tomaatin hyödyt raskauden aikana.

Ne edistävät sikiön kehitystä

Tomaateista saa kalsiumia, jota sikiön luusto tarvitsee kehittyäkseen. On kuitenkin tärkeää ylläpitää myös hyvää D-vitamiinitasoa elimistössä. Tämä ravintoaine varmistaa kalsiumin kiinnittymisen kudoksiin ja ehkäisee rakenteellisia muutoksia. Tämän vahvistaa Frontiers of Hormone Research -lehdessä julkaistu tutkimus.

Tomaatin hyödyt raskauden aikana ovat monet.
Tomaattien syönti raskauden aikana auttaa ehkäisemään anemiaa ja parantaa suolen sisällön läpikulkua. Lisäksi se edistää sikiön oikeanlaista kehitystä.

Tomaatit auttavat ehkäisemään anemiaa

Tomaateista saa myös C-vitamiinia. Tämä on keskeinen ravintoaine kalsiumin imeytymisen lisäämiseksi suolistosta. Sitä tarvitaan myös anemian ehkäisyyn, joka on suhteellisen yleinen raskauden aikana. Veren tilavuuden kasvu voi johtaa riittämättömään raudan määrään elimistössä, jolloin tarvitaan lisärautaa. Tämän osoittaa Annals of the New York Academy of Sciences -lehdessä julkaistu tutkimus.

Tomaatit auttavat parantamaan suolen toimintaa

Tomaateissa on paljon kuitua, joka auttaa parantamaan suolen toimintaa. Kuitu lisää ulostemassaa, stimuloi suolen mekanoreseptoreita ja tehostaa sen motiliteettia. Tämä ehkäisee ummetusta, jota myös esiintyy usein raskauden aikana.

Tomaattien syöntiin liittyvät varotoimet raskauden aikana

Tomaatit voivat lisätä mahalaukun happamuutta, minkä vuoksi niitä tulee syödä maltillisesti. Raskauden aikana liikahappoisuuden ja närästyksen riski kasvaa sikiön elimiin kohdistaman paineen vuoksi. Jos tällaista epämukavuutta ilmenee, on ruokavalioon tehtävä muutoksia.

Yhdestä päivittäisestä tomaatista ei pitäisi olla haittaa, vaan sillä voi päinvastoin olla useita suotuisia vaikutuksia. Tämän hedelmän syönti takaa riittävän antioksidanttien saannin – nämä auttavat ehkäisemään aineenvaihduntasairauksia sekä äidillä että sikiöllä.

Tomaatteja voi käyttää eri tavoin. Niitä voi sisällyttää sellaisenaan moniin valmisteisiin, kuten salaatteihin. Niitä voi myös soseuttaa kastikkeeksi, joka sopii ihanteellisesti esimerkiksi muiden vihannesten, lihan tai kalan kanssa. Tomaateista voi valmistaa myös gazpachoa, kunhan kurkun ja valkosipulin määrää rajoitetaan äsken mainitun liikahappoisuuden vuoksi. Kaikki riippuu yksilöllisestä sietokyvystä.

Närästys lisääntyy raskauden aikana.
Tomaattien syönnin mahdollisia haittapuolia ovat liikahappoisuus ja närästys. Tämän voi välttää syömällä niitä maltillisesti.

Tomaatin hyödyt raskauden aikana ovat moninaiset

Tomaattien syönti raskauden aikana hyödyttää siis usealla tavalla. Niitä tulisi olla ruokavaliossa säännöllisesti, sillä ne ovat hyvä antioksidanttien ja välttämättömien mikroravintoaineiden lähde. Nämä tehostavat kehon fysiologista toimintaa ja auttavat ehkäisemään kroonisia ja monitekijäisiä sairauksia.

Muista lopuksi, että raskausaikana ruokavalion tulee olla optimaalinen. Joitakin elintarvikkeita tulee välttää tai rajoittaa, jotta vältetään sikiölle mahdollisesti kohtalokkaat ruokamyrkytykset. Toinen perustavanlaatuinen asia on aktiivisena pysyminen. Istuma-asentoon painottuvaa elämäntyyliä kannattaa välttää. Säännöllinen liikunta on aina hyödyllistä, mutta se tulee mukauttaa raskauteen. Tämä pienentää ylipainon ja raskausdiabeteksen riskiä.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
6 terveellistä ruoka-ainetta lievittämään raskausajan epämukavuutta
Äitiyden Ihme
Lue se täällä Äitiyden Ihme
6 terveellistä ruoka-ainetta lievittämään raskausajan epämukavuutta

Tässä artikkelissa kerromme, mitä ruoka-aineita kannattaa nauttia raskausajan epämukavuutta lievittääksesi. Jatka lukemista!