Teinien halu olla suosittu
Halu olla suosittu etenkin kaveripiirissä on teineille luonnollista, ja monelle nuorelle jopa yksi tämän elämänvaiheen keskeisimmistä asioista. Suosion tavoittelemisen tulisi kuitenkin tapahtua normaalien rajojen puitteissa, joten vanhempien on tärkeää kiinnittää huomiota ja puuttua tiettyihin asioihin.
Teinien halu olla suosittu
Sosiaalisen elämän merkitys kasvaa teini-iässä, ja yleisesti ottaen teinit haluavat samaistua ikätovereihinsa ja tuntea olevansa näiden kanssa samankaltaisia ja samanvertaisi. He haluavat tuntea kuuluvansa joukkoon ja tulevansa hyväksytyksi kaveripiirissään.
Toisinaan aikuiset näkevät kaiken teini-iässä tapahtuvan pelkkänä suurena, sotkuisena ongelmana. Joskus luokittelemme nuoren käytöksen monimutkaiseksi, vaikeaksi ja ristiriitaiseksi, mikä kuitenkin ainoastaan vaikeuttaa teinin läpikäymää prosessia.
Murrosikä on vaihe, jossa fyysiset muutokset voidaan havaita todella selvästi, mutta tähän elämänvaiheeseen liittyy myös paljon henkisiä muutoksia. Teini-ikäinen pyrkii luomaan identiteettiään, ja hänen tunteensa ovat epävakaat – on luonnollista, että toisinaan hän ei itsekään täysin ymmärrä sitä, mitä hänelle tapahtuu.
Vanhempien, opettajien ja muiden aikuisten tulee pitää mielessä, että nämä muutokset vaikuttavat teiniin monin tavoin. Erityisen tärkeää on empaattisuuden säilyttäminen ja avoimena pysyminen. Nuorta tulee pyrkiä ymmärtämään.
Murrosiässä nuori alkaa selvittää, kuka hän oikeastaan on. Perhe ei enää olekaan maailmankaikkeuden keskipiste, vaan sen sijaan ystävät ja monet muut ihmiset nousevat nuoren elämän tärkeimmiksi viitekehyksiksi. Tämä tuo mukanaan sen, että halu olla suosittu kavereiden keskuudessa on yksi teinin elämän tärkeimmistä asioista.
Epävarmuus ja huono itsetunto voivat kuitenkin muuttua vaarallisiksi asioiksi nuorelle, kun ne yhdistyvät suosion tavoittelemiseen. Tällöin on tärkeää, että vanhemmat ovat valppaina niiden merkkien ja viestien suhteen, joita teinin käytöksessä saatetaan havaita.
Miksi suosion tavoitteleminen voi olla teinille vaaraksi?
Nuori saattaa yrittää olla muuta kuin oma itsensä
Meidän tulisi vanhempina auttaa teinejämme käyttäytymään positiivisilla ja aidoilla tavoilla sen sijaan, että he teeskentelevät olevansa jotakin muuta kuin oma itsensä saadakseen kokea kuuluvansa joukkoon.
Lopulta tällaiset valheelliset roolit saavat aikaan aivan muuta kuin teini toivoo – ne voivat saada kaverit ajattelemaan, että hän on epäluotettava.
Hyväksynnän hakeminen voi saada teinin kätkemään tunteita, jotka eivät ole sosiaalisesti hyväksyttäviä, kuten esimerkiki surullisuus. Tästä voi sitten tulla tapa, joka kestää aikuisikään saakka ja koko elämän – ja siten tuloksena voi olla aikuisia, jotka eivät pysty huomioimaan omia tunteitaan.
Sopimaton käytös
Jos teini ei ole saanut hyvää opastusta, eikä hänellä ole esimerkkejä, joita hän voisi seurata, hän saattaa ajautua ekshibitionistiseen käytökseen saadakseen enemmän huomiota ja vaikkapa kerätäkseen lisää seuraajia sosiaalisessa mediassa.
Ihmissuhteiden pinnallisuus
Jos nuori keskittyy vain suosion saavuttamiseen, eikä hän arvosta ollenkaan todellisten, aitojen suhteiden rakentamista, hän tulee luomaan pinnallisia ja onttoja, lyhyitä suhteita toisiin ihmisiin.
Mitä vanhemmat voivat tehdä, jos suosio on teinille pakkomielle?
Parempi viestintä ja asioiden pohtiminen
Viestintä on prosessi, jota tulee ylläpitää jo siitä lähtien, kun lapi on pieni.
Moni vanhempi, joka ei ole pitänyt viestinnän kanavaa avoinna lapsensa kanssa, ajattelee että kun tämä tulee murrosikään, hän kertoo vanhemmallen kyllä aivan kaiken. Väärä luulo! Jotta viestintä voisi olla hyvää, vanhemman tarvitsee jatkuvasti pitää huolta läheisistä väleistä ja ylläpitää avointa ja tarkastelevaa suhdetta lapseensa.
Jos huomaat, että teinisi on liian suurissa määrin kiinnostunut suosion saamisesta kaveripiirissään tai muuten, kysy mitkä asiat häntä motivoivat ja rohkaise häntä miettimään näitä syvällisemmin.
Mitä nuori ajattelee saavansa siitä, että hänen suosionsa kasvaa? Ja mitä hän tekisi, jos hänestä tulisi todella suosittu? Luuleeko hän, että elämä muuttuisi jotenkin radikaalilla tavalla?
Teinin terveiden ihmissuhteiden edistäminen
Tämä elämänvaihe on erinomainen tilaisuus sille, että nuori liittyy johonkin urheilujoukkueeseen, ryhtyy bändin jäseneksi tai aloittaa minkä tahansa sellaisen hyvän harrastuksen, josta hän on kiinnostunut. Näin hän voi luoda toisiin ihmisiin siteitä, jotka perustuvat muullekin kuin vain sille, että hän on tunnettu.
Kunnioitus on tärkeintä
Se, että vanhemmat edistävät teinin kunnioitusta omaa itseään ja muita kohtaan, on avainasia. Se kuuluu niihin arvoihin, joiden opettaminen lapselle tulee aloittaa hänen ollessa vielä hyvin nuori.
Itsensä kunnioittaminen on yksi tärkeimmistä arvoista, jotka teinin tulee saada. Vanhemman kannattaisi rohkaista nuorta tarttumaan haasteisiin ja kasvamaan, mutta kuitenkin sillä tavalla, että jalat pysyvvät tukevasti maassa eikä kukaan toinen tule satutetuksi – eikä teini itse joudu kärsimään.
On tietysti tarpeen muistaa se, että teini-iässä suosiosta tulee ihmiselle aivan äärimmäisen tärkeä asia. Vanhempien tarvitsee kuitenkin antaa teinille sellaista tukea, jota hän tarvitsee, jotta suosion tavoittelusta ei tulisi vaarallista “asetta”, jolla hän saattaa vahingoittaa itseään tai muita.
Muista, että teini-ikä ei ilmesty mistään puun takaa yhdessä yössä, vaan tässä on kyse kasvun prosessista. Se edellyttää sitä, että lapselle annetaan sopivat “työkalut”, jotta hän voi kohdata muutokset hyvin, ja näiden asioiden välittäminen tulee aloittaa jo hänen ollessa lapsi.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Pineda, S., Aliño, M. (2012). El concepto de Adolescencia. Manual de Prácticas Clínicas Para La Atención Integral En La Adolescencia. https://ccp.ucr.ac.cr/bvp/pdf/adolescencia/Capitulo%20I.pdf
- LEWMES, A. (2002). Adolescencia una etapa fundamental. ADOLESCENCIA.
- Monks, F. J. (1987). La psicología de la adolescencia: Algunos aspectos del desarrollo. Revista de Psicología, 5(1), 81-110. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/4538