Terveellinen raskaus taataan terveellisillä elämäntavoilla

· 28.9.2018

Moni arkipäivän ongelmista ratkeaa maalaisjärjen avulla. Kun mietimme, kuinka varmistaa terveellinen raskaus, looginen vastaus on terveelliset elämäntavat.

Maalaisjärjen käyttämisen lisäksi tulee etsiä luotettavaa tietoa raskauteen liittyen. Tässä artikkelissa annetut ohjeet ovat peräisin Espanjan lastenlääkäreiden yhdistykseltä.

Ensimmäinen askel, jolla terveellinen raskaus varmistetaan, on käydä kattavassa terveystarkastuksessa neuvolassa. Samassa yhteydessä on hyvä käydä läpi omaa elämäntyyliä ja käyttämiäsi lääkkeitä sekä varmistaa, että sinulla ovat kaikki rokotukset voimassa.

Myös painonhallintaan on hyvä kiinnittää huomiota, sillä ihannepainon selkeä alittaminen tai ylittäminen voi olla vahingollista raskaudelle ja sitä kautta vauvalle. Jos olet huolissasi painostasi, älä epäröi konsultoida ammattilaista aiheen tiimoilta.

On normaalia, että painoa kertyy lisää raskauden aikana. Suositeltu raskauden aikainen painokertymä on noin 10-15 kiloa. Painon kehitystä seurataan koko raskauden ajan neuvolakäyntien yhteydessä.

Kuinka taataan terveellinen raskaus?

Liikunta on elintärkeää

Liikunta auttaa vahvistamaan lihaksia ja lievittää raskauden aiheuttamaa fyysistä taakkaa. Asiantuntijoiden mukaan odottavan äidin tulee kuunnella omaa kroppaansa ja toimia kehon tarpeiden mukaisesti.

Älä liioittele liikunnan määrässä, etenkään jos et kuntoillut paljon raskautta edeltävänä aikana. Ankaria liikuntasuunnitelmia tulee välttää, jos et ole tottunut rankkaan fyysiseen suorittamiseen.

Esimerkiksi jooga on hyvä harrastus, joka auttaa odottavaa äitiä pysymään kunnossa. Valitsitpa minkä tahansa liikuntamuodon, keskustele alan ammattilaisen kanssa ennen kuntoilun aloittamista. Potentiaalisesti vaarallisia urheilulajeja, kuten sukellusta, vesihiihtoa ja kontaktilajeja, kannattaa välttää.

Odottava äiti joogaa

Terveellinen raskaus vaatii terveellisen ruokavalion

Syömäsi ruoka on myös vauvasi ravintoa. Raskauden aikana vauva saa kaiken ravintonsa sinun kauttasi. Olet varmasti kuullut yleisen lausahduksen, jonka mukaan odottavan äidin tulee syödä kahden edestä. Asiantuntijoiden mukaan tämä väittämä ei pidä täysin paikkansa. Raskauden aikana kerätyistä liikakiloista voi olla vaikea päästä eroon synnytyksen jälkeen.

Moni nainen jatkaa raskauden aikana oppimiensa terveiden elämäntapojen noudattamista koko loppuelämänsä ajan. Jos teet pieniä muutoksia pikkuhiljaa ja sisällytät elämääsi terveellisiä tapoja vapaaehtoisesti ja tietoisesti, pystyt tarjoamaan lapsellesi parhaan version itsestäsi.

Ottamalla huomioon alla esitetyt yksinkertaiset ravintoon liittyvät suositukset, sekä sinä että vauvasi tulettu huomaamaan terveellisen ruokavalion hyödyt.

Kalsium

Odottavan äidin on tärkeää huolehtia kalsiumin saannista, sillä vauvan luut alkavat muodostua neljännen ja kuudennen raskausviikon välillä.

Parsakaali, tölkkisardiinit ruotoineen, soijatuotteet, seesaminsiemenet ja maitotuotteet ovat kaikki hyviä kalsiumin lähteitä.

Maitotuotteita nautittaessa on tärkeä ottaa huomioon tuotteen määrä ja laatu, sillä tietyt maitotuotteet sisältävät myös paljon rasvaa.

Proteiinit

Kalsiumin ohella proteiini on tärkeä terveellisen ruokavalion osa. Proteiini on elintärkeää vauvan kasvulle.

Pyri syömään kolme annosta proteiinia päivittäin. Tuore kala, paistettu liha, pastöroitu juusto sekä soija ovat erinomaisia proteiinin lähteitä.

Vitamiinit ja lisäravinteet

Syö vähintään viisi annosta hedelmiä ja vihanneksia päivittäin. Nämä tuotteet tarjoavat sinulle tärkeitä vitamiineja, mineraaleja ja kuituja.

Tämän lisäksi voit lisätä ruokavalioosi vitamiineja, millä varmistat, että sekä sinä että lapsesi saatte kaikki tarvitsemanne ravinteet. Ennen vitamiinien syömistä, varmista, että tuote soveltuu raskaana oleville naisille. Osaa valmisteista ei suositella käytettävän raskauden aikana.

Asiantuntijat suosittelevat raskaana olevia naisia nauttimaan 400 mikrogrammaa foolihappoa päivittäin ensimmäisten 12 raskausviikon aikana. Foolihappo edesauttaa lapsen selkäytimen tervettä kehitystä.

Hiilihydraatit

On tärkeää nauttia neljästä viiteen annosta hiilihydraatteja päivittäin. Riisi, pasta, perunat ja kokojyväleipä ovat muutamia terveellisiä vaihtoehtoja.

Hiilihydraatit antavat odottavalle äidille energiaa. Täysjyväleipä, -pasta ja tumma riisi sisältävät runsaasti kuituja, minkä vuoksi ne ovat valkoista viljaa parempi vaihtoehto. Kuitu auttaa lievittämään ummetusta, joka on tavallinen raskauden aikainen vaiva.