Näin nukut paremmin raskauden aikana

14.12.2019

Raskauden aikana, ja etenkin loppuraskaudesta vatsan kasvettua, nukahtaminen ja nukkuminen käyvät usein vaikeaksi. Sen lisäksi, että vatsan koko ja lapsen liikkeet voivat häiritä nukkumista, myös esimerkiksi pahoinvointi, ahdistus ja kuumuus voivat tehdä öistä kärsimystä. Moni odottava äiti pyöriikin turhautuneena sängyssä löytääkseen mukavan tai edes siedettävän asennon. Juuri tällaisten ongelmien välttämiseksi haluamme jakaa tänään muutamia hyväksi havaittuja vinkkejä siihen, kuinka nukut paremmin raskauden aikana.

Näin nukut paremmin raskauden aikana

  • Nuku vasemmalla kyljellä. Asiantuntijoiden mukaan tämä asento auttaa verta ja ravinteita virtaamaan helpommin kohtuun ja sikiöön. On myös todistettu, että kyseinen asento auttaa munuaisia poistamaan jätteitä ja nesteitä kehosta.
  • Pidä silmällä sitä, mitä ja miten syöt ja juot. Vähennä kahvin, suklaan, virvoitusjuomien ja teen nauttimista – etenkin iltapäivisin ja iltaisin. Sen lisäksi, että liika kofeiinin saanti ei tee raskauden aikana hyvää, myös vessassa ravaamisen määrä vähenee, kun näiden tuotteiden nauttimista rajoitetaan illalla.
  • Vältä raskasta, rasvaista ja maustettua ruokaa. On tärkeää, että vältät näitä aterioita etenkin ennen kuin menet nukkumaan, sillä ne voivat aiheuttaa ruoansulatusongelmia.
  • Älä harrasta liikuntaa illalla. Myöhäisen liikunnan sijaan kannattaa olla aktiivinen aikaisin aamulla tai päivällä.
Näin nukut paremmin raskauden aikana
  • Käytä erilaisia rentoutumistekniikoitaHanki tietoa esimerkiksi meditaation, hengitysharjoitusten tai joogan hyödyistä, sillä nämä aktiviteetit auttavat sinua rentouttamaan kehosi ja mielesi.
  • Muodosta rutiini. Luo tapa, jota noudatat joka ilta ennen nukkumaan menemistä. Näin kehosi ja mielesi tottuu siihen, että esimerkiksi kuuma kylpy tai kirjan lukeminen tarkoittaa nukkumiseen valmistautumista.
  • Varmista, että makuuhuone on mukava ja viileä. Liika valo ja melu häiritsee unta, ja makuuhuoneen tulisikin olla mahdollisimman rauhallinen ja rentouttava huone. Myös liian korkea sisälämpötila voi vaikeuttaa nukkumista.
  • Käytä sänkyä vain nukkumiseen. Usein selaamme puhelinta tai katsomme televisiota sängystä käsin, mutta makuuhuone kannattaa pyhittää rentoutumiselle ja nukkumiselle.
  • Kuuntele musiikkia. Musiikki tai muut rauhoittavat äänet voivat auttaa rentoutumaan.
  • Valitse hyvä patja. Raskauden aikana on tärkeää käyttää patjaa, joka ei vahingoita selkärankaa. Hyvin kova patja on aivan yhtä vahingollinen kuin todella pehmeä patja, joka ei tue selkärankaa. Hyvä patja tukee selkärankaa koko sen mitalta.

Parhaat nukkuma-asennot raskauden aikana

Näin nukut paremmin raskauden aikana

Tietyt nukkuma-asennot auttavat odottavaa äitiä tuntemaan olonsa mukavammaksi ja nukkumaan paremmin. Paras asento riippuu tietysti yksilöstä, mutta suosittelemme kokeilemaan seuraavia asentoja:

  1. Nuku kyljelläsi tyyny jalkojesi välissä. Tämä on suositeltu asento nukkumiseen, sillä se pitää selkärangan suorana ja estää jalkaa painamasta toista. Pitkä tyyny tukee vatsaa erityisen hyvin.
  2. Kohota jalkasi. Kivut ja krampit jaloissa ovat hyvin yleisiä raskauden aikana. Avuksi voi kokeilla tyynyn asettamista jalkojen alle. Tämä edistää verenkiertoa ja ehkäisee suonikohjuja ja kramppeja.
  3. Nuku puolittaisessa sikiöasennossa. Tämä on yksi suositelluimmista nukkuma-asennoista, jos henkilö kärsii refluksista, mahakatarrista tai vastaavista ongelmista.

”Vauva on olento, jota kannat sisälläsi yhdeksän kuukauden ajan, käsivarsillasi kolme vuotta ja sydämessäsi koko elämäsi ajan.”

– Mary Mason