Sopiiko vegaaninen ruokavalio lapselle? - Äitiyden Ihme
 

Sopiiko vegaaninen ruokavalio lapselle?

Tässä artikkelissa selvitetään, sopiiko vegaaninen ruokavalio lapselle. Lue lisää täältä, niin saat tietää aiheesta tarkemmin.
Sopiiko vegaaninen ruokavalio lapselle?

Viimeisin päivitys: 02 helmikuuta, 2022

Vegaaninen ruokavalio on kasvattanut suosiotaan viime vuosina, myös lasten keskuudessa. Mutta sopiiko vegaaninen ruokavalio lapselle? Tähän aiheeseen perehdymme tämän päivän artikkelissamme.

Monet julkisuuden henkilöt ovat muuttaneet elämäntapojaan ja ryhtyneet vegaaneiksi. Tähän muutokseen voi olla monia syitä, mutta yleisin syy taitaa olla se, että he haluavat parantaa omaa terveyttään.

Useimmat ihmiset ovat lihansyöjiä, joiden ruokavaliossa on runsaasti proteiinia. Vegaanisessa ruokavaliossa sen sijaan vältetään kaikkia eläinperäisiä ruoka-aineita, etenkin lihaa. Vegaani haluaa kunnioittaa eläinten oikeuksia ja vähentää lihansyönnin ympäristövaikutuksia.

Mitä veganismi tarkoittaa?

Veganismi on elämäntyyli, jossa ihminen on kaikenlaista eläinten kaltoinkohtelua ja riistämistä vastaan. Tämän ymmärtämällä voidaan siis todeta, että veganismi on paljon muutakin kuin vain ruokavalio.

Vegaani vastustaa myös esimerkiksi sellaista kosmetiikkaa, jonka valmistuksessa on käytetty eläinperäisiä raaka-aineita. Syynä on se, että eläimet ovat saattaneet joutua kärsimään tässä prosessissa. Sama pätee myös eläimen nahasta tehtyihin vaatteisiin.

Millainen on vegaaninen ruokavalio?

Ennen kuin voimme ymmärtää, sopiiko vegaaninen ruokavalio lapselle ja miten se saattaa häneen vaikuttaa, on tärkeää selvittää, mistä vegaanisessa ruokavaliossa oikein on kyse. Tähän ruokavalioon ei kuulu mitään eläinperäisiä ruoka-aineita tai niiden johdannaisia. Pois laskusta ovat siis tietysti liha, mutta myös esimerkiksi kananmuna, mehiläisten tuottama hunaja, maito, juusto ja jogurtti.

Vegaani syö ainoastaan kasviperäisiä ruoka-aineita. Vegaani uskoo saavansa kaikki kehon tarvitsemat ravintoaineet mm. siemenistä, viljoista, kasviksista ja hedelmistä.

Vegetaristi sen sijaan saattaa syödä eläinperäisiä tuotteita, kuten kananmunia, maitoa, jogurttia ja hunajaa, mutta ei lihaa. Vegaani on siis paljon tiukempi sen suhteen, mitä hän valikoi syödäkseen.

Vegaaniseen ruokavalioon eivät kuulu eläinperäiset ruoka-aineet.

Sopiiko vegaaninen ruokavalio lapselle?

Vegaanien mukaan ihminen ei tarvitse minkäänlaista eläinperäistä ravintoa elääkseen terveellisesti. Asiat muuttuvat kuitenkin monimutkaisiksi ja kiistanalaisiksikin, kun on kyse lapsista ja vegaanisesta ruokavaliosta. On selvää, että aikuisen ja lapsen ravinnolliset tarpeet eivät ole samanlaisia.

Kasvupyrähdyksen aikana lapsi tarvitsee runsaasti proteiinia sekä tiettyjä vitamiineja, jotka ovat elintärkeitä terveen kasvun kannalta. Kasvusta puhuessamme tarkoitamme niin lihasten kasvua kuin luiden ja aivojen kehitystäkin.

Jos vanhemmat valvovat tarkasti lapsensa vegaanista ruokavaliota, kaiken pitäisi sujua ongelmitta. Ongelmia syntyy silloin, kun ruokavalio on vaillinnainen eli siitä puuttuu tiettyjä vitamiineja, joita saa eläinperäisistä tuotteista.

Vanhempien on tärkeää valvoa lapsen ruokavaliota tarkasti.

Lapsi ja vegaaninen ruokavalio – mahdolliset ongelmat

Ongelmat kalsiumin saannissa

Kuten jokainen tietää, kalsium on elintärkeä kivennäisaine luuston kehityksen kannalta. Sen saanti on vieläkin tärkeämpää lapsuudessa, sillä tällöin luusto on täydessä kehityksen ja kasvun vaiheessa.

Joissakin kasviksissa on runsaasti kalsiumia, mutta ne eivät sovi alle vuoden ikäiselle lapselle. Tämä koskee esimerkiksi parsakaalia ja lehtimangoldia. Kalsiumin lisäksi ne sisältävät runsaasti nitraatteja, joilla voi olla haitallisia vaikutuksia alle yksivuotiaaseen lapseen.

Raudanpuute

Rauta on elintärkeä mineraali, joka ehkäisee lapsilla anemiaa. Anemiasta on kyse silloin, kun veren punasolujen määrä on vähäinen. Vaikka jotkut kasvikset sisältävätkin rautaa, se eroaa eläinperäisen ruuan tarjoamasta raudasta. Kasviperäinen rauta imeytyy ihmisen elimistöön heikommin.

Ongelmat B12-vitamiinin saannissa

B12-vitamiinia tarvitaan aivojen sekä kaikkien kehomme solujen kehitykseen. Jos lapsi elää vegaanisella ruokavaliolla, on tärkeää varmistaa, että ruokavalio sisältää tätä vitamiinia. Ongelmana on kuitenkin se, että sitä on miltei mahdotonta saada ainoastaan kasviperäisestä ravinnosta.

Ainoa keino kompensoida B12-vitamiinin puutetta on ottaa vitamiinilisää. Muutoin B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa haitallisia seurauksia lapsen hermostolle.

D-vitamiini ja sinkki

Jos ihmisellä ilmenee D-vitamiinin puutetta, kalsium ei pysty imeytymään elimistöön kovin helposti, mikä voi vaikuttaa luuston kehitykseen ja kasvuun. Myös sinkin puutos voi aiheuttaa vahinkoa elimistössä, etenkin puolustusjärjestelmässä.

Kaikki nämä ravintoaineet ovat kuitenkin kompensoitavissa, kunhan vanhemmat valvovat tarkkaan lapsensa vegaanista ruokavaliota. Lapsen vegaanista ruokavaliota ei siis voi improvisoida. Se, mitä ruokavaliota lapsi noudattaa, on vanhempien päätettävissä, mutta heidän tulisi tehdä kaikkensa varmistaakseen lapsen optimaalisen kehityksen.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Aitoa ravintoa -ruokafilosofia kannustaa terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon
Äitiyden Ihme
Lue se täällä Äitiyden Ihme
Aitoa ravintoa -ruokafilosofia kannustaa terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon

Ihmisen terveydelle on hyväksi välttää prosessoitua ruokaa. Tässä artikkelissa kerromme, mitä Aitoa ravintoa -ruokafilosofia pitää sisällään.



  • Baroni L., Goggi S., Battaglino R., Berveglieri M., et al., Vegan nutrition for mothers and children: practical tools for healthcare providers. Nutrients, 2018.
  • Simonson W., Should vitamin C routinely be given with oral iron supplements? Geriatr Nurs, 2019. 40 (3): 327-328.