Ihanteellisia hedelmiä raskaana oleville naisille
 

Ihanteellisia hedelmiä raskaana oleville naisille

Alta löydät ihanteellisia hedelmiä raskaana oleville naisille. Pyri sisällyttämään niitä tasapainoiseen ja monipuoliseen ruokavalioon.
Ihanteellisia hedelmiä raskaana oleville naisille

Viimeisin päivitys: 16 tammikuuta, 2022

On olemassa joitakin ihanteellisia hedelmiä raskaana oleville naisille. Tasapainoisen ruokavalion ja tietysti muutoinkin terveellisten elämäntapojen yhteydessä ne tarjoavat lukuisia hyötyjä keholle. Alla kerromme, mitkä nämä hedelmät ovat.

Hedelmät auttavat paitsi ravitsemaan ja nesteyttämään kehoa myös ylläpitämään tervettä painoa kuitupitoisuutensa ansiosta. Tästä syystä niitä on tärkeää sisällyttää ruokavalioon päivittäin välipaloina tai pääaterioilla.

Ihanteellisia hedelmiä raskaana oleville naisille

Papaija

Papaija sisältää runsaasti papaiinia (mistä sen nimikin on peräisin), entsyymiä, jolla on erinomaisia ruoansulatusta edistäviä ja kipua lievittäviä ominaisuuksia ja joka on sopii loistavasti helpottamaan hidasta ruoansulatusta raskaana olevilla naisilla.

Papaija sisältää myös runsaasti antioksidantteja, kivennäisaineita ja vitamiineja, kuten E-vitamiinia, jotka edistävät kehon terveyttä monin tavoin.

Raskaana olevien kannattaa syödä papaijaa.

Säännöllinen papaijan syönti auttaa:

  • Parantamaan ihon terveyttä
  • Torjumaan vatsan turvotusta
  • Ehkäisemään ja hoitamaan ummetusta
  • Vahvistamaan immuunijärjestelmää
  • Säätelemään verensokeria
  • Antamaan puhtia
  • Parantamaan ruoansulatuskanavan yleistä terveyttä
  • Lievittämään närästystä (joka on hyvin yleistä raskauden aikana)

Mandariinit ovat ihanteellisia hedelmiä raskaana oleville naisille

Myös mandariinit ovat ihanteellisia hedelmiä raskaana oleville naisille. Niillä on herkullinen maku ja erinomainen ravintosisältö, jossa on erityisesti A-, C- ja E-vitamiinia. Ne sisältävät myös runsaasti kaliumia, magnesiumia, fosforia, foolihappoa ja muita ravintoaineita.

Mandariinit auttavat vahvistamaan immuunijärjestelmän terveyttä, mikä auttaa torjumaan infektioita. Toisaalta ne auttavat myös ylläpitämään ihon hyvää terveyttä stimuloimalla kollageenin ja karoteenin tuotantoa.

Mandariinien syönnistä on hyötyä myös vauvalle, sillä niiden ravintoaineet osallistuvat hermoston ja kudosten kehittymiseen sekä punasolujen muodostumiseen.

Mandariinit ovat ihanteellisia hedelmiä raskaana oleville naisille.

Mandariinin syöminen linssiaterian jälkeen parantaa raudan imeytymistä; tästä on erittäin paljon hyötyä anemian ehkäisyssä raskauden aikana.

Omenat ovat ihanteellisia hedelmiä raskaana oleville naisille

Kolmas ihanteellinen hedelmä raskaana oleville naisille on omena. Se on erittäin monipuolinen hedelmä, jolla on erinomainen ravintosisältö myös vauvalle. Omenat sisältävät antioksidantteja, kivennäisaineita ja monia eri vitamiineja, jotka auttavat:

  • Parantamaan ihon terveyttä
  • Taistelemaan vapaiden radikaalien vaikutusta vastaan
  • Lievittämään erilaisia maha-suolikanavan oireita
  • Hoitamaan ummetusta ja ripulia luonnollisesti (sen mukaan, ovatko ne tuoreita vai kypsennettyjä)
  • Säätelemään kolesterolin imeytymistä ja verensokeritasoja
  • Torjumaan nesteen kertymistä
  • Ehkäisemään hampaiden reikiintymistä (kun hedelmä syödään luontaisessa muodossaan)
Omenat ovat ihanteellisia hedelmiä raskaana oleville naisille.

Omenat tunnetaan kauneuden hedelminä, minkä vuoksi moni syö niitä päivittäin pitääkseen yllä tervettä ulkonäköä.

Persikat

Persikat ovat mehukkaita hedelmiä, jotka sisältävät runsaasti nestettä, minkä vuoksi ne auttavat helteellä ja ehkäisevät kuivumista. Lisäksi ne sisältävät runsaasti raskausaikana tarpeellisia vitamiineja ja kivennäisaineita, kuten kaliumia, magnesiumia, jodia sekä A-, C-, B1-, B2- ja B6-vitamiineja.

Yleisten uskomusten mukaan persikoilla on vielä diureettisia ominaisuuksiakin, jotka auttavat ehkäisemään nesteen kertymistä. Tämän väittämän tueksi ei kuitenkaan ole tieteellistä näyttöä.

Mansikat

Myös mansikat ovat ihanteellisia hedelmiä raskaana oleville naisille. Erilaisten tutkimusten mukaan ne sisältävät useita aktiivisia ainesosia, joiden vuoksi niillä on keholle hyödyllisiä ominaisuuksia. Säännöllinen mansikoiden syönti voi ehkäistä tulehdussairauksia, lihavuutta ja oksidatiivista stressiä sekä pienentää sydän- ja verisuonisairauksien sekä joidenkin syöpien riskiä.

Kaiken tämän lisäksi ne sisältävät runsaasti C- ja K-vitamiinia, kaliumia ja magnesiumia, minkä vuoksi niistä on paljon hyötyä raskaana oleville naisille, esimerkiksi immuunijärjestelmän vahvistuminen. Lisäksi ne edistävät vauvan asianmukaisen kehityksen kannalta tarpeellisen raudan imeytymistä suolistosta.

Mango

Mango sisältää paljon helposti sulavia sokereita, mikä tekee siitä terveellisen ja raskauden aikana hyödyllisen energianlähteen. Se sisältää runsaasti myös kivennäisaineita, kuten magnesiumia, kalsiumia ja kaliumia. Mangossa on myös paljon kuitua, minkä vuoksi siitä on apua raskauden aiheuttaman ummetuksen torjumisessa.

Banaanit ovat ihanteellisia hedelmiä raskaana oleville naisille

Viimeinen hedelmä listallamme on banaani. Sen lisäksi, että banaaneissa on runsaasti raskaana oleville naisille välttämättömiä kivennäisaineita ja vitamiineja, tutkimukset ovat osoittaneet, että ne sisältävät myös antioksidantteja ja lisäävät A-vitamiinin määrää elimistössä. Runsaan kaliumpitoisuutensa vuoksi ne voivat myös auttaa lievittämään oksentelua ja pahoinvointia raskauden aikana.

Yhteenveto

On tärkeää pitää mielessä, että vaikka olemmekin esitelleet ihanteellisia hedelmiä raskaana oleville naisille, ruokavalioon tulisi sisällyttää myös muita vaihtoehtoja ja yhdistelmiä. Kaikkein tärkeintä on pitää ruokavalio tasapainoisena syömällä monipuolisesti. Terveellisen ruokavalion pahin vihollinen on yksipuolisuus.

Muita raskauden aikana suositeltavia hedelmiä ovat muun muassa tomaatit, ananakset, kiivit, luumut ja appelsiinit.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Mitä hedelmiä syödä raskaana ollessa?
Äitiyden Ihme
Lue se täällä Äitiyden Ihme
Mitä hedelmiä syödä raskaana ollessa?

Raskauden aikana olisi hyvä syödä ainakin 3-4 annosta hedelmiä joka päivä.



  • Ali, Amanat & Devarajan, Sankar & Waly, Mostafa & M. Essa, Mohamed & S. Rahman, M. (2002). Nutritional and Medicinal Values of Papaya (Carica Papaya L.). 
  • Gugusheff J. R, Ong Zh Y, et al. A maternal “junk food” diet reduces sensitivity to the opioid antagonist naloxone in offspring postweaning. The FASEB Journal. Marzo 2013. 27.
  • Jang, Won et al. “Maternal fruit and vegetable or vitamin C consumption during pregnancy is associated with fetal growth and infant growth up to 6 months: results from the Korean Mothers and Children’s Environmental Health (MOCEH) cohort study.” Nutrition journal vol. 17,1 105. 12 Nov. 2018, doi:10.1186/s12937-018-0410-6.
  • Mayo Clinic. Alimentación durante el embarazo: enfócate en estos nutrientes esenciales. Abril 2022.
  • See-Ling Loy, M Marhazlina, Y Nor Azwany y JM Hamid Jan. Higher intake of fruits and vegetables in pregnancy is associated with birth size. Southeast Asian J Trop Med Public Health. Vol 42 No. 5 September 2011.