BeReal, teini-ikäisten käyttämä uusi sosiaalinen verkosto
 

BeReal, teini-ikäisten käyttämä uusi sosiaalinen verkosto

BeReal on uusi sosiaalinen verkosto, joka tavoittelee aitoa, muokkaamatonta ja suunnittelematonta sisältöä. Lue täältä, mikä se on ja miten se eroaa muista sosiaalisen median alustoista.
BeReal, teini-ikäisten käyttämä uusi sosiaalinen verkosto
Elena Sanz Martín

Tarkistanut ja hyväksynyt: psykologi Elena Sanz Martín.

Kirjoittanut Elena Sanz Martín

Viimeisin päivitys: 16 tammikuuta, 2023

Teini-ikäiset ja sosiaaliset verkostot ovat kaksi käsitettä, jotka kulkevat käsi kädessä. Nuoret viettävät suuren osan ajastaan julkaisten ja kuluttaen sisältöä Internetissä. He tutkivat profiileja ja osallistuvat tämän hetken trendeihin. Ja juuri kun luulimme, että kaikki oli tässä maailmassa jo keksitty, ilmestyi uusi sosiaalinen verkosto. BeReal on omaperäinen uusi alusta, joka kääntää sosiaalisen median säännöt päälaelleen.

Sen pyrkimyksenä on olla kaiken sen pinnallisuuden ja täydellisyyden sädekehän vastakohta, joka hallitsee Instagramin tai TikTokin kaltaisia alustoja. Siellä ei ole suodattimia eikä suunnittelua. Ajatuksena on nimenomaan olla aito. Tämän ainutlaatuisen lähestymistavan vuoksi siitä on tullut yhä suositumpi alusta teini-ikäisten keskuudessa. Jos sinulla on sosiaalista mediaa käyttävä lapsi, haluat varmasti tietää kaiken BeRealista.

Mikä on BeReal?

Kuten jo todettiin, BeReal on uusi sosiaalinen verkosto, josta on tullut erittäin trendikäs Z-sukupolven nuorten keskuudessa. Sen kehittivät ranskalaiset Alexis Barreyat ja Kevin Perreau vuonna 2020, mutta vuonna 2022 sen suosiossa näkyi voimakas kasvu. Alustan innovatiivinen konsepti on se, että voimme näyttää itsemme ja katsoa muita arkisissa tilanteissa ilman videoiden editointia ja etukäteissuunnittelua.

Dynamiikka on melko yksinkertainen. Käyttääksesi BeRealia sinun tarvitsee vain ladata sovellus (joka on saatavilla iOS:lle ja Androidille) ja luoda käyttäjätili. Alusta lähettää sinulle sitten ilmoituksen satunnaiseen aikaan vuorokaudesta (jota et voi ennalta tietää) käskyllä “on aika olla aito”.

Selfietä ottava nainen.
Kun sovellus lähettää ilmoituksen, on aika julkaista. Tätä varten sinun on otettava selfie ja valokuvattava sitten ympäristöäsi.

Julkaisuvaihtoehdot

Tässä vaiheessa käyttäjät kirjautuvat sosiaaliseen mediaan ja heillä on kaksi minuuttia aikaa ladata kuva siitä, mitä he parhaillaan tekevät. Julkaisussa on kaksi kuvaa: yksi otetaan etukameralla (selfie-tyyliin) ja toinen takakameralla, joka näyttää ympäristön, jossa henkilö on.

Voit julkaista nämä kuvat yksityisesti, jotta vain ystävät voivat nähdä ne, tai sitten julkisesti. Jälkimmäisessä tapauksessa kuka tahansa voi löytää sinut ja nähdä julkaisusi. Voit kuitenkin nähdä ystäviesi sisältöä vain, jos olet aiemmin julkaissut omia kuviasi. Siksi passiivinen käyttäjätili ja varjossa pysytteleminen ei ole vaihtoehto.

Mikä erottaa BeRealin muista sosiaalisista medioista?

Yllä olevan perusteella olet kenties jo huomannut merkittäviä eroavaisuuksia BeRealin ja muiden teini-ikäisten keskuudessa suosittujen sosiaalisten verkostojen välillä. Tästä huolimatta kerromme vielä sen tärkeimmistä eroista.

Käyttöaika

TikTokin kaltaisissa sovelluksissa nuoret voivat viettää tuntikausia selaamalla julkaisuja, ja idea onkin juuri tämä. Tavoitteena on saada käyttäjät viettämään alustalla aikaa mahdollisimman paljon, mihin käytetään erilaisia strategioita. BeRealissa tavoitteena taas on se, että käyttöaikaa rajoitetaan ja käyttäjät näkevät vain nykyhetken aidot julkaisut.

Todellisuus vs. fiktio

Tämä on BeRealin merkittävin ominaisuus, koska siellä ei ole minkäänlaisia suodattimia käytettäväksi kuvissa. Lisäksi galleriaan ei voi valita jo aiemmin otettuja kuvia. Ainoa vaihtoehto on ottaa kuva tietyllä hetkellä ja julkaista se sellaisenaan. Useat yritykset ovat kyllä mahdollisia, mutta muut saavat tietää, kuinka monta kertaa yritit ennen lopullisen valokuvan valitsemista.

Tällä tavalla käyttäjiä kehotetaan maadoittautumaan todellisuuteen, jakamaan ja näkemään tavallista elämää, tavallisia kehoja ja arjen tilanteita. Tämä lievittää paineita, joita syntyy muissa virtuaaliympäristöissä, joissa nähdään täydellisesti valmisteltuja, retusoituja ja väärennettyjä montaaseja.

Teini ottaa selfien peilin kautta.
BeRealin tavoitteena on, että nuoret jakavat todellisia arjen hetkiä muokkaamatta tai väärentämättä kuviaan.

Vapaus

BeRealissa käyttäjä ei voi julkaista milloin tai miten paljon tahansa. Se voidaan tehdä vain silloin, kun sovellus sen sallii. Tämä on kerran päivässä ilmoituksen vastaanottamisen jälkeen. Lisäksi käyttäjä ei voi tarkastella muiden profiileja ja julkaisuja, jos hän ei ole ladannut omaa sisältöään sinä päivänä. Säännöt ovat siis tarkemmat kuin muissa sosiaalisissa verkostoissa.

Sisällön kesto

BeReal-julkaisut poistetaan 24 tunnin kuluessa. Näin tapahtuu myös muilla alustoilla, joissa on tarinamahdollisuus, mutta näillä alustoilla voi jakaa muutakin sisältöä, joka on pysyvästi näkyvissä. Ei BeRealissa.

BeRealissa on myös vaaransa

Lyhyesti sanottuna BeRealin idea on erilainen ja innovatiivinen, sillä siinä on mielenkiintoisia hyödyllisiä puolia. Se ei kuitenkaan ole täydellinen sovellus. Jotkut eivät käytä sitä oikein, ja sen sijaan että he lataisivat kuvan pyydettäessä, he odottavat kunnes he ovat “idyllisemmässä” tilanteessa kirjautuakseen sovellukseen julkaisemaan. Tämä johtaa siihen, että sovelluksen idea, realismi, katoaa.

Toisaalta taas se, että ilmoitus tulee satunnaisella hetkellä päivän aikana, voi saada käyttäjät olemaan jatkuvasti valppaina ja odottamaan käskyä, mikä ei ole positiivista. Se on joka tapauksessa todella mielenkiintoinen sosiaalisen median alusta, jota sinunkin teini-ikäinen lapsesi todennäköisesti käyttää tai haluaa käyttää. Mutta kuten kaikissa tilanteissa, opastuksesi ja valvontasi on tässäkin tärkeää.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Su C, Zhou H, Gong L, Teng B, Geng F, Hu Y. Viewing personalized video clips recommended by TikTok activates default mode network and ventral tegmental area. Neuroimage. 2021;237:118136. doi:10.1016/j.neuroimage.2021.118136
  • Wilmer, H. H., & Chein, J. M. (2016). Mobile technology habits: patterns of association among device usage, intertemporal preference, impulse control, and reward sensitivity. Psychonomic bulletin & review23(5), 1607-1614.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.