Tuoreet vanhemmat kamppailevat saadakseen riittävästi unta

6.8.2019

Monet tuoreet vanhemmat kamppailevat saadakseen riittävästi unta – toisinaan jopa saadakseen edes vähän unta. Vauvan ensimmäiset elinpäivät ja -viikot voivat olla vanhemmille vaikeita ja uuvuttavia, etenkin jos taustalla on pelko siitä, onko lapsella kaikki hyvin.

Kaikki varmasti tietävät, että vastasyntynyt nukkuu suuren osan päivästä, mutta vauvaa täytyy myös syöttää vuorokauden ympäri. Pienen lapsen tavat ovat samanlaiset läpi päivän ja yön, ja vanhempien voi olla hankala sopeuttaa omat aikataulunsa lapsen rutiineihin.

Sekä vanhempien että vauvan olisi luonnollisesti tärkeä saada tarpeeksi lepoa. Vaikka vastasyntyneen kanssa nukkuminen vaikuttaakin vaikealta, on se kuitenkin mahdollista. 

Niin esikoisensa saaneet kuin kokeneemmatkin vanhemmat kokevat kaiken uutena, sillä vauva on täynnä yllätyksiä. Tärkeintä on ymmärtää, että vauva on oma yksilönsä ja persoonansa, jolla on omat tarpeensa ja erikoisuutensa.

Tuoreet vanhemmat kamppailevat saadakseen riittävästi unta

Ongelmana ei ole varsinaisesti vauvan nukkuminen, vaan pikemminkin vanhempien kyky sopeutua lapsen unirytmiin ja hyödyntää lepomahdollisuudet. Kuten sanoimme, vauvat nukkuvat paljon, ja vanhempien olisi hyvä pyrkiä lepäämään samaan aikaan lapsen kanssa, mutta aina tämä ei tietenkään ole mahdollista. Joissain tapauksissa tuoreilla vanhemmilla voi olla ongelmia nukahtamisen kanssa.

Nukkuvatko äidit enemmän kuin isät?

Joidenkin tutkimusten mukaan äidit saavat enemmän unta kuin isät. Äidit nukkuvat muutaman tunnin ajan öisin ja ottavat päiväunia silloin, kun vauva nukkuu. Isät sen sijaan työskentelevät päivisin vähäisempien yöunien jäljiltä.

Vauvat nukkuvat pitkin päivää, heräten usein vain syömään tai epämukavaan oloon. Äidit siis saattavat hyvinkin nukkua enemmän kuin isät, pienemmissä pätkissä tosin. Levon saaminen pätkissä voi kuitenkin tehdä äidin väsyneeksi.

On myös monia perheitä, joissa isä nukkuu yöt normaalisti äidin hoitaessa vauvan syöttämisen, ja tällaisissa tapauksissa perheen äiti on eittämättä isää väsyneempi.

Näin tuoreet vanhemmat saavat enemmän lepoa

  • Hyödynnä mahdollisuudet lepoon. On tärkeää hyödyntää kaikki mahdollisuudet nukkuaksesi, vaikka kyseessä olisikin vain lyhyt hetki. Kannattaa siis nukkua silloin, kun vauva nukkuu, sillä pian tämäkin vaihe on ohi. Unenpuute voi johtaa uupumukseen, mielialanvaihteluihin ja ärtyneisyyteen. Ei siis kannata hukata mahdollisuutta levätä niin paljon kuin mahdollista.
  • Ole kärsivällinen. Vauvan unirytmi alkaa tasoittua hänen ollessaan noin kolmen kuukauden ikäinen. Joissakin tapauksissa vauva voi nukkua jopa läpi yön tai vähintään monta tuntia putkeen. Ajan myötä vauvaa ei myöskään tarvitse syöttää yhtä usein kuin ensimmäisten elinviikkojen aikana. Ole siis kärsivällinen; ensimmäiset kuukaudet saattavat olla vaikeita, mutta ne eivät kuitenkaan ole mahdottomia. Muista, että asiat helpottuvat ajan myötä. Kun lapsi löytää oman elämänrytminsä, on vanhemmallakin enemmän mahdollisuuksia saada menetettyjä unia takaisin.
  • Toimikaa kumppanin kanssa yhteistyössä. Pariskuntana elämisen yhtenä etuna on se, että voitte toimia kumppanin kanssa tiiminä. On siis hyvä idea jakaa tehtäviä kumppanin kanssa. Voitte esimerkiksi hoitaa vauvaa vuoroöin. Kun äiti hoitaa vauvaa yhtenä ja isä seuraavana yönä, väsymys ei pääse kasvamaan liian suureksi. Molempien vanhempien on usein mahdotonta saada nukuttua, jos lapsi itkee paljon.
Tuoreet vanhemmat kamppailevat saadakseen riittävästi unta

  • Auta vauvaa lepäämään. On olemassa kahdenlaisia vauvoja: heitä, jotka nukkuvat hyvin ja heitä, jotka itkevät öisin. Itkevän vastasyntyneen rauhoitteleminen voi olla vaikeaa, mutta tähän on olemassa tekniikoita. Neuvomme laulamaan vauvalle, kuuntelemaan rauhoittavaa musiikkia tai keinuttamaan häntä keinutuolissa. Hyvin nukkuva vauva herää yleensä vain syömään tai kun on vaipanvaihdon aika. Tällaisessa tilanteessa vanhemmilla on enemmän aikaa saada lepoa.
  • Huolehdi ruokavaliostasi. On tärkeää syödä niin terveellisesti kuin mahdollista, sillä tasapainoinen ruokavalio edistää lepoa ja hyvinvointia. Kannattaa vältellä kofeiinia, virvoitusjuomia ja jopa suklaata, sillä ne sisältävät teobromiinia. Joissakin tapauksissa sopimaton ruoka voi jopa olla este säännölliselle nukkumiselle.