Vartalon palautuminen raskauden jälkeen

Raskauden ja synnytyksen jälkeen on tärkeää unohtaa mieltä painavat ennakkoluulot vartalon toipumisesta. Kannattaa rakentaa selkeät tavoitteet siitä, mitä omassa vartalossaan haluaa eniten työstää.

Mene reippaasti peilin eteen, katso itseäsi ja mieti tarkaan mikä tai mitkä alueet ovat ne, joita haluat lähteä muokkaamaan. Tässä artikkelissa annamme vinkkejä kotitreeniin, jotta voisit saavuttaa tuloksia helposti ja vaivattomasti.

On tärkeää ymmärtää, että jokaisen ihmisen vartalo on useimmiten aina ”työn alla”. Iästä tai painosta riippumatta on ulkonäköä aina mahdollista parantaa. On hyvä muistaa myös se, että omaa käytöstä sekä sitä miten erilaisiin tilanteisiin suhtautuu, on mahdollista aika ajoin kehittää ja parantaa.

Palautuminen kotona

Palautumiseen kotona liittyy kuitenkin kaksi tärkeää asiaa, ja ihan ensimmäisenä tulisi ymmärtää, että raskauden aiheuttamat vahingot keholle on mahdollista parantaa oman kodin rauhassa. Toisena tärkeänä seikkana on ymmärrettävä, että sinä itse olet vastuussa oman kehosi toipumisesta, eikä siihen tarvita ihmettä.

Markkinoilla olevat erinäiset laihdutustuotteet, jotka lupaavat tuloksia ilman työtä, eivät todellisuudessa toimi. Jos haluat näkyviä tuloksia, on sinun oltava valmis tekemään töitä asian eteen. Toisin sanoen on treenattava niin, että hiki lentää, jotta saadaan halutut tulokset.

Seuraavassa kerromme siis asioista, jotka entisen vartalosi takaisin saamiseksi tarvitset: määrätietoisuus, sitkeys, monipuolinen ravinto sekä hyvä treeniohjelma.

Ensimmäiset kahdeksan kuukautta

Synnytyksen jälkeiset kahdeksan kuukautta ovat ne kaikista rankimmat. Tämä johtuu siitä, että vartalosi mukautuu siihen että et enää ole raskaana, ja sisäelimesi siirtyvät takaisin niille kuuluville paikoille eikä hormonitasapainosi ole vielä takaisin normaalissa lukemissa. Aineenvaihduntasi on edelleen hidas, mikä aiheuttaa väsymystä. Älä kuitenkaan luovuta, vaan anna itsellesi ja vartalollesi aikaa toipua.

Painonnousu sekä ihon velttous ovat normaaleja ja erittäin yleisiä raskaudesta aiheutuvia muutoksia. Ihosi tehtävä on venyä raskauden aikana, jotta se voi tehdä tilaa vauvalle ja mahdollistaa hänen kasvunsa raskauden edetessä.

Vaikka saatat tuntea, että vartalosi ei enää koskaan palaudu takaisin normaaliksi, on tämä kuitenkin mahdollista. Vartalosi luonnollinen toipuminen alkaa heti synnytyksen jälkeen. Sinnikkyydellä ja hyvillä elämäntavoilla voit nopeuttaa tätä toipumisprosessia.

vartalon toipuminen raskauden jälkeen

Anna itsellesi ja kehollesi aikaa toipua, äläkä vaadi itseltäsi liikoja, ja sisäistä se ettei raskauden jälkeinen palautuminen ole kilpailu. Aloita liikkuminen rauhallisesti ja kuuntele kehoasi. Tärkeintä on muistaa olla kärsivällinen ja sinnikäs.

Ajan kuluessa huomaat, kuinka energiatasosi nousee sitä enemmän mitä runsaammin liikuntaa harrastat. Liikunnasta saatavat tulokset ja mielialan nousu auttavat sinua sivuttamaan väsymyksen.

Toipuminen raskauden jälkeen

Vartalon palautuminen kävelyn avulla

Ennen urheilun aloittamista on ehdottoman tärkeää, että lääkärisi antaa siihen luvan. Jos synnytys on ollut normaali, ei liikunnalle ole käytännössä esteitä, kunhan synnytyksen jälkeen on kuitenkin levätty riittävästi. Keisarinleikkauksen jälkeen tulisi kuitenkin odottaa vähintään 12 viikkoa ennen kuntoilun aloittamista.

Heti synnytyksen jälkeisenä aikana on tärkeää antaa kehon levätä ja toipua synnytyksen tai keisarinleikkauksen aiheuttamasta kuormituksesta. Kehon nesteytys on ensisijaisen tärkeää, ja ravinnon tulisi olla terveellistä ja monipuolista. Hyötyliikunta on erittäin tärkeää tässä vaiheessa, ja istuminen pitkiä ajanjaksoja kerrallaan voi viivästyttää toipumista.

Kun kehosi on vielä toipumisvaiheessa, on kävely se kaikista paras liikuntamuoto. Kävely ja raitis ilma ovat hyväksi niin sinulle kuin vauvallesi. Aloita kävely rauhallisesti, mutta muista silti pitää yllä tehokasta tahtia, joka nostaa hien pintaan.

Verkkotreeni toipumisen tukena

Kun lääkärisi antaa sinulle luvan urheilla vapaasti ilman rajoitteita, voit siirtyä kevyemmistä liikuntamuodoista esimerkiksi painonnostoon. Jos sinulla ei ole tarvittavia laitteita tai painoja, on joka asunnosta löydettävien tavallisten tavaroidenkin avulla helppo improvisoida niin, että treenaus on mahdollista oman kodin rauhassa.

Painonnosto on aineenvaihduntaa edistävä urheilumuoto, joka auttaa vartaloa toipumisessa. Aerobinen liikunta auttaa kehoa polttamaan rasvaa, ja tätä voit tukea terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla. Painoja nostamalla kehosi polttaa enemmän rasvaa ja aineenvaihduntasi nopeutuu.

Lankkutreenin avulla litteämpi vatsa

Viime vuosina suuren suosion saavuttanut keskivartaloa vahvistava ”lankutus” on erittäin tehokas keino litteämmän vatsan saavuttamiseksi. Jos perinteinen lankkutreeni on liian vaativa, voi sitä helposti muuntaa laskemalla polvet lattiaan. Lankutuksesta on useita versioita, jotka yhdistettyinä perinteiseen lankutukseen tehostavat keskivartalon lihaksien vahvistamista.

Youtube on oivallinen apu vinkkien saamiseksi, ja sieltä saa videoita ja neuvoja lankutukseen ja sen eri versioihin. Tätä ja kaikkia vatsalihaksia vahvistavia liikkeitä on syytä välttää vähintään kuusi kuukautta synnytyksen jälkeen.

Kun annat itsellesi aikaa ja olet kärsivällinen kehosi palautumisen suhteen, sinun on helpompi päästä takaisin treenaamisen rutiiniin. Kun treenaat säännöllisesti, energiatasosi nousevat, ja huomaat kuinka nopeasti kehosi toipuu. Sinulla riittää näin enemmän energiaa jokapäiväisiin askareisiin.

 

UUTISIA VERKOSSA