Vaikuttaako nukkuma-asento raskauteen?

· 9.10.2018
Nainen käy raskauden aikana läpi monia muutoksia, jotka vaikuttavat hänen kehoonsa. Yksi muutoksista liittyy nukkuma-asentoon. Raskauden aikana nukahtaminen voi olla vaikeaa, etkä ehkä tiedä, missä asennossa makaisit. Myös syömäsi ruoka ja suhteesi läheisiisi näkyy nukkumisessasi.

Ennen raskautta tietty nukkuma-asento on luultavasti ollut naisen suosikki. Kaikkia asentoja – kuten selällä tai vatsalla nukkumista – ei kuitenkaan suositella raskauden aikana. Raskaana olevan naisen saattaa olla vaikea löytää mukavaa nukkuma-asentoa, etenkin, jos hän on tottunut nukkumaan vatsallaan, ja joutuu nyt muuttamaan tapojaan kasvavan vatsansa vuoksi.

Joudut etsimään uuden nukkuma-asennon myös, jos olet tähän asti nukkunut selälläsi. Selinmakuuasennossa kasvavan vatsan tuoma lisäpaino voi vaikuttaa selän ja sisäelinten hyvinvointiin.

Sänkyyn menemisen ja nukkumisen tulisi olla tapa rauhoittua ja ladata akkuja. Raskaana olevan naisen kohdalla levon takaavan nukkuma-asennon löytäminen voi kuitenkin olla helpommin sanottu kuin tehty.

Tästä syystä on erittäin yleistä, että odottavalla äidillä on nukkumisongelmia. Osa naisista saa etenkin raskauden loppuvaiheilla hyvin vähän unta vatsan koon ja rintojen arkuuden vuoksi. Äkillinen nukkuma-asennon vaihtaminen voi myös olla vaikeaa joillekin naisille. Mutta sekään ei ole mahdotonta.

Onko olemassa oikea nukkuma-asento raskaana olevalle naiselle?

Asiantuntijat suosittelevat raskaana oleville naisille kyljellä nukkumista, etenkin raskauden loppuvaiheessa. Tyynyn asettaminen jalkojen väliin saattaa tehdä asennosta mukavamman ja tasapainoisemman.

Tutkimukset osoittavat, että pitkään selällä makaaminen vähentää verenkiertoa suurissa laskimoissa, mikä vaikuttaa myös kohtuun virtaavan veren määrään. Selinmakuuasennossa vauva ja kohtu saattavat painaa naisen selkärangan päällä olevia verisuonia niin, että hänen verenpaineensa laskee. Pahimmillaan tämä voi aiheuttaa istukan verenkierron heikkenemisen ja vaarantaa vauvan hapensaannin.

Näiden syiden vuoksi on siis turvallisinta nukkua kylkiasennossa. Tämän asennon sanotaan myös edistävän kuona-aineiden ja nesteiden poistumista kehosta munuaisten kautta.

Vaikuttaako nukkuma-asento raskauteen?

Kyljellä nukkuminen vähentää myös jalkojen ja nilkkojen turvotusta, mikä on yleinen raskauden aikainen vaiva. Samoin kylkiasento pienentää suonikohjujen syntymisen riskiä ja helpottaa monen odottavan äidin kiusana olevia ruoansulatusvaivoja.

Ala opetella uuden nukkuma-asennon omaksumista jo ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana, jotta kyljellä nukkuminen on helppoa raskauden loppuvaiheessa.

Aucklandin yliopistossa suoritetun tutkimuksen mukaan selinmakuulla nukkuminen raskauden loppuvaiheessa voi aiheuttaa ongelmia vauvalle. Tutkimus osoitti, että äidin nukkuma-asennolla on yhteys myöhäisen kohtukuoleman  riskiin. Vaikka riski on pieni, tämä tieto kannattaa ottaa huomioon omaa nukkuma-asentoa valittaessa.

Vasen kylki on oikeaa parempi vaihtoehto

Joidenkin tutkimusten mukaan oikealla kyljellä nukkuminen voi vaikuttaa haitallisesti useisiin elimiin. Esimerkiksi kehon oikealla puolella sijaitsevaan maksaan voi kohdistua kova paine, jos nainen nukkuu oikealla kyljellä.

Vasemmalla kyljellä nukkuminen vähentää selkään kohdistuvaa painetta sekä lisää veren virtausta kohtuun, sikiöön ja munuaisiin.

Näistä syistä terveysalan ammattilaiset kehottavat usein raskaana olevia naisia nukkumaan mahdollisimman paljon vasemmalla kyljellään.

Nukkuma-asennon vaikutus raskauteen

Nukkuma-asento vaikuttaa unen laatuun

Nukkuminen voi olla vaikeaa etenkin raskauden viimeisinä viikkoina. Muutaman tyynyn avulla unen saamisen pitäisi kuitenkin olla mahdollista. Jos kärsit ruoansulatusvaivoista, kannattaa kokeilla korottaa yläkroppa nukkumisen ajaksi. Tässä tilanteessa tyynyt ovat tarpeen.

Jämäkkä, mutta hieman joustava patja tukee selkärankaa ja auttaa nukkumisessa. Todella kova patja tai lattialla nukkuminen on yhtä haitallista kuin liian pehmeän patjan käyttäminen, mikä ei tue selkärankaa tarpeeksi. Patja ei saisi painua keskeltä kasaan, jotta koko selkäranka saa tarvitsemansa tuen.

Lopuksi esittelemme muutamia tapoja parantaa unenlaatua raskauden aikana:

  • Älä käytä liian montaa peittoa pysyäksesi lämpimänä
  • Käytä kolmiotyynyjä
  • Varmista, että tyhjennät rakkosi ennen sänkyyn menemistä
  • Vähennä nesteiden nauttimista ilta-aikaan
  • Syö illallinen vähintään kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa
  • Vältä kahvin nauttimista