Vauvan lihasten vahvistaminen 10 liikkeen avulla

Vauvan lihasten vahvistaminen 10 liikkeen avulla

Viimeisin päivitys: 17 joulukuu, 2018

Vauvan lihasten vahvistaminen tämän ensimmäisten elinkuukausiensa aikana on tärkeää, jotta lapsi pystyy myöhemmin istumaan, ryömimään ja kävelemään. Tämän takia vanhempia suositellaan hyödyntämään tässä artikkelissa esittelemiämme lihaksia vahvistavia liikkeitä.

Liikunta on välttämätön asia jokaisen ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi. Fyysinen aktiivisuus parantaa verenkiertoa, polttaa ylimääräistä rasvaa ja laittaa luut ja lihakset liikkumaan.

Myös vauvan lihasten vahvistaminen onnistuu fyysisten aktiviteettien avulla, joiden avulla lapsi kehittää välttämättömät motoriset taidot. Tämän lisäksi liikuntahetket ovat ihanteellinen tapa viettää aikaa vauvan kanssa ja auttaa häntä muodostamaan terveellisiä tapoja.

Mitä paremmat energiatasot, sitä tehokkaampi keho. Mitä tehokkaampi keho, sitä parempi olo. Mitä parempi olo, sitä enemmän omia lahjojaan käyttää upeiden tulosten aikaansaamiseksi.

– Anthony Robbins

Vauvan lihasten vahvistaminen

Tutkimusten mukaan vauvojen, taaperoiden ja esikouluikäisten lasten on liikuttava päivittäin vähintään puolen tunnin ajan. Jonkinlaisen fyysisen aktiviteetin lisääminen perheen rutiineihin vähentää ylipainon ja siihen liittyvien sairauksien riskiä.

Vauvan lihasten vahvistaminen 10 liikkeen avulla

Miksi liikunta on välttämätöntä vauvan lihasten vahvistamiseksi?

Aivojen kehitys on suoraan yhteydessä lihasten aktiivisuuteen erityisesti varhaisessa iässä. Lapset, joiden lihaskehitys on puutteellista, eivät muodosta neurologisia yhteyksiä yhtä tehokkaasti kuin he, jotka harrastavat säännöllistä liikuntaa.

Kun lapset harrastavat liikuntaa nuoresta iästä lähtien, he pitävät tätä tapaa yllä todennäköisemmin myös aikuisina.

Vauvan joustavuutta, koordinaatiokykyä ja tasapainoa on mahdollista alkaa kehittää jo varhaisessa vaiheessa.

0-6 kuukauden ikäiset vauvat

  • Aseta vauva sänkyyn selälleen ja laita kummatkin etusormesi hänen kämmeniinsä. Kun lapsi puristaa sormiasi, ota hänen käsistään kiinni ja nosta hänen yläruumiinsa ilmaan. Vauvan voimat kasvavat tämän harjoituksen avulla pikkuhiljaa, ja hän alkaa yrittää nostaa omaa kehoaan. Pitele vauvaa ilmassa muutaman sekunnin ajan ennen kuin lasket hänet hellävaraisesti takaisin sängylle.
  • Nosta vauva pystyssä olkapääsi päälle. Tässä asennossa lapsi voi nostaa päätään muutamaksi sekunniksi. Varmista, että tuet hänen selkäänsä käsivarsillasi, jotta hänen kehonsa ei nojaa taaksepäin.
  • Aseta vauva vatsalleen pehmeälle ja kiinteälle alustalle. Lapsi ei tee juuri mitään tässä asennossa ensimmäisten muutaman elinkuukautensa aikana, mutta tämä muuttuu hänen kasvaessaan. Vauva tulee yrittämään päänsä kääntämistä, kehonsa nojaamista kyynärvarsiinsa sekä ympärilleen katselua. 
  • Aseta vauva selälleen ja pitele hänen jalkojaan. Ojenna hänen toista jalkaansa ja työnnä toista hänen rintakehäänsä kohti vuorotellen, ikään kuin pyörällä ajaessa. Toista liikettä kolme kertaa molemmilla jaloilla ja anna vauvan levätä ennen liikkeen toistamista.
Vauvan lihasten vahvistaminen 10 liikkeen avulla

6-12 kuukauden ikäiset vauvat

  • Vauvan maatessa selällään, pitele häntä kyynärvarsista ja nosta häntä ylös niin, että hän istuu selkä suorassa. Pidä tämä asento muutaman sekunnin ajan ja palauta vauva sitten hitaasti alkuasentoon. Toista liike neljä kertaa.
  • Aseta vauva vatsalleen ja siirrä hänen kyynärvartensa varovasti olkapäiden alle. Tue lasta lantiolta ja nosta hänet ilmaan 45 asteen kulmaan. Anna vauvan levätä kyynärvarsillaan.
  • Aseta vauva selinmakuulle. Ota kiinni hänen oikeasta jalastaan ja työnnä sitä hänen vasenta korvaansa kohti pitäen jalkaa suorana. Palaa alkuasentoon ja toista liike viisi kertaa jalkaa vaihdellen.
  • Myös tämän ikäiselle lapselle sopii “pyöräilyliike”, jossa vauva makaa selällään, ja hänen jalkojaan liikutellaan kuin pyörällä ajettaessa.

Muista, että lapsi on tärkeä tutustuttaa liikuntarutiineihin. On hyvä idea koota koko perhe yhteen liikuntahetken ajaksi. Sen lisäksi, että liikunnan harrastaminen on terveellistä, se on myös mainio tapa ylläpitää perhesuhteita.

Auttamalla lastasi oppimaan terveitä elämäntapoja, autat häntä myös kasvamaan onnelliseksi aikuiseksi, joka osaa ylläpitää terveyttään.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Onko totta, että lapsen persoonallisuus vaikuttaa ruokavalioon?
Äitiyden IhmeLue se täällä Äitiyden Ihme
Onko totta, että lapsen persoonallisuus vaikuttaa ruokavalioon?

Oletko miettinyt, miksi lapsi ei halua syödä tiettyjä ruokia? On osoitettu, että persoonallisuus vaikuttaa ruokavalioon ja lapsen syömään ruokaan.