Onko normaalia, että odottava äiti nukkuu paljon?

20 toukokuu, 2020
Nainen väsyy yleensä raskaana ollessaan tavallista helpommin ja näin myös nukkuu normaalia enemmän.

Raskauskuukaudet ovat aikaa, jolloin uni ja lepo kannattaa ottaa tavallista vakavammin. Raskaus voi olla naisen keholle stressaava kokemus – tämä pitää paikkansa etenkin ensimmäisen ja kolmannen raskauskolmanneksen osalta. Runsas lepo onkin erinomainen tapa vähentää emotionaalista stressiä ja fyysistä epämukavuutta. On täysin normaalia ja ymmärrettävää, että odottava äiti nukkuu paljon.

Yleisesti ottaen raskaana olevan naisen tulisi nukkua vähintään 8 tuntia yössä. On tärkeää opetella noudattamaan säännöllisiä nukkuma-aikoja, sillä tämä ehkäisee raskauden aikasta uupumusta ja tiettyjä muita raskauteen liittyviä ongelmia.

Raskauden aikainen uupumus

Innostus lapsen saapumisesta yhdistettynä äitiyden mukanaan tuomiin pelottaviin asioihin voi olla stressaavaa. Tämä voi saada odottavan äidin tuntemaan olonsa normaalia väsyneemmäksi, mutta myös vaikuttaa unen laatuun.

Uupumus on usein ensimmäisiä raskauden mukanaan tuomia oireita, ja odottava äiti tarvii usein raskauden vaiheesta riippuen tavallista enemmän lepoa. Ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana nainen voi haluta nukkua normaalia enemmän. Tämä johtuu lisääntyneestä keltarauhashormonin erityksestä. Keltarauhashormoni, eli progesteroni, muokkaa estrogeenin myötävaikutuksella kohtua sikiön kasvulle sopivaksi.

Raskauden toinen kolmannes on onneksi usein ensimmäistä helpompi, ja tässä vaiheessa odottava äiti saa yleensä nukuttua paremmin. Kevyen liikunnan harrastaminen vaikuttaa yleensä suotuisasti nukkumiseen ja unen laatuun, kunhan kuntoilu ei tapahdu juuri ennen nukkumaanmenoa.

Raskauden edetessä viimeiselle kolmannekselle, odottava äiti alkaa jälleen tuntea itsensä väsyneeksi. Kasvava lapsi kuormittaa naisen kehoa ja aiheuttaa tälle stressiä.

Onko normaalia, että odottava äiti nukkuu paljon?

Yleisesti ottaen on täysin normaalia, että odottava äiti nukkuu paljon, ja moni raskaana oleva nainen tarvitsee runsaasti lepoa. Osa naisista nukkuu tavallista enemmän läpi koko raskauden. Tärkeintä on, että odottava äiti pitää huolta itsestään ja terveydestään ja sitä kautta myös lapsesta. Tämä tarkoittaa levon lisäksi terveellistä ruokavaliota, kevyttä liikuntaa ja yleisesti ottaen terveitä elämäntapoja.

On tärkeää kuunnella omaa kehoaan ja antaa sen levätä, jos olo tuntuu väsyneeltä. Etenkin ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana keho joutuu sopeutumaan moniin sille vieraisiin asioihin.

Suosittelemme odottavaa äitiä keskustelemaan aiheesta kumppaninsa kanssa ja kysymään, onko tämä huomannut mitään erityistä puolisonsa nukkumisessa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kuorsaamista tai jatkuvaa heräilyä. Jos nukkumisessa on havaittavissa selkeitä ongelmia, kannattaa asiasta keskustella neuvolan hoitajan tai lääkärin kanssa.

Odottava äiti tarvitsee tavallista enemmän lepoa. On ymmärrettävää, että nainen ei enää pärjää samalla unen määrällä kuin ennen raskautta.

Vinkkejä hyvään uneen raskauden aikana

Kuten olemme maininneet, on tavallista, että odottava äiti tuntee olonsa väsyneeksi etenkin ensimmäisen ja viimeisen raskauskolmanneksen aikana. Tästäkin huolimatta monella raskaana olevalla naisella on vaikeuksia nukkua hyvin.

Jos sinulla on vaikeuksia nukahtamisessa tai nukkumisessa, suosittelemme kokeilemaan seuraavia vinkkejä:

  • Rentoufu illalla kuuman kylvyn avulla.
  • Älä nauti kahvia tai teetä kello 14 jälkeen.
  • Syö illallinen vähintään kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa.
  • Hoida kaikki tarvittava ennen sänkyyn menoa.
  • Etsi mukava nukkuma-asento. Suosittelemme vasemmalla kyljellä nukkumista.
  • Harrasta liikuntaa fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin takaamiseksi.
  • Kokeile erilaisia rentoutustekniikoita.
  • Suunnittele aikatauluja ja rutiineja ja pysy niissä.

Valitettavasti kaikki odottavat äidit eivät eri syistä pysty nukkumaan paljon raskautensa aikana. Joillekin 8-10 yöunien nukkuminen on hyvin vaikeaa tai mahdotonta.